Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)

FrodeA

Anbefalte innlegg

Bør jeg kjøpe HD4870 X2 + HD4870 eller to stk. HD4870X2 i CrossFire? :)

Det kommer an på om du vil ha 3 eller 4 GPU-er og om du vil starte med en nå og få de to siste senere, eller om du kan vente og få alle 4 på en gang. Smak og behag. Ditt valg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tidligere har det vært slikt at 3-way Crossfire skalerte bedre enn 4, men det er litt farlige å anta det samme for HD4870X2 + HD4870. Fordi som andre nevner, HD4870X2 har en ny arkitektur og det kan oppfattes som en GPU. Og hvis det er tilfellet, da tiligere erfaringer tilsier at en Crossfire av 2 kort med forskjellige ytelse, vil bli som å ha 2 av den dårligste.

Jeg tror at du må vente par uker til for å få svar på dette, fordi da vil vi få mer detaljer om disse "nye" interne koblinger på HD4870X2. Jeg tipper at denne gangen vil 2 * 4870X2 være mye bedre, vi får se.

EDIT:

Det er også grunn for ettertanke at ingen av test-sitene har fått lov til å teste HD4870X2 + HD4870 enda (de hadde en HD4870 for hånd, vel å merke). Kan da ytelsen bli nesten som 2 * 4870?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

PCI-Ex svitsjen GPU-Link sitter jo internt "på" kortet , og ting håndteres kun der.

Således "oppfattes" vel dette som et single kort av operativ systemet og dets drivere.

Så om "crossfire" oppsett via hovedkortet PCI-Ex buss sliter litt i enkelte situasjoner/spill skal vel ikke dette gjelde for ett enkelt 4870x2.

Lenke til kommentar
PCI-Ex svitsjen GPU-Link sitter jo internt "på" kortet , og ting håndteres kun der.

Således "oppfattes" vel dette som et single kort av operativ systemet og dets drivere.

Så om "crossfire" oppsett via hovedkortet PCI-Ex buss sliter litt i enkelte situasjoner/spill skal vel ikke dette gjelde for ett enkelt 4870x2.

Hvis det du sier "Således oppfattes vel dette som et single kort av operativ systemet og dets drivere" stemmer, da er det grunn å tro at spillene kan oppfatte det samme.

Men mye er fremdeles uklart om denne nye arkitekturen, og derfor er det litt farlig å anta at HD4870X2 + Hd4870 vil funke som de "gode gamle" dager.

Lenke til kommentar
Tidligere har det vært slikt at 3-way Crossfire skalerte bedre enn 4, men det er litt farlige å anta det samme for HD4870X2 + HD4870. Fordi som andre nevner, HD4870X2 har en ny arkitektur og det kan oppfattes som en GPU. Og hvis det er tilfellet, da tiligere erfaringer tilsier at en Crossfire av 2 kort med forskjellige ytelse, vil bli som å ha 2 av den dårligste.

Det er vel ikke helt tilfelle. Har man 1stk 3870 i CF med 1stk 1stk3850 yter det bedre enn 2stk 3850. Man får derimot like mye ram som det kortet som har minst ram , men tror ikke forskjellen blir så stor om man velger 4870x2 med en eller 2 gb ram.

Endret av anordne
Lenke til kommentar

Det er vel ikke helt tilfelle. Har man 1stk 3870 i CF med 1stk 1stk3850 yter det bedre enn 2stk 3850. Man får derimot like mye ram som det kortet som har minst ram , men tror ikke forskjellen blir så stor om man velger 4870x2 med en eller 2 gb ram.

Hvor mange prosent (3870 i CF med 3850) er bedre enn 2 stk 3850? Og hvis 4870X2 + 4870 skal ha like mye økning, da blir det nok mye bedre med 2 * 4870X2, ville jeg tro. I tillegg kommer denne problematikken som du nevner med RAM, men husk på at HD4870X2 har "nye greier" på gang med RAM fordelingen også.

Jeg sier ikke at 4870X2 + 4870 blir nødvendigvis samme som 2 * 4870 (det vet ve ikke enda), jeg bare sier mye er uklart om disse "nye" RAM og GPU-kobligene, og da er det litt farlig å anta at det blir samme som 3000-seieren.

Lenke til kommentar

Når man snakker om HD4870 og temperatur forresten, så ser det ut til at måltemperaturen på kortene er satt til ca 83 grader. Merker hos meg, at når jeg ikke bruker manuell kontroll på vifta, så går den ikke rundt engang før kortet nærmer seg 80 grader, for deretter å kjøre på et tempo så den holder seg på ~83c både idle og under load.

Regner selvfølgelig med at dette ikke er skadelig for kortet, siden ATi har laget det slik, men kunne allikevel tenkt meg å endre måltemperaturen selv. Selv på full load så høres den ikke, så man har mye å gå på for å overdøve kabinettviftene mine :)

Forskjellen på 83 grader idle, og 50 grader (som jeg får ved manuell 37% viftehastighet) på de 2 skjermkortene mine utgjør faktisk 5 grader på CPU, og 10 grader på northbridge i kabinettet mitt, så jeg kunne tenkt meg å fått GPU tempen litt lavere.

Endret av apollox
Lenke til kommentar
Når man snakker om HD4870 og temperatur forresten, så ser det ut til at måltemperaturen på kortene er satt til ca 83 grader. Merker hos meg, at når jeg ikke bruker manuell kontroll på vifta, så går den ikke rundt engang før kortet nærmer seg 80 grader, for deretter å kjøre på et tempo så den holder seg på ~83c både idle og under load.

Regner selvfølgelig med at dette ikke er skadelig for kortet, siden ATi har laget det slik, men kunne allikevel tenkt meg å endre måltemperaturen selv. Selv på full load så høres den ikke, så man har mye å gå på for å overdøve kabinettviftene mine :)

Forskjellen på 83 grader idle, og 50 grader (som jeg får ved manuell 37% viftehastighet) på de 2 skjermkortene mine utgjør faktisk 5 grader på CPU, og 10 grader på northbridge i kabinettet mitt, så jeg kunne tenkt meg å fått GPU tempen litt lavere.

Du trenger en ekstra vifte, tror jeg.

Jeg bruker Asus Maximus Formula som er kjent for å ha problemer med NB-temp. Når jeg installerte 9800GTX da økte MB, SB og NB-temp med flere grader og systemet ble ustabilit. For å løse dette plasserte jeg en ekstra vifte på tvers av GPUen for å blåse frisk luft mot systemet og NB. denne viften blåser bort GPU-varmen. Legger et bilde for å gjøre det enklere:

viftewq1.th.jpg

Plaseringen kan variere litt hos deg avhengig av luftflyt i kassen din (jeg har luftinntak i bunnen). Disse digre GPUene hindrer luftflyt og det hjelper å dirigere litt frisk over systemet.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Alle skal kunne blandes som man vil.

Jeg leste noe artig i går foresten, 4870x2 er som et singelkort( jeg vet det er dual)...derfor den får så bra fps i Gris. Grid liker ikke cf som man ser.

det er noe med det der, har alltid skjønnt at det skulle være et "singlekort" med 2 kjærner. ganske ulikt 3870x2

Lenke til kommentar

"The catalyst 8.7 coming in this month is possible support Radeon HD3800+Radeon HD 4800 hybrid CF. In before, AMD and ATI official negative Radeon HD3800+Radeon HD 4800 hybrid CF.

Some times ago, many websites and gamers tried to realize Radeon HD3800+Radeon HD 4800 hybrid CF, but they failed. One of the gamers said catalyst 8.7 beta can not identify any of the Radeon HD3800 or Radeon HD 4800 on AMD 790FX+Phenom platform.

Someone told us AMD and ATI will support Radeon HD3800+Radeon HD 4800 hybrid CF for sure, but catalyst 8.6 and the new beta versions can not support Radeon HD3800+Radeon HD 4800 hybrid CF.

It is said that the catalyst 8.6 official English version with CCC control panel can support Radeon HD3800+Radeon HD 4800 hybrid CF limpingly. But for now, it is a pity for us to have time to prove it."

Link

Endret av Core2Dude
Lenke til kommentar
Finnes det noen info om lengden på 4870X2?

elsker de som svikter nvidia.

ikke rart de sliter når de har dobbbelt så stor die size på 65 nm gpu mot at ati sin 55nm

rv770vsgtxvspenryn.png

sapphire 4870 til 1800, men dog ikke på lager

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=355992

4870x2 ser så sinnsykt langt ut! Synd de kortene må bli så store at flere ikke får plass til den i kabinettene sine.

Noen som vet om det vil passe i et Antec 900 kabbis ? Blir ikke på tale å skifte kabinett pga plassmangel til skjermkort.

synd det det med at kortene blir så lange, men her ser du hvor langt det er

HD4870X2_PCB_Overview.jpg

8800 Ultra er 10.5" (26,25cm)

heldigvis har jeg mulighet til å stappe skjermkort langt inn 5,25" bønnne mine på lian-li V1000 :p

Lenke til kommentar
Du trenger en ekstra vifte, tror jeg.

Jeg bruker Asus Maximus Formula som er kjent for å ha problemer med NB-temp. Når jeg installerte 9800GTX da økte MB, SB og NB-temp med flere grader og systemet ble ustabilit. For å løse dette plasserte jeg en ekstra vifte på tvers av GPUen for å blåse frisk luft mot systemet og NB. denne viften blåser bort GPU-varmen.

Plaseringen kan variere litt hos deg avhengig av luftflyt i kassen din (jeg har luftinntak i bunnen). Disse digre GPUene hindrer luftflyt og det hjelper å dirigere litt frisk over systemet.

Har 5 vifter i kabinettet, så det er ikke no problem. Temp på NB og CPU er heller ikke no problem, maskinen er dønn stabil, men kunne godt tenkt meg å få satt måltemperaturen til GPU'ene til en 55-60 grader, da dette ikke ville medført noe som helst ekstra bråk fra skjermkortkjølerne.

CPU idler på 40c og NB på 60c (sistnevnte er noe høy, og ja, jeg har Maximus Formula også)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...