Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)


FrodeA

Anbefalte innlegg

Det der med spdif ledning til grafikk kortet gjelder nvidia kort som er uten integrert hdcp/hdmi audio chip. Det gjør bare at man kjører digital passthrough ut på hdmi grensesnittet.

 

På 4870 skal egne drivere for HDMI Audio være installert , og output aktiveres ikke uten at systemet "senser" hdmi tilkoplet enhet (TV).

 

Under XP er det også nødvendig med MS sin UAA bus driver 888111

 

Se:

ATI HDMI Audio Driver

http://support.ati.com/ics/support/default...uestionID=35367

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Extremetel:

Nei begge gjør det, men forskjellige metoder. Men vet ikke om 8800GT og GTS G92 gjør det ennå. Får se om jeg kan finne noen slike kontakter på kortskjemaer hos Asus, om de har slike.

 

Syar:

Trenger man driveren du nevner også for Nvidia passtrough?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

The Foxconn 9600GT-512NOC videocard has a digital 2-pin audio header at the top right corner next to the SLI connector. This is used to input audio to the videocard, so it can output audio over an HDMI cable (if using a DVI-to-HDMI adaptor). The appropriate motherboard SP/DIF audio jumper cable is not included.

 

 

The reason for this audio jumper is that nVidia's graphics cards do not incorporate an audio codec. The audio signal needs to be connected to the videocard manually, whereas ATI solutions have a built in codec so jumper cables are not necessary. A quick look at the NVidia Geforce 9600GT core is next, and then PCSTATS dives right into the overclocking!

 

 

 

fox9600gt512noc_aud.jpg

 

 

Edit:

Samme audio codec (hk/lydkort) er ibruk , så ingen egen driver skulle trenges til dette.

 

http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=2256

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Likte denne videoen fra youtube veldig godt. Beskriver GDDR5 og 256bit memmory inteface enkelt og ryddig :)

 

 

Bortsett ifra at den anmelderen der ikke kjenner til kortet's detaljer og virker til å ikke ha noe erfaring med det selv. Han så ut som en fjott og pratet som en og =)

Han gjorde nå ihvertfall et forsøk :p

 

Fremdeles ingen 8.7 drivere ute enda? :ermm:

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvem som blir den uheldige eieren av disse kortene som videoanmelderne sitter med klamme hender som de klasker rundt kretskortene i lang tid. Lurer på om de har hørt om statisk elektrisitet og hvordan det kan skade elektroniske kretser.

 

Jeg får litt følelsen av "This is so fun to touch, look im holding it in my hands, all around it.. so fun to touch".

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
2 stk 4870x2 skal fungere i CrossfireX.

Problemet er vel mer eller mindre hvor mye strøm det trekker.

1 stk kort trakk ca 410 watt under full load, 2 stk vil teoretisk trekke nærmere 800 watt...

 

Spill skalerer dårlig utover 2 gpuer uansett, noen skalerer litt bedre med 3, men dårligere med 4.

 

Takk for svar ;) engel!

Lenke til kommentar
2 stk 4870x2 skal fungere i CrossfireX.

Problemet er vel mer eller mindre hvor mye strøm det trekker.

1 stk kort trakk ca 410 watt under full load, 2 stk vil teoretisk trekke nærmere 800 watt...

 

Spill skalerer dårlig utover 2 gpuer uansett, noen skalerer litt bedre med 3, men dårligere med 4.

 

Takk for svar ;) engel!

Jeg har fått meg en nye Corsair HX1000W idag. Jeg har ihvertfall PSUen klar for 2 stykker "power-slukere", og begynner å bli litt utålmodig. Er det noen nye rykter om lansering dagen for HD4870X2? Det overakser ikke meg hvis den slippes løs tidligere enn forventet.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvem som blir den uheldige eieren av disse kortene som videoanmelderne sitter med klamme hender som de klasker rundt kretskortene i lang tid. Lurer på om de har hørt om statisk elektrisitet og hvordan det kan skade elektroniske kretser.

 

Jeg får litt følelsen av "This is so fun to touch, look im holding it in my hands, all around it.. so fun to touch".

Jeg reagerer også litt på dette :ermm: Jeg var sikkert litt overfølsom da jeg begynte med å bygge min første rigg (turte nesten ikke røre baksiden og pci express tilkoplingen :p) men jeg syns de klasser unedvendig mye på dem.

Lenke til kommentar
Når man snakker om HD4870 og temperatur forresten, så ser det ut til at måltemperaturen på kortene er satt til ca 83 grader. Merker hos meg, at når jeg ikke bruker manuell kontroll på vifta, så går den ikke rundt engang før kortet nærmer seg 80 grader, for deretter å kjøre på et tempo så den holder seg på ~83c både idle og under load.

Regner selvfølgelig med at dette ikke er skadelig for kortet, siden ATi har laget det slik, men kunne allikevel tenkt meg å endre måltemperaturen selv. Selv på full load så høres den ikke, så man har mye å gå på for å overdøve kabinettviftene mine :) Forskjellen på 83 grader idle, og 50 grader (som jeg får ved manuell 37% viftehastighet) på de 2 skjermkortene mine utgjør faktisk 5 grader på CPU, og 10 grader på northbridge i kabinettet mitt, så jeg kunne tenkt meg å fått GPU tempen litt lavere.

Apropos dette. Satte på en Thermaltake GT3 (eller noe i den duren) + en 92mm vifte. Nå ligger mitt 4870 på ca 42 grader idle, mot 80 før. Har ikke testet noe med full load enda..

Lenke til kommentar

Ser noen lurer på hvor mye 4870X2 trekker av strøm, og noe oppererer med ganske høye tall, her er hva Kyle Bennett sa.

 

Kyle_Bennett HardOCP Editor-in-Chief, 11.2 Years

 

 

For PSU considerations, I would suggest figure in 225w per 4870x2, which might be hard to do in real world gaming.

 

250w - Board, Quad Core 45nm CPU, RAM, HDs, etc.

225w - 4870X2

http://www.hardforum.com/showpost.php?p=10...p;postcount=283

Endret av Robin B
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...