Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)


FrodeA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nå blir jo det fort uaktuelt med 4 GPU'er også da, hvis man skal se ut ifra den elendige ytelsen det gir. Noe er feil et sted.

 

Man kan ikke forvente 100% økning ved å bare putte inn 1 ekstra skjermkort og å forvente 400% pga 4 gpu blir nok feil.

 

Det hele er avhengig av utrolige mange faktorer, sånn for eksempel hvordan spillet er kodet, driveroptimaliseringer så spillet fungerer med flere gpu og så videre.

 

Til hvermansen så tror jeg at 1x4850 og muligens 2x4850 er mer enn nok...

Lenke til kommentar
De fleste har ikke 4 PCIe spor, men 4 kort i en kasse kan by på flere utfordringer. Kjøligen blir ikke lett pga. dårlige luftflyt og da bør man bruke vannkjøling. Det blir ikke pass til noe annet ekspansjonskort heller.

 

Det er mye bedre å satse på 2 * 4870X2 enn 4 * 4870, mener jeg.

Helt enig, men mulighetene er der. 4 kort går fint vis man har viftene på guff og ellers veldig god luftflyt i kabinettet. Et 4870X2 har nok en høyere bruksalgsverdi kontra 2stk 4870, men på en annen side kan det være veldig greit å ha 4 kort til f.eks andre PC'er i huset, i tilfelle tre andre ryker (:p) osv. Smak og behag, men skal man først ta'n helt ut er vel 2x 4870X2 både bedre, billigere og greiere.

Lenke til kommentar
Nå blir jo det fort uaktuelt med 4 GPU'er også da, hvis man skal se ut ifra den elendige ytelsen det gir. Noe er feil et sted.

 

Man kan ikke forvente 100% økning ved å bare putte inn 1 ekstra skjermkort og å forvente 400% pga 4 gpu blir nok feil.

 

Det har jeg da heller aldri sagt. Men noe er galt når man ved mange tilfeller får mye dårligere ytelse ved bruk av 4 kort enn ved 1.

Endret av apollox
Lenke til kommentar

Om dette stemmer er det en skikkelig utfordring til nVidia.

 

ATI has apparently managed to create a new kind of PCIe interconnect which works totally different from the current chip. It is PCIe 2.0, but that is only the tip of the iceberg. This bridge chip not only does it make the interface between the VID cards and the PCIe slot on the mobo, but it also takes care of the memory; it effectively merges the 2x256 bit memory bus into a single coherent 512 bit mem bus, thus removing the need of synchronization between the two chips - it will have a 1GB framebuffer that is accessible to both the GPUs.

It looks to me like some kind of a northbridge/cpu topology: the GPUs are the processing cores while the bridge chip takes care of the memory (virtualised most likely) and of the I/O with the motherboard.

 

If this is true, then we can expect the 4870 X2 to behave exactly like 2xR770 on a single package (like the C2Qs), but with the advantage that the chips can be assembled on single GPU VID cards if needed. This is why it's between an MCM and the current PCIe solution.

 

( http://www.overclock.net/hardware-news/346...ation-pcie.html )

Lenke til kommentar
Det virker tydelig som om det er best å vente for de som har penger nok til å vurdere enten 2x 4870 eller 4870x2 ja...

 

For de som er usikre på hva de burde velge eller rett og slett for de som ikke har fått så mye innsikt enda så tror jeg denne "listen" er ganske ryddig og ledende ;)

 

HD4850 for de som ikke vil bruke mer enn 1500kr og kjører en oppløsning på maks 1440x900/*1680x1050*.

 

HD4870 for de som har 2200kr å bruke og helst ikke bruke høyere enn 1680x1050, men det går kanskje greit på 1920x1200.

 

HD4850 CF for de som har 2500kr å bruke og har CrossFire HK. Her har du et GTX280 til en rimeligere pris :) 1920x1200 er ideelt.

 

HD4870 CF for de som har 4200kr å bruke og vil slå GTX280 ned i støvlene, men kanskje ikke så bra med tanke på at HD4850 CF er bedre med pris.vs.ytelse. Høy oppløsning!

 

HD4870x2 for de som kan vente litt og har ca 3800-4000kr klar i lommeboka. Her snakker vi de høyere oppløsningene med akseptabel AA. Blir antakeligvis bedre enn 2x HD 4870.

blir vel

4870 opptil 1920x1200, har bedre ytelse i høyere oppløstning en 4850 ;)

Lenke til kommentar
Om dette stemmer er det en skikkelig utfordring til nVidia.

 

ATI has apparently managed to create a new kind of PCIe interconnect which works totally different from the current chip. It is PCIe 2.0, but that is only the tip of the iceberg. This bridge chip not only does it make the interface between the VID cards and the PCIe slot on the mobo, but it also takes care of the memory; it effectively merges the 2x256 bit memory bus into a single coherent 512 bit mem bus, thus removing the need of synchronization between the two chips - it will have a 1GB framebuffer that is accessible to both the GPUs.

It looks to me like some kind of a northbridge/cpu topology: the GPUs are the processing cores while the bridge chip takes care of the memory (virtualised most likely) and of the I/O with the motherboard.

 

If this is true, then we can expect the 4870 X2 to behave exactly like 2xR770 on a single package (like the C2Qs), but with the advantage that the chips can be assembled on single GPU VID cards if needed. This is why it's between an MCM and the current PCIe solution.

 

( http://www.overclock.net/hardware-news/346...ation-pcie.html )

 

 

 

 

De må forklarte det på sin måte som man fåt en viss inblikk i kordan de har gjort det, Nvidia kommer bare inn og kopier & gjør det bedre :ph34r:

 

 

Ville heller hatt 2 4870x2 enn 4 4870 pga kjøling og ytelse, men ville heller hatt 2 4870 enn 1 4870x2...

 

En 4870x2 og en 4870 er jo en perfekt blanding for de som skal ha det lille ekstra x3!

Lenke til kommentar
Det er da ikke shared memory når du kjører flere kort i Crossfire / SLi?

 

Trodde da hvert kort hadde sine xxx mb grafikkminne og delte det ikke med hver andre?

Mens med HD4870X2 blir det 2GiB GDDR5 shared mellom begge kjernene?

 

Og det er jo snakket om en ny og forbedret "interconnect" som trolig skal fungere bedre enn å ha 2x kort i Crossfire?

Om man kjører Crossfire internt på ett kort eller på to separate kort bør ikke ha noe å si. Det er jo elektrisk sett den samme koblingen mellom prosessorene likevel.

 

Jeg tviler på at det dukker opp noen ny fantastisk intern kobling mellom GPU-ene så snart de havner på det samme kortet. 4850, 4870 og 4870 X2 vil lages fra de samme brikkene som utgangspunkt, bare klokkes litt ulikt og plasseres på litt ulike PCB osv. Det kan tenkes at noen av pinnene er "reserverte" og ubrukte på 4850 og 4870 og at de vil tas i bruk til denne spesielle koblingen men jeg tviler altså på det. Dersom det likevel dukker opp en slik kobling så tviler jeg på at båndbredden blir noe særlig å skryte av. Hver GPU har 115 GB/s mellom seg og sitt lokale minne. PCIe v2.0 x16 er på "usle" 8 opp + 8 ned GB/s og den bruker ganske mange pinner på å nå en sånn båndbredde. Dersom det skulle være en spesiell kobling mellom GPUene ville det krevd veldig mange pinner for å få noe særlig båndbredde. Båndbredde til minnet er som kjent svært viktig. Dersom en GPU har 115 GB/s båndbredde til den ene halvparten av minnet og f.eks 10 GB/s til den andre halvparten så vil det neppe gi merkbart bedre ytelse enn om det må deles over PCIe-bussen og Crossfire-broa.

kanskje hypertransport?

Lenke til kommentar

Nå har jeg også fått tak i et Radeon 4870 skjermkort. Startet det først opp med standardkjøleren for å sjekke at kortet var i orden osv.

 

Deretter fjernet jeg originalkjøleren og monterte en Arctic Cooling Accelero S1. Jeg har et Lian Li PC-V1000 kabinett med to støysvake Papst 120mm (18 dB(A)) vifter, så jeg var spent på hvordan dette skulle gå. Jeg bootet opp Windows og så idle tempen stige jevnt og trutt. Da kortet lå på 85 grader idle ble jeg nervøs og skrudde av PC'n. Åpnet sidedøren og kjente på kjøleribben. Den var glovarm så her trengtes det mer kjøling.

 

Kjøpte et sett med Artic Cooling Turbo module vifter og monterte oppå Accelero S1. Det hjalp utrolig mye. Nå i sommervarmen er idle tempen på +/- 50 grader og under load ligger det stabilt på 65-66 grader.

 

Kjempefornøyd med kjøpet og det var en stor forskjell fra det gamle HD 3870 skjermkortet mitt. Spiller på 1920*1200 med 4x AA og alt jeg har prøvd hittil er omtrent dobbelt så raskt som tidligere.

 

Nå har jeg en meget stillegående PC med krutt under panseret :thumbup:

Lenke til kommentar
Nå har jeg også fått tak i et Radeon 4870 skjermkort. Startet det først opp med standardkjøleren for å sjekke at kortet var i orden osv.

 

Deretter fjernet jeg originalkjøleren og monterte en Arctic Cooling Accelero S1. Jeg har et Lian Li PC-V1000 kabinett med to støysvake Papst 120mm (18 dB(A)) vifter, så jeg var spent på hvordan dette skulle gå. Jeg bootet opp Windows og så idle tempen stige jevnt og trutt. Da kortet lå på 85 grader idle ble jeg nervøs og skrudde av PC'n. Åpnet sidedøren og kjente på kjøleribben. Den var glovarm så her trengtes det mer kjøling.

 

Kjøpte et sett med Artic Cooling Turbo module vifter og monterte oppå Accelero S1. Det hjalp utrolig mye. Nå i sommervarmen er idle tempen på +/- 50 grader og under load ligger det stabilt på 65-66 grader.

 

Kjempefornøyd med kjøpet og det var en stor forskjell fra det gamle HD 3870 skjermkortet mitt. Spiller på 1920*1200 med 4x AA og alt jeg har prøvd hittil er omtrent dobbelt så raskt som tidligere.

 

Nå har jeg en meget stillegående PC med krutt under panseret :thumbup:

vet hadde selv 3870

Zalman VF900 ble over 80c, så nå bruker jeg stock kjøler med 28% vifte og den ligger på 50c

 

å ja enda en test

http://www.driverheaven.net/reviews.php?re...85&pageid=1

Endret av wiak
Lenke til kommentar
Men noe er galt når man ved mange tilfeller får mye dårligere ytelse ved bruk av 4 kort enn ved 1.

Jeg vil ikke kalle det galt, men heller et resultat av hvordan systemet er ment å fungere. Flaskehalsen er i så fall tydeligvis kommunikasjonen mellom GPU-ene. Enkelte tester vil vise av flaskehalsen reduserer ytelsen. Det er også lett å tenke seg til hvorfor det kan skje.

 

ATI has apparently managed to create a new kind of PCIe interconnect which works totally different from the current chip. It is PCIe 2.0, but that is only the tip of the iceberg. This bridge chip not only does it make the interface between the VID cards and the PCIe slot on the mobo, but it also takes care of the memory; it effectively merges the 2x256 bit memory bus into a single coherent 512 bit mem bus, thus removing the need of synchronization between the two chips - it will have a 1GB framebuffer that is accessible to both the GPUs.

Beklager, men dette høres ut som ren ønsketenkning og vissvass.

 

Man trenger ikke å ta mer enn en rask kikk på de lekkede bildene av 4870X2 for å avvise det som fantasi. Minnet er koblet direkte til hver sin GPU med 256bit. Det er ikke koblet direkte til denne mellombrikken med 512 bit. Minnebussen bruker heller ikke PCIe-standard men GDDR3/5-standard for overføring av signalene. En tredje ting er at både ATI og Nvidia har gått bort fra koherente minnebusser for lenge siden. Det som nå gjelder er mange sett med 32bit uavhengige minnebusser. F.eks har HD 4870 4 uavhengige 64bit minnebusser. Totalt 256 bit, men ikke koherent. Blokkdiagram her. (MC = Memory controller)

 

Bilder av 4870X2-kortet her:

http://en.expreview.com/img/2008/06/28/200...F4FOpcGxrvb.jpg

http://en.expreview.com/img/2008/06/28/200...09I6NyLojUW.jpg

 

Misforstå meg rett. 4870X2 kommer til å bli et knallbra kort og sikkert knuse alt annet i sin prisklasse, uten disse fantasikoblingene.

Lenke til kommentar
Får nok svaret snart uansett så ikke nødvendig å hype opp noe slikt, bedre å blir positivt oversasket en mostatt.

 

 

 

Hehe, enig

 

 

Bedre å tru den ikke skal yte bedre enn 2x 4870 og heller bli overasket en skuffet !

 

Sånn var det me 280gtx ihvertfall, den skal yte så så bra OSV

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg at brikken i midten fungerer som en svitsj for PCIe-signaler slik at man får utnyttet alle 16x (PCIe) fra hver GPU. Uten denne brikken ville det bare vært x8 kobling til hver GPU. Vel, det er i hvert fall sånn jeg forestiller meg det.

 

post-3851-1215593073_thumb.png

 

Redigert: Den røde brikken i midten er merket PLX på bildet. PLX technologies produserer PCIe-svitsjer. Ut i fra størrelsen å bedømme (ca 27*27 mm) er det en PEX 8632 eller en PEX 8648. Jeg er ganske sikker på at det er sistnevnte på grunn av 48 PCIe lanes slik som jeg tegnet de. PEX8648 har et typisk effektforbruk på 4,0 watt. NB. Der jeg skriver GDDR5 64bit så er det egentlig 2 stk koherente GDDR5-kanaler på 32bit der hver av kanalene går til hver sin minnebrikke. En på forsiden og en på baksiden av kortet. Elektrisk/logisk sett er det 4 minnekanaler a 64bit på hver GPU. Hver enkelt minnebrikke har 32bit minnebuss.

 

Grunnen til at den ene GPU-en er rotert 180 grader i forholdt til den andre er for å få PCIe-tilkoblingene mot hverandre slik at de slipper å krysse noen av minnebussene for å nå fram til PLX-brikken.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...