Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)

FrodeA

Anbefalte innlegg

Har fått 4870 nå og bygd opp en ny pc, samt bygd den "gamle" i et nytt kabinett.

Hadde X1950 Pro, og når jeg skulle sette inn 4870; det var STORT i forhold

Sikkert på en dårlig måte for luftgjennomstrømning, men på en bra måte på min "fett-innstilling". :love:

Fikk ikke til viftefiksen, men fant ut at mappa var skjult så nå får jeg fiksa det :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Også fått satt inn mitt 4870 nuh (Gainward) :D

Idlet på 79 - 81, så skrudde opp vifta til 30 prosent (lydløst), og den ligger nå på 64 grader. 35 prosent virket som en markant økning fra 30, da ga vifta lyd fra seg, hehe (og tempen droppa også tilsvarende).

Får håpe at 8.7 driverne kommer snart :)

Lenke til kommentar

Idlet på 79 - 81, så skrudde opp vifta til 30 prosent (lydløst), og den ligger nå på 64 grader. 35 prosent virket som en markant økning fra 30, da ga vifta lyd fra seg, hehe (og tempen droppa også tilsvarende).

Når man gjør dette setter man også "Manual".

Betyr dette at hvis man stiller den manuelt på 30 vi laldri vifta gå fortere. Feks kortet kan stige godt over 100grader uten at vifta øker?

Kunne godt tenkt meg å ha min på 30-35 selv, men vil ikke miste tryggheten ved at viften blåser ut litt i ny og ne om temperaturen skulle stige litt.

i 8.7 vil det være noen som helst for for viftestyring der?

Lenke til kommentar

har dette kortet samme skrue festing som 38xx? jeg har en vifte liggende som passet til 38xx serien og kunne tenke meg å bruke det:) det ser ut som det er samme vifte feste når jeg ser på bildet, men jeg vil vite om det stemmer.

Lenke til kommentar

Betyr dette at hvis man stiller den manuelt på 30 vi laldri vifta gå fortere. Feks kortet kan stige godt over 100grader uten at vifta øker?

Kunne godt tenkt meg å ha min på 30-35 selv, men vil ikke miste tryggheten ved at viften blåser ut litt i ny og ne om temperaturen skulle stige litt.

Jeg antar det, og har derfor stressa kortet litt, samtidig som jeg holder øye med temperaturen (som ikke har kommet over 67 grader etter en time). Det har beroliget meg endel med tanke på det du nevner, men jeg holder nok et ekstra øye med det i noen dager til for sikkerhets skyld :)

8.6 er vel litt mangelfull når det gjelder støtte for 48xx serien, så jeg håper at 8.7 vil implementere endel forbedringer og optimiseringer.

Lenke til kommentar
har dette kortet samme skrue festing som 38xx? jeg har en vifte liggende som passet til 38xx serien og kunne tenke meg å bruke det:) det ser ut som det er samme vifte feste når jeg ser på bildet, men jeg vil vite om det stemmer.

Såvidt jeg har skjønt, er kortene identiske med tanke på festeanordninger. Så det skulle gå veldig bra tror jeg.

Hadde vært fint om noen kunne bekreftet det sånn for sikkerhets skyld, slik at jeg ikke sier noe dumt nå, hehe.

Lenke til kommentar

Det sies ja at man mister automatisk "ramp up" av viftehastighet når man endrer fra automatic - manual. Den vil gå på 30% hele tiden .Man bør være HELT sikker på at den manuelle farta man setter ikke fører til at det overopphetes under kraftigste load.

Er man usikker bør man egentlig la det være som det er .

Når det gjelder 8.7 blir det ikke noe "ny" mulighet mtp viftestyring i catalyst driverene/CCC. De har visstnok designet det slik med vilje (tunet for lavest støy) for tempen skal være akseptabel selv om mange føler at IDLE temperaturen kunne vært lavere.

Powerplay skal visstnok kunne funke 100% med 4850 (redusere spenninger på minne&GPU) , det sies dog at det er problemer med å få det 100% til i første omgang på 4870 grunnet GDDR5 implementeringen.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Begynner å bli litt bekymret for mitt Sapphire 4870. Jeg får typiske texture problemer som minner om overklokket minne, men har ikke overklokket. Jeg avventer til ATi klarer å somle ut Catalyst 8.7 før jeg klager eventuelt.

Samme her, men kun I WoW, så jeg tror heller på en driverfeil enn problemer med hardware.

Mulig det er dårlig CF støtte i WoW eller noe.

Lenke til kommentar

Jeg har litt problemer med 4870.

Det er NULL AA på i menyene i GRID.

Kan ikke spille Half-Life 1 i OpenGL eller Direct3D i fullskjerm. Skjermen blinker et par ganger, og det kommer opp en feilmelding på at det ikke er støttet og spillet vil nå kjøre i "Software mode". Velger jeg "Run in a window" fungerer alt fint.

Kan jeg ikke spille favorittspillet mitt med et ATi-kort, blir det mye nVidia fremover...

Kjører Catalyst 8.6.

Endret av Intern
Lenke til kommentar
Begynner å bli litt bekymret for mitt Sapphire 4870. Jeg får typiske texture problemer som minner om overklokket minne, men har ikke overklokket. Jeg avventer til ATi klarer å somle ut Catalyst 8.7 før jeg klager eventuelt.

Samme her, men kun I WoW, så jeg tror heller på en driverfeil enn problemer med hardware.

Mulig det er dårlig CF støtte i WoW eller noe.

Hehe. Jeg spiller bare WoW for tiden, så kan være det kun gjelder WoW. Etter at jeg kjørte igjennom masse tunge spill de første dagene for å teste, så har jeg ikke giddet å spille annet :p

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har skjønt, er kortene identiske med tanke på festeanordninger. Så det skulle gå veldig bra tror jeg.

Hadde vært fint om noen kunne bekreftet det sånn for sikkerhets skyld, slik at jeg ikke sier noe dumt nå, hehe.

Festene er helt identiske ja ;)

Lenke til kommentar

Festene er helt identiske ja ;)

Selv om festene passer, betyr ikke nødvendigvis at det er bra nok. Du må undersøke litt mer for å se om den kan kjøle både GPU og RAM på 4000-serien. Her er det en sak om en kjøler som har problemer med å kjøle RAM på 4000-serien og du kan lese her: Accelero S1 can't cope with HD 4870

Lenke til kommentar

vel den jeg snakker om er en DuOrb fra thermaltech og den fungerer utmerket vil jeg tro, hvis den har samme ram kjøler som sinn eldre bror så skal det gå veldig bra...med duorben på 3870 gikk jeg fra 55-60 grader til 28-36...(dette da fra idle til load men det skjønte dere sikkert:) ) noe som er en veldig bra reduskjon, bråktet er den heller ikke så det er vifte jeg helst vil fortsette å bruke helt til den ikke kan settes på skjermkortene jeg kjøper lengre! :)

så hvis den har identisk feste så kan jeg bare røske av den som sitter på 3870 kortet mitt og teste...går det til helvette så får nok dere garantert vite om det :D

Endret av Karnesh
Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt Sapphire HD 4870 i litt over en uke, kjører XP x64 med hotfix-driveren. Har ikke hatt noen problemer så langt, bortsett fra at det var litt varmt (79 C) før jeg satte vifta til 50% og fikk 45 C. :)

Venter spent på 8.7 nå, noen som vet når den eventuelt kommer?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Selv om festene passer, betyr ikke nødvendigvis at det er bra nok. Du må undersøke litt mer for å se om den kan kjøle både GPU og RAM på 4000-serien. Her er det en sak om en kjøler som har problemer med å kjøle RAM på 4000-serien og du kan lese her: Accelero S1 can't cope with HD 4870

Ram?

Det er VRM (Strømkretsene) som blir for varme med Accelero S1.

Ihvertfall utifra den artikkelen du linker til.

Mener dette har vært ett problem med flere utgaver av "high-end" skjermkort fra ATI.

Montering av kobbersinks (som bl.a. Microplex fører) og god luftflyt over VRM-sinks vil løse "varmgang" her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...