Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)

FrodeA

Anbefalte innlegg

Det er ingen sikre kilder enda på dette , kun ubekreftede rykter.

Håpløst foreløpig å finne design detaljer på 4870X2. Muligheten anser jeg som stor

at vi blir overrasket enda engang når det lanseres.

Dog har AMD/ATI selv uttalt at det blir en atkitektur endring på 4870X2 vs 3870X2 . Håper da at de har optimalisert løsningen (lært av egne "feil").

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
HD4870x2 for de som kan vente litt og har ca 3800-4000kr klar i lommeboka. Her snakker vi de høyere oppløsningene med akseptabel AA. Blir antakeligvis bedre enn 2x HD 4870.

Ytelsemessig blir det mest sannsynlig nøyaktig likt. GPUene er helt like, Crossfire-koblingen er elektrisk sett helt lik, minnet helt likt osv. Med andre ord kliss likt.

De eneste forskjellene jeg forventer mellom 2x 4870 i Crossfire og 4870 X2 er varmeutvikling, støynivå og selvfølgelig plasskravene. Det at båndbredden per GPU halveres når begge GPU-ene plasseres på ett kort, vil neppe gi merkbart dårligere ytelse. Kanskje maks 1%.

4870x2 har dobbelt så mye minne per kjerne (1024MiB VS 512MiB) og rykter sier at minnet kansje er delt, og at det kansje brukes en annen metode enn CrossFire for å kommunisere mellom kjernene.

Lenke til kommentar

Jeg håper ATI høster lit erfaringer fra den "dumme glippen" på HD4850-kjøleren og enten forbedrere referansekjøeleren eller tillater paretenere å montere egne kjølere på HD4870X2 fra begynnelseen.

Fo nå virker det at ATI prøver å slege referanse kortet før den tillater partenere til å komme med egne kjøleløsninger. Hittil har vi bare sett refranse design på HD4850 & 70. Jeg håper at prtenere kan få lov til å komme med egnge løsninger på HD4870X2 helt fra begynnelsen.

Lenke til kommentar

Jepp, har to Powercolor 4850 - viftereguleringen fungerer prikkfritt på de tilogmed ;-)

Litt tidlig å begynne å kritisere referansedesignet på 4870x2....

Kan ikke huske å sett så mye annet enn referansedesign på 9800GTX og 9800GX2 heller - for ikke å snakke om GTX280/260.

EDIT: Viftereguleringen funket fra boksen med 8.6 Hotfix driveren.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar
Iflg syar2003 3 poster ovenfor din post, så bruker 4870x2 shared memory mens 4870 crossfire ikke gjør det. Stor forskjell mao. Om han/kilden hans har rett da.

Det blir vel noe lignende et AMD Opteron system med to prosessorer. Minnet er enten ett eller to hopp unna. (Enten er det lokalt, eller så må du over til den andre CPU/GPU-en)

Shared memory kommer trolig til å bli akkurat like effektivt som shared memory med 2x 4870 i Crossfire. Så vidt jeg vet får ikke 4870 X2 noen annen måte å kommunisere mellom kjernene enn via PCIe og Crossfire-linken. Med andre ord likt som 2x 4870 i Crossfire.

4870x2 har dobbelt så mye minne per kjerne (1024MiB VS 512MiB)

Det er et godt poeng jeg hadde glemt helt av. Det kommer trolig til å få stor betydning i oppløsningen 2560x1600 og muligens noe betydning i 1920x1200.

Lenke til kommentar

Det er da ikke shared memory når du kjører flere kort i Crossfire / SLi?

Trodde da hvert kort hadde sine xxx mb grafikkminne og delte det ikke med hver andre?

Mens med HD4870X2 blir det 2GiB GDDR5 shared mellom begge kjernene?

Og det er jo snakket om en ny og forbedret "interconnect" som trolig skal fungere bedre enn å ha 2x kort i Crossfire?

Lenke til kommentar
Hvilken glipp? Mitt 4850 er lydløst og fungerer meget bra så vidt jeg har erfart.

For det om enkelte\alle ikke har problemet betyr det ikke at det ikke har vært et problem for veldig mange. Bruk google om du ønsker å se nærmere på problemet mange opplever. Dette er også greit å få med se for de som skulle få problemet, i steden for å late som det ikke eksisterer.

Kan ikke huske å sett så mye annet enn referansedesign på 9800GTX og 9800GX2 heller - for ikke å snakke om GTX280/260.

Men ATI har ikke kortet som yter best, hvor vansklig er det å sette ned prisen. At de ganske så sikkert klarer det med 4870x2 er jo ikke så rart da de stapper det e har inn i 1 kort.

Blir fort litt svevendet selv om prisene er utrolig bra nå fra ATI, det er jeg helt enig.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Men ATI har ikke kortet som yter best, hvor vansklig er det å sette ned prisen. At de ganske så sikkert klarer det med 4870x2 er jo ikke så rart da de stapper det e har inn i 1 kort.

Hva har referansedesign med hvilket kort som yter best egentlig? Og jeg tror de fleste her har fått med seg det forresten ;-)

Lenke til kommentar

Har testet et Sapphire 4850 nå. Kjørt 10 loops 3Mark 06, og temperaturen ligger på maks 81 grader load. Vifta går på 24% idle, og guffer opp til 34% load. Dette er med uklokket skjermkort.

Kabinettet har en stillegående 120mm vifte innsug og en 120mm vifte + psu ut. Rommet holder ca 23 grader.

Etter mitt syn er det en helt ok temp, hvrken mer eller mindre. HD3870 kortet mitt var like varmt med orginalkjøleren.

Lenke til kommentar

holds back RV770 non refenrce cards

Partners ready with their own

Our sources close to ATI's AIB partners are telling us that DAAMIT is apparently holding back the RV770 chip sales until it sells enough reference based ATI made HD 4800 series cards.

As you may already know, all of the HD 4800 series cards are based on the reference design and ATI gets a third company to make it for them. Some of the partners managed to make their own designs but if you haven't noticed by now, Asus' HD 4850 with Glaciator cooling is still using ATI's reference PCB. The only partner that has a non-reference PCB, at least when it comes to color, is Sapphire with its HD 4850 1GB version which we wrote about here. We are not sure if anything else is changed or Sapphire simply ordered some different colored PCB cards from ATI.

DAAMIT is simply holding back the RV770 chips until it gets rid of enough reference based ATI HD 4800 series cards. According to our sources, we will be able to see first real non-reference cards at the end of July, but that date isn't carved in stone for every AIB partner, as ATI simply loves certain partners more than others.

http://www.fudzilla.com/index.php?option=c...9&Itemid=65

Lenke til kommentar
Det er da ikke shared memory når du kjører flere kort i Crossfire / SLi?

Trodde da hvert kort hadde sine xxx mb grafikkminne og delte det ikke med hver andre?

Mens med HD4870X2 blir det 2GiB GDDR5 shared mellom begge kjernene?

Og det er jo snakket om en ny og forbedret "interconnect" som trolig skal fungere bedre enn å ha 2x kort i Crossfire?

Om man kjører Crossfire internt på ett kort eller på to separate kort bør ikke ha noe å si. Det er jo elektrisk sett den samme koblingen mellom prosessorene likevel.

Jeg tviler på at det dukker opp noen ny fantastisk intern kobling mellom GPU-ene så snart de havner på det samme kortet. 4850, 4870 og 4870 X2 vil lages fra de samme brikkene som utgangspunkt, bare klokkes litt ulikt og plasseres på litt ulike PCB osv. Det kan tenkes at noen av pinnene er "reserverte" og ubrukte på 4850 og 4870 og at de vil tas i bruk til denne spesielle koblingen men jeg tviler altså på det. Dersom det likevel dukker opp en slik kobling så tviler jeg på at båndbredden blir noe særlig å skryte av. Hver GPU har 115 GB/s mellom seg og sitt lokale minne. PCIe v2.0 x16 er på "usle" 8 opp + 8 ned GB/s og den bruker ganske mange pinner på å nå en sånn båndbredde. Dersom det skulle være en spesiell kobling mellom GPUene ville det krevd veldig mange pinner for å få noe særlig båndbredde. Båndbredde til minnet er som kjent svært viktig. Dersom en GPU har 115 GB/s båndbredde til den ene halvparten av minnet og f.eks 10 GB/s til den andre halvparten så vil det neppe gi merkbart bedre ytelse enn om det må deles over PCIe-bussen og Crossfire-broa.

Lenke til kommentar
HD4870x2 for de som kan vente litt og har ca 3800-4000kr klar i lommeboka. Her snakker vi de høyere oppløsningene med akseptabel AA. Blir antakeligvis bedre enn 2x HD 4870.

Ytelsemessig blir det mest sannsynlig nøyaktig likt. GPUene er helt like, Crossfire-koblingen er elektrisk sett helt lik, minnet helt likt osv. Med andre ord kliss likt.

De eneste forskjellene jeg forventer mellom 2x 4870 i Crossfire og 4870 X2 er varmeutvikling, støynivå og selvfølgelig plasskravene. Det at båndbredden per GPU halveres når begge GPU-ene plasseres på ett kort, vil neppe gi merkbart dårligere ytelse. Kanskje maks 1%.

Ok. En del ting som ikke stemmer i min oppfatning her. Er det ikke mer minne på HD 4870x2 enn på HD 4870 CF? Og dette stemmer heller ikke med det som ble sagt tidligere;

"Now, the 4870X2 is currently the only Dual GPU card in design that features a shared memory architecture between the GPU's. Because of this, you will experience zero microstuttering in any game. The 4870X2's shared memory is the first of it's kind and will surely lay the way for ridding our dual GPU solutions of microstuttering in games to come.

As for a dual 4870X2 crossfire system, then thats back to square one since each 4870X2 will not share the memory."

Men rett meg om jeg tar feil. Er ingen pro på emnet=p

Endret av Ole0301
Lenke til kommentar

Mye er uklart og det er flere rykter som er ute og går, men HD4870X2 har flere fordeler i forhold til 2 * HD4870.

1) Ett kort tar mindre plass og tilatter for bedre luftflyt i kassen. Dette gir bedre temperaturer og mer stabilitet. (hvis ryktene om den "nye" intern Cossfire koblingen stemmer, da vil den gi bedre skalering også)

2)Den har minst 1GB RAM per kjerne (hvis ryktene om den "nye" minnefordeling stemmer da kan det bli mer effektve fordleing/utnyttelse av RAM, og dette kan gi økt ytelse i høye oppløsninger.)

3) Muligheter for å kjøre 4 GPU.

Lenke til kommentar
Mye er uklart og det er flere rykter som er ute og går, men HD4870X2 har flere fordeler i forhold til 2 * HD4870.

1) Ett kort tar mindre plass og tilatter for bedre luftflyt i kassen. Dette gir bedre temperaturer og mer stabilitet. (hvis ryktene om den "nye" intern Cossfire koblingen stemmer, da vil den gi bedre skalering også)

2)Den har minst 1GB RAM per kjerne (hvis ryktene om den "nye" minnefordeling stemmer da kan det bli mer effektve fordleing/utnyttelse av RAM, og dette kan gi økt ytelse i høye oppløsninger.)

3) Muligheter for å kjøre 4 GPU.

Det går med 4 stk 4870 kort på mitt Asus Evolution hvis man har vannkjøling på det ene kortet.

Lenke til kommentar

4870 støtter også 4 kjerner i CFX, men da er man begrenset til AMD hovedkort.

EDIT: Gud så treg internett man får når man laster ned familievideoer, så jeg kan med god samvittighet si at jeg ble slått på målstreken :p

Og ja, en håndfull S775 hk støtter det også.

Endret av todda7 -2rst1-
Lenke til kommentar

De fleste har ikke 4 PCIe spor, men 4 kort i en kasse kan by på flere utfordringer. Kjøligen blir ikke lett pga. dårlige luftflyt og da bør man bruke vannkjøling. Det blir ikke pass til noe annet ekspansjonskort heller.

Det er mye bedre å satse på 2 * 4870X2 enn 4 * 4870, mener jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...