Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)


FrodeA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vil dette oppsettet klare alt på full grafikk? som feks. crysis, AoC og kommende Far cry 2??

 

Radeon HD 4870

Intel core 2 duo E8400

4gb ram ddr2 800 mhz

Oppløsning: 1600*1050

+ overklokking

 

Blir dette bra?

 

Jeg har noe lignende, utenom en [email protected] og så har jeg klokka 4870 til 790/1100 (har en Thermalright HR-03 GT på skjermkortet, skal klokke det enda mere så klart :) og greier iallefall Crysis på max i 1600*1050. Har bare testa første brettet da ... Utenom i videosekvensene, der ser jeg at Fraps'en faller ned til 22-23 FPS ... men i selve spillinga så har jeg iallefall hittil vært over 25fps og har ikke fått den "hakkinga" i spillet ennå :)

Og det blir vel enda bedre så snart bedre drivere kommer!

Lenke til kommentar
men i selve spillinga så har jeg iallefall hittil vært over 25fps og har ikke fått den "hakkinga" i spillet ennå

 

Hmm det er faktisk veldig mye dårligere en mitt 280gtx på samme setting, jeg ligger på 25 til godt over 40 (ligger noen bilder på 280g gtx tråden). Kortet er da klokkt til 680

Lenke til kommentar
men i selve spillinga så har jeg iallefall hittil vært over 25fps og har ikke fått den "hakkinga" i spillet ennå

 

Hmm det er faktisk veldig mye dårligere en mitt 280gtx på samme setting, jeg ligger på 25 til godt over 40 (ligger noen bilder på 280g gtx tråden). Kortet er da klokkt til 680

 

Ligger på 37 FPS på det beste selv med min møkkamaskin men aldri under 25 der hakkingen begynner. Men klart 280'en er litt bedre, skulle bare mangle ... iallefall helt til jeg klokker 4870'en skikkelig :p

Lenke til kommentar
men i selve spillinga så har jeg iallefall hittil vært over 25fps og har ikke fått den "hakkinga" i spillet ennå

 

Hmm det er faktisk veldig mye dårligere en mitt 280gtx på samme setting, jeg ligger på 25 til godt over 40 (ligger noen bilder på 280g gtx tråden). Kortet er da klokkt til 680

 

Tror det var en trykkleif der, han mente nok at han ikke har vært UNDER 25fps.

Lenke til kommentar
Man må bare vente og håpe det blir bedre, utifra Ati så skal vist broa mellom gpuene gjør at scaleringen blir bedre.....men vi må bare vente å se på reviwene :thumbup:

OK. Takk for svar. Hvordan er det med at HD 4870x2 får 2x 1gb Ram? Vil det si at jeg får 1gb ram mer på HD 4870x2 enn 2 stk HD 4870 i cf?

 

edit* Er 2 x 512mb ram i cf i praksis 512mb eller 1024mb ram?

Endret av Ole0301
Lenke til kommentar
Man må bare vente og håpe det blir bedre, utifra Ati så skal vist broa mellom gpuene gjør at scaleringen blir bedre.....men vi må bare vente å se på reviwene :thumbup:

OK. Takk for svar. Hvordan er det med at HD 4870x2 får 2x 1gb Ram? Vil det si at jeg får 1gb ram mer på HD 4870x2 enn 2 stk HD 4870 i cf?

 

edit* Er 2 x 512mb ram i cf i praksis 512mb eller 1024mb ram?

2x hd4870 i CF blir kun 512MB, men du kan se på det som at det er to kraftige hester som drar disse 512MB istedet for en hest. Men man kan vel på en måte si at det blir 1GB i teorien. (rett meg hvis jeg tar feil)

Lenke til kommentar
Man må bare vente og håpe det blir bedre, utifra Ati så skal vist broa mellom gpuene gjør at scaleringen blir bedre.....men vi må bare vente å se på reviwene :thumbup:

OK. Takk for svar. Hvordan er det med at HD 4870x2 får 2x 1gb Ram? Vil det si at jeg får 1gb ram mer på HD 4870x2 enn 2 stk HD 4870 i cf?

 

edit* Er 2 x 512mb ram i cf i praksis 512mb eller 1024mb ram?

2x hd4870 i CF blir kun 512MB, men du kan se på det som at det er to kraftige hester som drar disse 512MB istedet for en hest. Men man kan vel på en måte si at det blir 1GB i teorien. (rett meg hvis jeg tar feil)

512mb+512mb=512mb. Dette er både rett og galt. For det første, så blir det ikke 1gb til sammen. Jeg er usikker på hvordan CrossFire fungerer idag, men regner med det er AFR-metoden. Hadde det derimot vært brukt Scissors metoren, så hadde en jo fått 1gb RAM i praksis, ettersom et kort renderer halve skjermen.

Lenke til kommentar

Folkens, er det bare jeg som begynner å bli grådig irritert over at det ikke har kommet SB750 hovedkort som 780GX, nye 790FX hovedkort?

 

Jeg synes det skranter altså.

Leste over noen artikler rundt det, og det var snakk om at noen var betalt for å heller selge Intel hovedkort istedet for amd, samt at de ingeniører i taiwan & co heller blir satt på intel for der er penga.

 

Jeg for min del synes amd sin plan over til ddr3 høres fornuftig ut.

Så vidt jeg har forstått det blir det utpå nyåret snakk om amd ddr3, og det synes jeg er helt fullstendig okey. Jeg har ikke særlig bruk for kun 1GB ddr3 minne heller. Poenget med ddr3, selvfølgelig slik jeg ser det, blir jo å heller ta i bruk enda større minnebrikker, med ddr1 var man stort sett låst fast til 4gb, med ddr2 får man nå 16gb lett, men skal du ha noe i den størrelsen i ddr3 NÅ må du jo ut med hva jeg har tenkt å bruke i skjermkort budsjettet, nærmere en 10k.

 

Så om noen vet om noen hovedkort med sb750 780gx eller nyere 790fx kort som evt. går an å få bestilt ifra utland el noe sånt, er jeg veldig interessert. LITT OT men går vel greit..

 

PS: burde ikke tråden skifte navn? "Kommende" ? =)

Lenke til kommentar
Man må bare vente og håpe det blir bedre, utifra Ati så skal vist broa mellom gpuene gjør at scaleringen blir bedre.....men vi må bare vente å se på reviwene :thumbup:

OK. Takk for svar. Hvordan er det med at HD 4870x2 får 2x 1gb Ram? Vil det si at jeg får 1gb ram mer på HD 4870x2 enn 2 stk HD 4870 i cf?

 

edit* Er 2 x 512mb ram i cf i praksis 512mb eller 1024mb ram?

2x hd4870 i CF blir kun 512MB, men du kan se på det som at det er to kraftige hester som drar disse 512MB istedet for en hest. Men man kan vel på en måte si at det blir 1GB i teorien. (rett meg hvis jeg tar feil)

512mb+512mb=512mb. Dette er både rett og galt. For det første, så blir det ikke 1gb til sammen. Jeg er usikker på hvordan CrossFire fungerer idag, men regner med det er AFR-metoden. Hadde det derimot vært brukt Scissors metoren, så hadde en jo fått 1gb RAM i praksis, ettersom et kort renderer halve skjermen.

Ok. Da lurer jeg på, ettersom alt dette er sagt; Da skulle det være svært fornuftig å vente på HD 4870 slik at man får 2gb ram skjermkort istedet for 1gb på HD 4870 CF. Riktig?

Lenke til kommentar
Man må bare vente og håpe det blir bedre, utifra Ati så skal vist broa mellom gpuene gjør at scaleringen blir bedre.....men vi må bare vente å se på reviwene :thumbup:

OK. Takk for svar. Hvordan er det med at HD 4870x2 får 2x 1gb Ram? Vil det si at jeg får 1gb ram mer på HD 4870x2 enn 2 stk HD 4870 i cf?

 

edit* Er 2 x 512mb ram i cf i praksis 512mb eller 1024mb ram?

2x hd4870 i CF blir kun 512MB, men du kan se på det som at det er to kraftige hester som drar disse 512MB istedet for en hest. Men man kan vel på en måte si at det blir 1GB i teorien. (rett meg hvis jeg tar feil)

512mb+512mb=512mb. Dette er både rett og galt. For det første, så blir det ikke 1gb til sammen. Jeg er usikker på hvordan CrossFire fungerer idag, men regner med det er AFR-metoden. Hadde det derimot vært brukt Scissors metoren, så hadde en jo fått 1gb RAM i praksis, ettersom et kort renderer halve skjermen.

Ok. Da lurer jeg på, ettersom alt dette er sagt; Da skulle det være svært fornuftig å vente på HD 4870 slik at man får 2gb ram skjermkort istedet for 1gb på HD 4870 CF. Riktig?

Spørs på oppløsning og spill. 1900xNOK eller mer, vent på X2. Spiller du under holder 4870 i lange baner.

Lenke til kommentar
edit* Er 2 x 512mb ram i cf i praksis 512mb eller 1024mb ram?

 

2 x 512mb er 512mb, ikkje 1024. Begge GPU'ene har sitt eget minne, og de må samme data i minnet samtidig. Den ene GPU'en kan ikkje hente data fra minnet til den andre.

 

Som en hos inCrysis.com/forum sa:

 

Regarding the 4870/4870X2

 

Now, the 4870X2 is currently the only Dual GPU card in design that features a shared memory architecture between the GPU's. Because of this, you will experience zero microstuttering in any game. The 4870X2's shared memory is the first of it's kind and will surely lay the way for ridding our dual GPU solutions of microstuttering in games to come.

 

As for a dual 4870X2 crossfire system, then thats back to square one since each 4870X2 will not share the memory.

 

Edit: A good example of the shared memory would be comparing the Pentium D's to the Dual core's where the memory in the pentium D is seperate per a core but the Dual core share's is memory cache between each core instead.

 

 

 

Altså - er bedre med et 4870X2 enn to 4870 i "ekstern crossfire" .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det virker tydelig som om det er best å vente for de som har penger nok til å vurdere enten 2x 4870 eller 4870x2 ja...

 

For de som er usikre på hva de burde velge eller rett og slett for de som ikke har fått så mye innsikt enda så tror jeg denne "listen" er ganske ryddig og ledende ;)

 

HD4850 for de som ikke vil bruke mer enn 1500kr og kjører en oppløsning på maks 1440x900/*1680x1050*.

 

HD4870 for de som har 2200kr å bruke og helst ikke bruke høyere enn 1680x1050, men det går kanskje greit på 1920x1200.

 

HD4850 CF for de som har 2500kr å bruke og har CrossFire HK. Her har du et GTX280 til en rimeligere pris :) 1920x1200 er ideelt.

 

HD4870 CF for de som har 4200kr å bruke og vil slå GTX280 ned i støvlene, men kanskje ikke så bra med tanke på at HD4850 CF er bedre med pris.vs.ytelse. Høy oppløsning!

 

HD4870x2 for de som kan vente litt og har ca 3800-4000kr klar i lommeboka. Her snakker vi de høyere oppløsningene med akseptabel AA. Blir antakeligvis bedre enn 2x HD 4870.

Endret av Core2Dude
Lenke til kommentar
HD4870x2 for de som kan vente litt og har ca 3800-4000kr klar i lommeboka. Her snakker vi de høyere oppløsningene med akseptabel AA. Blir antakeligvis bedre enn 2x HD 4870.

Ytelsemessig blir det mest sannsynlig nøyaktig likt. GPUene er helt like, Crossfire-koblingen er elektrisk sett helt lik, minnet helt likt osv. Med andre ord kliss likt.

 

De eneste forskjellene jeg forventer mellom 2x 4870 i Crossfire og 4870 X2 er varmeutvikling, støynivå og selvfølgelig plasskravene. Det at båndbredden per GPU halveres når begge GPU-ene plasseres på ett kort, vil neppe gi merkbart dårligere ytelse. Kanskje maks 1%.

Lenke til kommentar
HD4870x2 for de som kan vente litt og har ca 3800-4000kr klar i lommeboka. Her snakker vi de høyere oppløsningene med akseptabel AA. Blir antakeligvis bedre enn 2x HD 4870.

Ytelsemessig blir det mest sannsynlig nøyaktig likt. GPUene er helt like, Crossfire-koblingen er elektrisk sett helt lik, minnet helt likt osv. Med andre ord kliss likt.

 

De eneste forskjellene jeg forventer mellom 2x 4870 i Crossfire og 4870 X2 er varmeutvikling, støynivå og selvfølgelig plasskravene.

Iflg syar2003 3 poster ovenfor din post, så bruker 4870x2 shared memory mens 4870 crossfire ikke gjør det. Stor forskjell mao. Om han/kilden hans har rett da.

 

Det blir vel noe lignende et AMD Opteron system med to prosessorer. Minnet er enten ett eller to hopp unna. (Enten er det lokalt, eller så må du over til den andre CPU/GPU-en)

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...