Gå til innhold

Tokina 80-400mm - hvad kan den?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hej

Efterlyser erfaringer vedrørende Tokina 80-400mm til et Nikon D80. Både hvad det kan og ikke kan. Og tilsidst...hvad skal man give for det i danske kroner brugt?

Tja, det er mye den ikke kan, men alt er kanskje ikke så relevant ;-)

Det er et absolutt dugelig teleobjektiv, selv om det ikke er spesielt lyssterkt. Byggekvaliteten til Tokina er god, og generelt er optikken det også. Det kan være at autofokusen vil være litt treg på en D80, da motoren i D80en ikke er den sterkeste.

Prisen er vel ca 6000NOK ny, så en pent brukt burde vel ligge i området 4000DKK tenker jeg. Er ikke mange brukte i Norge, så er litt vanskelig å vurdere verdien...

Lenke til kommentar

Jeg har aldri brukt denne selv, men har studert den en del.

Ut fra det jeg har hørt så er det et brukbart objektiv. Skarpheten faller vist en del fra 300mm. Etter som jeg har forstått handler det mest om kantskarphet. Nedblending hjelper selvfølgelig, men da blir du fort veldig avhengig av stativ. Typiske 70-300 zoomer faller ofte ved 200mm, så du bør få mer brukbar tele enn med denne.

Jeg har et par AT-X zoomer selv, og byggekvaliteten er bra. Litt tunge, men det er prisen for solide saker.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...