Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)

FrodeA

Anbefalte innlegg

Noen andre som har litt av det samme problemet som meg? Syns FPS kan gå veldig fort ned akkurat som et framesdrop sånn plutselig. Merker det i Crysis litt og spesielt i Race Driver GRID! Plutselig kjører bilen veldig sakte og det hakker littegrann, men det er hastigheten jeg reagerer på. Plutselig fyker bilen av gårde for å på en måte "ta igjen" der den ville vært ved normal hastighet hele tiden. Skjønner dere hva jeg mener eller? :p

Er litt plagsomt... kan det være drivere som er problemet til dette!? Har prøvd medfølgende driver og HOTFIX, men det ble ikke noen forbedring. Kjører også viften på 35%\45% så det er ikke tempen som gjør det... :hmm:

kommer ny driver den 15 juni

merka at TF2 gikk fra 80 til 30fps i sta

vente spent på ny driver ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen andre som har litt av det samme problemet som meg? Syns FPS kan gå veldig fort ned akkurat som et framesdrop sånn plutselig. Merker det i Crysis litt og spesielt i Race Driver GRID! Plutselig kjører bilen veldig sakte og det hakker littegrann, men det er hastigheten jeg reagerer på. Plutselig fyker bilen av gårde for å på en måte "ta igjen" der den ville vært ved normal hastighet hele tiden. Skjønner dere hva jeg mener eller? :p

Er litt plagsomt... kan det være drivere som er problemet til dette!? Har prøvd medfølgende driver og HOTFIX, men det ble ikke noen forbedring. Kjører også viften på 35%\45% så det er ikke tempen som gjør det... :hmm:

Håper neste driver blir god og stabil og at viftestyringen blir fikset :)

En ting: Har Q6600 på stock hastighet... vil denne være en flaskehals da? Jeg kan fint overklokke opp til 2.8\2.9GHz. Vil dette hjelpe CPU i å ikke bli flaskehals? (hvis den er det ved stock hastighet da)

Kjører 1680x1050.

Lenke til kommentar

Håper neste driver blir god og stabil og at viftestyringen blir fikset :)

En ting: Har Q6600 på stock hastighet... vil denne være en flaskehals da? Jeg kan fint overklokke opp til 2.8\2.9GHz. Vil dette hjelpe CPU i å ikke bli flaskehals? (hvis den er det ved stock hastighet da)

Kjører 1680x1050.

har en phenom 9850 på stock og den er flaskehals tipper jeg,

q6600 er litt raskere i tf2, så ja flaskehals

og spiller i 1920x1080 for tiden

Endret av wiak
Lenke til kommentar

Ny driver 15.juli? Prøvde å finne noe info om nye drivere på ati.com men alt jeg fant var hotfixen, noe som ikke hjelper en døyt på temperatur.

Ang de som maser om at det ikke er farlig for kortet at det kjører på opp mot 100c; det er mye mulig det går helt fint for kortet sin del, men når resultatet er at northbridgekjøleren som ligger rett ovenfor skjermkortet blir så overopphetet at maskinen går i lås, og ikke vil starte opp igjen før maskina har stått av i 5minutter så har man ett alvorlig problem.

Lenke til kommentar
..northbridgekjøleren som ligger rett ovenfor skjermkortet blir så overopphetet at maskinen går i lås, og ikke vil starte opp igjen før maskina har stått av i 5minutter så har man ett alvorlig problem.

Jeg har ett m-ATX hovedkort med en PASSIV kjøler (gode gamle zalman nb-47 som passer akkurat) og 4850 i ett lite kabbis, med så å si null luft sirkulasjon. Temp på hovedkort ligger stadig vekk i 70grader. Likevel er maskinen 100% stabil.

Men maskinen er lydløs, og det er det jeg bryr meg om.

Lenke til kommentar

MB stadig vekk i 70grader? Jeg vet ikke hva slags Hk du har, og hva slags spill du spiller, men en normal HK kan ikke ligge stadige vekk på 70'C og være være stabil mens du spiller. Som tiligere sagt:

ATI core tåler inntil 127°C før den "kan" skades.

GDDR5 brikkene på 4870 fra quimonda har en absolute max på 125°C.

Edit:

Vel og merke på standard frekvenser og spenning.

Alle vet at OC og førhøyede spenninger ( økt elektomigrasjon) reduserer hva man kan ha som

max operative temperaturer.

Man må også ta VRM's med i betraktningen og temperatur på disse.

Vel, det er godt mulige at kortet "tåler" 100'C uten å ta fyr og svi bort. :p . men du kan ikke forventet stabilitet av et "opphetet" system.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
..northbridgekjøleren som ligger rett ovenfor skjermkortet blir så overopphetet at maskinen går i lås, og ikke vil starte opp igjen før maskina har stått av i 5minutter så har man ett alvorlig problem.

Jeg har ett m-ATX hovedkort med en PASSIV kjøler (gode gamle zalman nb-47 som passer akkurat) og 4850 i ett lite kabbis, med så å si null luft sirkulasjon. Temp på hovedkort ligger stadig vekk i 70grader. Likevel er maskinen 100% stabil.

Det er sikkert vel å bra, dette gjelder da altså ikke for meg.

Endret av lperik
Lenke til kommentar
MB stadig vekk i 70grader? Jeg vet ikke hva slags Hk du har, og hva slags spill du spiller, men en normal HK kan ikke ligge stadige vekk på 70'C og være være stabil mens du spiller. Som tiligere sagt:

ATI core tåler inntil 127°C før den "kan" skades.

GDDR5 brikkene på 4870 fra quimonda har en absolute max på 125°C.

Edit:

Vel og merke på standard frekvenser og spenning.

Alle vet at OC og førhøyede spenninger ( økt elektomigrasjon) reduserer hva man kan ha som

max operative temperaturer.

Man må også ta VRM's med i betraktningen og temperatur på disse.

Vel, det er godt mulige at kortet "tåler" 100'C uten å ta fyr og svi bort. :p . men du kan ikke forventet stabilitet av et "opphetet" system.

Er det hakk i plata eller ? :p

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Du KAN forvente stabilitet av et varmt system, men levetiden til komponentene derimot, den synker raskere når komponentene er varme.

Strøm ledes lettere gjennom kalde ledninger, og når lederen da er varm, så tæres den fortere pga motstanden.

Lenke til kommentar

Jeg har flere ganger sett noe veldige "morsomt" i denne tråden.

Flere har nevnt sine problemer med høye temperaturer på HD4850. Men hver gang begynner folk å "nekte" det på den ene aller andre måte. Fornektelsen er så stor at ingen gidder å komme med et fornuftige forslag for mulige løsninger.

Folk nevner ikke dette problemet for å være "slem" mot ATI eller svartmale HD4850. De har problemer. Hvis vi alle klarer å anerkjenne problemet, da blir det mye enklere å løse dette problemet.

Det virker at noen klarer seg bra, mens andre har problemer. En ærlig og ryddig diskusjon kan hjelpe alle til å løse dette problemet.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

GPU'er er designet for og de tåler HØY varme.

Vi på nordkalotten er temmelig borskjemte mtp temperatur. Med det mener jeg at hvis vi f.eks tok GTX280 kortet til sam_oslo , satte det inn i et støydempet Lian-li kabinett og plassert det i et rom i en leielighet ved middelhavet i disse tider hadde kortet hans garantert nærmet seg 100°C også (hvis ikke rundet).

Man bruker spillgrafikk kort i andre deler av verden også.

Å "whine" for at de nye ATI korta når 85-90°C er akkurat det - "whine".

Nvidia kortet i PC'n til sønnen min på hans lille "varme" rom har vært 100 grader mange ganger i sommer uten noe tegn til ustabilitet (da kjører det stock speed/volt , altså ikke noe overklokk/mod)

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
GPU'er er designet for og de tåler HØY varme.

Vi på nordkalotten er temmelig borskjemte mtp temperatur. Med det mener jeg at hvis vi f.eks tok GTX280 kortet til sam_oslo , satte det inn i et støydempet Lian-li kabinett og plassert det i et rom i en leielighet ved middelhavet i disse tider hadde kortet hans garantert nærmet seg 100°C også (hvis ikke rundet).

Man bruker spillgrafikk kort i andre deler av verden også.

Å "whine" for at de nye ATI korta når 85-90°C er akkurat det - "whine".

Nvidia kortet i PC'n til sønnen min på hans lille "varme" rom har vært 100 grader mange ganger i sommer uten noe tegn til ustabilitet (da kjører det stock speed/volt , altså ikke noe overklokk/mod)

Prøver du å være "morsom"?

For det første, jeg har ikke GTX 280. For det andre, har jeg ingen planer å flytte til middelhavet. Men uansett, dette hjelper veldige lite for å løse varmeutviklingen på HD4850.

Folk "whiner" fordi de opplever ustabilitet. Har du et fornuftige forslag for de som opplever reeboot, frysing, osv ? Flytte til nordpolen? :whistle:

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...