Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Random restarts og bluescreens

Anbefalte innlegg

Hei. For ett par uker siden hjalp jeg en venn av meg å installere windows om igjen, han hadde endel malware og greier som ikke var fullt så lett å kvitte seg med.

Jeg starter installasjonen av windows XP som jeg har gjort 10 talls ganger på egene maskiner, men denne gangen dukker det opp en bluescreen på første rebooten. Søker opp feilkoden på microsoft.com, og finner ut at hovedkortet ikke støtter en funksjon som jeg ikke husker navnet på for øyeblikket. Løsningen var visst å starte installasjonen på nytt, og trykke F7 i den loadingscreenen hvor man f. eks trykker F6 for å starte installasjonen av tredjeparts raid-drivere osv.

Installsjonen går smertefritt, og vi kommer inn i windows. Starter installasjonen av de diverse driverne, hovedkort, og skjermkort blandt de viktigste. Men etter den obligatoriske omstarten, får jeg bluescreen igjen. Starter maskinen i sikkerhetsmodus og avinstallerer skjermkortdriveren. Får ingen bluescreen. omstart igjen, og nå får jeg en annen bluescreen. Omstart for n-te gang, og vi kommer inn i windows. Installerer skjermkortdriveren for å teste om det faktisk var den som skapte problemet, får bluescreen igjen. Konstaterer med at skjermkortet har en eller annen feil (siden feilkodene i bluescreenene pekte mot det). Henter ett skjermkort jeg har liggende hjemme, og prøver med dette. Da ender jeg opp med å måtte resette bios på hovedkortet for i det hele få den til å boote, dette måtte gjøres hver gang jeg skulle boote.

Så, etter mye om og men, prøvde jeg ett par minnebrikker jeg vet fungerer. Første turen inn i windows går fint, installerer driverne til det nye skjermkortet, omstart og ny blåskjerm. Setter sammen maskinen med den opprinnelige hardwaren og tar kvelden.

Så kommer jeg tilbake i dag, for ett nytt forsøk. Maskinen booter fint, har ingen problemer. Bestemmer meg for å installere SP1, ender med ca 10 omstarter før jeg kommer inn i windows (utenom sikkerhetsmodus). Når jeg endelig kommer inn i windows, prøver jeg meg på installasjon av SP2, da får jeg bare beskjed om "Feil data" midt i installasjonen. Tenker at pakken jeg lastet ned muligens var blitt korrupt, så prøver meg på installasjon av Age of Conan. Fungerer fint, intill ca midt i, hvor maskinen bestemmer seg for å gjøre reboot. Samme skjer tre ganger, og jeg gir opp igjen, uten den fjerneste anelse hva som faktisk er galt.

I og med at all hardware så ut til å fungere inntill jeg installerte windows om igjen, kan det se ut som det var noe galt med selve windowsplaten min (fuglane vite hva), men når jeg tenkter meg om, hvorfor skulle ikke hovedkortet støtte den funksjonen jeg snakket om i begynnelsen? Det er ett socket 939 kort av nyere dato. Asus K8N32 SLI-Ultra eller noe sånt.

Wall of text made short:

-Random reboots

-Random bluescreens

-Rar feilmelding om at hovedkortet ikke støtter en viss funksjon, må trykke F7 under installasjon for å komme igjennom

-Generelt ustabilt

Noen ideer? Feil med hardware eller software?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...