mbst Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Hei, ønsker anbefaling av optikere i Oslo sentrumsområde for synstest, med tanke på forholdet pris/kvalitet. Gjerne også med kurante linsepriser. Lenke til kommentar
Q-tip Skrevet 20. juni 2008 Del Skrevet 20. juni 2008 Krogh optikk byporten har jeg gode erfaringer med. Prisene er kanskje litt høyere enn hos f.eks. brilleland, men de lar deg prøve linser gratis inntil du finner noen du er 100% fornøyd med. Oppfølgingen er også veldig god i forhold til andre optikere. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 (endret) Dette var en gammel tråd gitt, men jeg ville bare svare. Er enig i at Krogh på Byporten gir god service. Var der senest i dag for linsekontroll, og føler at jeg er i de beste hender. De er nok litt dyrere enn mange andre, men når det gjelder noe så viktig som øynene mine, så er jeg villig til å gi litt ekstra for å være sikker på at jeg får den beste oppfølging og behandling. Pris for en pakke med 6 døgnlinser (som man kan ha på opptil en måned i strekk, også om natten) er vel ca. 600 kroner. Det er linser av beste kvalitet, til forskjell fra de beste tilbudene fra nettbutikker som gjerne selger linser som verken er like behagelige eller skånsomme mot øynene (ofte "gårsdagens" teknologi). Krogh optikk er vel generelt sett en av de mer profesjonelle optikerkjedene i Norge. Endret 9. august 2008 av Super8 Lenke til kommentar
festen Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Bare et par uker ut med en sånn linse du bruker, har du økt risikoen for seriøse komplikasjoner med over 15 sammenlignet med om du bruke dagslinser du kaster hver dag. Det er en ny dagslinse på vei som heter Acuvue trueye, den slipper gjennom 4 ganger så mye oksygen som vanlige dagslinser. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Bare et par uker ut med en sånn linse du bruker, har du økt risikoen for seriøse komplikasjoner med over 15 sammenlignet med om du bruke dagslinser du kaster hver dag. Det er en ny dagslinse på vei som heter Acuvue trueye, den slipper gjennom 4 ganger så mye oksygen som vanlige dagslinser. Jeg bruker de linsene med best kvalitet. De slipper gjennom seks ganger så mye oksygen som vanlige dagslinser. Jeg har brukt disse et halvt år nå uten å merke noen problemer. Det er imidlertid anbefalt å rense de med litt linsevæske i håndflaten en gang i uken eller annenhver uke. På kontrollen i dag sa de at øynene mine ikke har tatt noen skade av de eller viser noen som helst tegn på irritasjon. Det er visst også jenter som har størst risiko for komplikasjoner med døgnlinser (pga. bruk av sminke). Samtidig så sparer man øyet for det verste stresset... nemlig det å sette på og ta av linsene. Man må jo stresse øyet to ganger hver dag ved bruk av dagslinser, mens man ikke behøver å stresse øyet mer enn et par ganger annenhver uke med døgnlinser. For meg, som synes det å sette på linsene er litt trøblete (tror jeg har litt små øyne?), så er det mye bedre for mitt øye å bruke døgnlinser enn dagslinser. Lenke til kommentar
festen Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 (endret) Bare et par uker ut med en sånn linse du bruker, har du økt risikoen for seriøse komplikasjoner med over 15 sammenlignet med om du bruke dagslinser du kaster hver dag. Det er en ny dagslinse på vei som heter Acuvue trueye, den slipper gjennom 4 ganger så mye oksygen som vanlige dagslinser. Jeg bruker de linsene med best kvalitet. De slipper gjennom seks ganger så mye oksygen som vanlige dagslinser. Jeg har brukt disse et halvt år nå uten å merke noen problemer. Det er imidlertid anbefalt å rense de med litt linsevæske i håndflaten en gang i uken eller annenhver uke. På kontrollen i dag sa de at øynene mine ikke har tatt noen skade av de eller viser noen som helst tegn på irritasjon. Det er visst også jenter som har størst risiko for komplikasjoner med døgnlinser (pga. bruk av sminke). Samtidig så sparer man øyet for det verste stresset... nemlig det å sette på og ta av linsene. Man må jo stresse øyet to ganger hver dag ved bruk av dagslinser, mens man ikke behøver å stresse øyet mer enn et par ganger annenhver uke med døgnlinser. For meg, som synes det å sette på linsene er litt trøblete (tror jeg har litt små øyne?), så er det mye bedre for mitt øye å bruke døgnlinser enn dagslinser. Kan synse litt om saken, bare synsing:) Du øker risikoen for komplikasjoner, men også risikoen for å ikke tolerere linser. Linsevæska du har fått er sikkert en multi, sammen med linsene dine som sikkert er CIBA sin air optix døgnlinse, brukes det rett er det bedre med et katalysatorbasert system enn en multirens, spør optikeren hva slags rensesystem hun bruker så skal jeg nesten garantere at det er et katalysatorbasert, så slipper du å utvikle allergi mot rensevæska. Med katalysator putter du linsa ned i en løsning med 3 % hydrogenperoxid og om morgenen har dette blitt til ufarlig saltvann. Det er bedre å ta linsene ut hver dag, og heller ha muligheten til å sove med de i nødsfall. Det er alfa og omega og ha gode briller du kan bruke som avveksling. Desto mindre du bruker linsene desto mindre fine røde blodårer får du i det hvite i øyet som etterhvert kan bli ganske stygt hos de som har brukt linser lenge. Det regnes ikke som en alvorlig komplikasjon, men det er noe som rammer alle som bruker linser. Bruker du datamaskin sparer du øyene med å bruke briller med en god tilpasning for hornhinneskjevheter. Med linser stresser du øynene mye mer når du bruker data. Unntaket er harde RGP linser, som gjør at du ser litt bedre enn med briller fordi de endrer formen på øyet midlertidig og gir en bedre korreksjon enn det briller greier. briller gir igjen bedre syn enn myke linser. Det er helt ut i Norge med harde linser, bare ca 2 % andel, men risikoen for komplikasjoner er litt høyere enn myke dagslinser, men lavere enn alle andre typer linser. I Japan er markedsandelen 45 %. Kvaliteten på linser er den samme om du kjøper de på nettet, men de har kanskje ikke samme rutiner for tilbakekalling. Linsa jeg tipper du bruker har hatt endel tilbakekallinger. De beste linsene på markedet etter oksygentall er ikke engang på markedet i Norge. Men de er veldig populære i Japan. Jeg tror ikke at øyene dine er så spesielle i størrelsen, for da tror jeg ikke du hadde brukt en "standard" linse. Endret 9. august 2008 av festen Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Kan synse litt om saken, bare synsing:) Virker som du har litt peiling på dette, og for ordens skyld så tviler jeg ikke på det du sier. Det du mener er at jeg kan få komplikasjoner på lang sikt, selv om jeg ikke har opplevd den minste irritasjon så langt? Linsene jeg bruker er Bausch&Lomb - Purevision (balafilcon A). Linsevæsken er Alcon Opti-Free Express MPDS som inneholder natriumklorid, sorbitol, dinatriumedetat, borsyre, aminomethylpropanol, citrat, tetronic, polidroniumklorid og myristamidopropyl dimethylamin (*phu). Hva tror du om disse produktene? Ellers har jeg briller som jeg bruker når jeg ikke har på linse (ja, bruker linse på bare ett øye). Sitter med briller akkurat nå... skal bytte til ny linse i morgen så da jeg uansett måtte ta av meg den gamle hos optikeren i dag gadd jeg ikke å sette den på igjen. Men dine tips er altså: *Bruke et katalysatorbasert rensesystem *Ta linsene av om kvelden og på igjen om morgenen *Bruke døgnlinser selv om man tar de ut hver dag ettersom de slipper gjennom mer oksygen Hvis jeg har forstått deg rett Lenke til kommentar
festen Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 (endret) Kan synse litt om saken, bare synsing:) Virker som du har litt peiling på dette, og for ordens skyld så tviler jeg ikke på det du sier. Det du mener er at jeg kan få komplikasjoner på lang sikt, selv om jeg ikke har opplevd den minste irritasjon så langt? Linsene jeg bruker er Bausch&Lomb - Purevision (balafilcon A). Linsevæsken er Alcon Opti-Free Express MPDS som inneholder natriumklorid, sorbitol, dinatriumedetat, borsyre, aminomethylpropanol, citrat, tetronic, polidroniumklorid og myristamidopropyl dimethylamin (*phu). Hva tror du om disse produktene? Ellers har jeg briller som jeg bruker når jeg ikke har på linse (ja, bruker linse på bare ett øye). Sitter med briller akkurat nå... skal bytte til ny linse i morgen så da jeg uansett måtte ta av meg den gamle hos optikeren i dag gadd jeg ikke å sette den på igjen. Men dine tips er altså: *Bruke et katalysatorbasert rensesystem *Ta linsene av om kvelden og på igjen om morgenen *Bruke døgnlinser selv om man tar de ut hver dag ettersom de slipper gjennom mer oksygen Hvis jeg har forstått deg rett For å synse litt til. Bare husk at dette er synsing fra en idiot. Det er et vurderingsspørsmål som du må diskutere med optikeren din, bare spør hva som er best, det beste etter min mening er å gå til noen med mye erfaring som skjønner litt hva slags person du er og hva som virker for deg. Om det er best med vanlige dagslinser eller en døgnet rundt linse som brukes som en vanlig månedslinse, eller 2 ukers linse, inntil det kommer en silikon hydrogel dagslinse på markedet? kanskje. Du har definitivt råd til det dyreste. Når det skjer er en silikon hydrogel dagslinse et naturlig valg. Purevision syns jeg lett blir tørr og full av belegg eller uklar, vond og ta av, men det er bare min oppfatning, du kan godt følge litt med på synet, og se om det er forskjell på skinn rundt lys i mørket og lignende mellom det øyet du har linse på og det andre, når øyet for for lite oksygen kan hornhinna svelle litt og da er det normalt med skinn. Oasys syns jeg er mer behagelig, glattere, det er linsa på markedet med lavest friksjon, men den har annerledes passform, og den må jo passe rett og ha nok slark når du blunker, det er derfor du ikke bare kan bestille en linse på nettet og putte den på øyet. Den kan heller ikke brukes på samme måten i 30 dager, men også den slipper gjennom bra med oksygen den og og kan overnattes i. Og du har andre modeller også, som Air Optix sin døgnlinse. Det gjelder å finne en løsning som er behagelig over tid. Det kan være briller, spesielt foran data, og en supplering med en silikon hydrogel dagslinse når den kommer til norge. Rensesystemer av typen "multi", er best tolerant for slurv, katalysator bedre for noen som er nøye, og allergisk, mener jeg da, og det er viktig å skjønne hvordan rensesystemet virker. Er du i grenseland til å være litt nærsynt, og er i en alder der du er så ung at du kan regne med en gradvis forverring, kanskje du er 16-17 og har begynt å se dårlig fordi du har sittet for mye foran datamaskinen er det faktisk slik at mange mener at harde RGP linser vil virke stabiliserende på utviklingen (riktignok omdiskutert), noe hverken briller eller myke linser gjør, men da trenger du en ekspert til å tilpasse det. Da kunne harde linser være aktuelt. Er det mindre enn -1 kan det være mulig å trene det opp igjen, men noe særlig mer og øyet har bare vokst for mye og da er det ingen vei tilbake. Men du er kanskje langsynt siden du snakker om små øyne, uansett lykke til, og tiden optikere bruker på en synsundersøkelse kan variere mye mellom ulike steder, helt fra 10 minutter til 45 minutter. Endret 9. august 2008 av festen Lenke til kommentar
lillesky Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Det du mener er at jeg kan få komplikasjoner på lang sikt, selv om jeg ikke har opplevd den minste irritasjon så langt?Svarer på dette jeg. Optikeren min sa at man kan få skader på øynene hvis man slurver med linsene, også selv om man aldri har opplevd noe. Han viste meg noen ekle bilder av hvordan øynene kan bli... Itilegg til de rådene festen kommer med, har jeg blitt anbefalt å gnikke på linsene selv om det er sånn anti-rub (f.eks. Opti Free Express). Må innrømme at jeg synder når det gjelder festens råd om gode briller... Men jeg bruker jo bare brillene fra badet til senga. Lenke til kommentar
festen Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 (endret) Det du mener er at jeg kan få komplikasjoner på lang sikt, selv om jeg ikke har opplevd den minste irritasjon så langt?Svarer på dette jeg. Optikeren min sa at man kan få skader på øynene hvis man slurver med linsene, også selv om man aldri har opplevd noe. Han viste meg noen ekle bilder av hvordan øynene kan bli... Itilegg til de rådene festen kommer med, har jeg blitt anbefalt å gnikke på linsene selv om det er sånn anti-rub (f.eks. Opti Free Express). Må innrømme at jeg synder når det gjelder festens råd om gode briller... Men jeg bruker jo bare brillene fra badet til senga. Gode briller kan være billig også, det er en myte at de beste brillene er dyre, de beste brillene er de med lavest indeks verdi, de tykkeste glassene som koster minst:) De Specsavers selger for 155 kr er helt topp optisk sett, bortsett fra manglende antirefleks behandling. Når glassene blir tynnere og dyrere synker abbe verdien og forvrengningen øker, indeks verdi på 1,5 med abbe verdi på 58 er fint, det er dette du får for 155 kroner på Specsavers, uten hodepine på kjøpet . Øk prisen over prisen på den billigste løsningen med antirefleks, og abbeverdien går ned. Med plastinnfatninger syns ofte ikke tykke glass og det blir solgt unødvendig dårlige, dyre og tynne glass, spesielt til de med lav styrke. En kynisk kunde ville skaffe brilleseddelen hos en god og dyktig optiker og kjøpe brillene hos et sted med tilbud så gode at de egentlig ikke ønsker å selge dem og gjør det vanskelig for kunder som prøver å kjøpe. Basert på min egen erfaring gjør de en bedre slipejobb hos specsavers sammenlignet med brilleland. Endret 9. august 2008 av festen Lenke til kommentar
lillesky Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 Jeg har bare ikke giddet å få nye briller... Mine briller blir sikkert dyrere, har -5. Jeg har brukt Focus Visitint (månedslinser) i ca. 10 år. Har ikke blitt tilbudt noen andre linser. Bruker Focus Dailies på ferie, men synes jeg blir fortere tørr i øynene med dem. Prøvde de nye O2 Optix når de kom ut, men synes de var skikkelig harde og ekle. Har du noen tips til katalysatorbasert linsevæske? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 du kan godt følge litt med på synet, og se om det er forskjell på skinn rundt lys i mørket og lignende mellom det øyet du har linse på og det andre den må jo passe rett og ha nok slark når du blunker, det er derfor du ikke bare kan bestille en linse på nettet og putte den på øyet. Er du i grenseland til å være litt nærsynt, og er i en alder der du er så ung at du kan regne med en gradvis forverring Men du er kanskje langsynt siden du snakker om små øyne, uansett lykke til, og tiden optikere bruker på en synsundersøkelse kan variere mye mellom ulike steder, helt fra 10 minutter til 45 minutter. Takk for grundige svar. Å bruke det andre øyet som sammenligningsgrunnlag er imidlertid uaktuelt da det er utrent pga. sjeling og så dårlig at den effekten man får av synskorrigering drukner i havet. Derfor har jeg valgt å ha linse kun på det ene øyet. I følge min optiker (som brukte veldig lang tid på undersøkelsen før jeg skulle ha linser, vrengte øyelokket, tok bilder og andre rare ting) så var disse Purevision linsene de beste for meg. Kan jo spørre om det er andre som kan passe mitt syn også, og skader jo ikke å prøve dagslinser i en periode for å se om jeg blir fortrolig med det. Jeg skal nå på kontroll hver 6. måned, og det som blir kontrollert da er om synet har endret seg, og øyet blir kontrollert for å se om de har tålt linsene (også med denne merksnodige vrengingen av øyelokk blant annet ). Jeg har en viss tiltro til at de sier ifra til meg om "linseøyet" mitt ser ut til å ikke tåle linser. Jeg er for øvrig nærsynt, og det kan virke som det har stabilisert seg de siste årene. Lenke til kommentar
festen Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 (endret) Jeg har bare ikke giddet å få nye briller...Mine briller blir sikkert dyrere, har -5. Jeg har brukt Focus Visitint (månedslinser) i ca. 10 år. Har ikke blitt tilbudt noen andre linser. Bruker Focus Dailies på ferie, men synes jeg blir fortere tørr i øynene med dem. Prøvde de nye O2 Optix når de kom ut, men synes de var skikkelig harde og ekle. Har du noen tips til katalysatorbasert linsevæske? Bruker du plastinnfatninger, og siden du bruker linsene du bruker er ikke hornhinnene dine så skeive, med din styrke må du kanskje opp en kvart eller en halv styrke på brillene sammenlignet med linsene, pluss justering for hornhinnene, bruker du plastinnfatninger skal det gå akkurat med de tykkeste glassene, det går også fint med vanlige metallinnfatninger men det vil gå utenfor. Det er bare et spørsmål om forfengelighet. Jeg har ingen bestemte tips, og hvis du har en løsning som har virket så lenge er det ikke sikkert du trenger å endre på det heller. Linken er ikke helt oppdatert, men det gir deg en ide. http://www.hamerlik.com/lens/contact_lense...rmeability.html Her, litt reklame, her er visst oksygen tallene litt forskjellige fra linken over, disse tallene varierer endel med ulik styrke: http://www.airoptix.no/imgs/why/why-2.gif Som du ser er det mange linser på markedet som slipper gjennom mer oksygen til øynene dine. Oasys er god hvis den passer. verdien på denne er 147 på den siste linken, usikker på hvor godt det stemmer men muligens 147 vs 16. Det jeg har skrevet om med fine blodårer vil kunne utvikle seg forskjellig med disse linsene over tid. http://www.airoptix.no/oxygen.shtml Jeg tror du bedre hadde likt Acuvue sin dagslinse, eller Soflens sammenlignet med den dagslinsen du prøvde, det virker som optikeren din er låst mot Ciba, så kanskje du må skifte optiker. Som jeg har nevnt vil Acuvue trueye som er like rundt hjørnet trolig være en veldig dyr og bra løsning for mange. Endret 9. august 2008 av festen Lenke til kommentar
lillesky Skrevet 9. august 2008 Del Skrevet 9. august 2008 det virker som optikeren din er låst mot Ciba, så kanskje du må skifte optiker.Har byttet optiker maaaaange ganger. Jeg har bare tenkt at siden ingen foreslår å bytte, så er det vel like greit. Dvs. den ene optikere ville jeg skulle prøve den O2 Optix på nytt, enda jeg sa at jeg ikke likte den...Synes ikke det er så lett å finne gode optikere. Hadde en kjempeflink i Oslo (bak Tøyensenteret). Lenke til kommentar
festen Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 det virker som optikeren din er låst mot Ciba, så kanskje du må skifte optiker.Har byttet optiker maaaaange ganger. Jeg har bare tenkt at siden ingen foreslår å bytte, så er det vel like greit. Dvs. den ene optikere ville jeg skulle prøve den O2 Optix på nytt, enda jeg sa at jeg ikke likte den...Synes ikke det er så lett å finne gode optikere. Hadde en kjempeflink i Oslo (bak Tøyensenteret). Hvis du har en løsning du er fornøyd med er det ikke sikkert det er en grunn til å skifte ut noe som er velutprøvd og har fungert bra lenge. Selv om silikon hydrogel linser er det siste og nyeste er det ikke sikkert at det virker like bra for deg. Jeg er også usikker på hvor sunne disse materialene er for kroppen, eller hvordan gjennomstrømmingen av oksygen er etter at linsene etterhvert blir fulle av proteinbelegg og dritt, eller etterhvert blir klistret mot øyet at de ikke får det rette slarket ved blunking, det med en tilstrekkelig bevegelse ved blinking er ekstremt viktig, og det er viktig å følge med på dette, linsene skal ikke føles som de sitter godt. Lenke til kommentar
festen Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 du kan godt følge litt med på synet, og se om det er forskjell på skinn rundt lys i mørket og lignende mellom det øyet du har linse på og det andre den må jo passe rett og ha nok slark når du blunker, det er derfor du ikke bare kan bestille en linse på nettet og putte den på øyet. Er du i grenseland til å være litt nærsynt, og er i en alder der du er så ung at du kan regne med en gradvis forverring Men du er kanskje langsynt siden du snakker om små øyne, uansett lykke til, og tiden optikere bruker på en synsundersøkelse kan variere mye mellom ulike steder, helt fra 10 minutter til 45 minutter. Takk for grundige svar. Å bruke det andre øyet som sammenligningsgrunnlag er imidlertid uaktuelt da det er utrent pga. sjeling og så dårlig at den effekten man får av synskorrigering drukner i havet. Derfor har jeg valgt å ha linse kun på det ene øyet. I følge min optiker (som brukte veldig lang tid på undersøkelsen før jeg skulle ha linser, vrengte øyelokket, tok bilder og andre rare ting) så var disse Purevision linsene de beste for meg. Kan jo spørre om det er andre som kan passe mitt syn også, og skader jo ikke å prøve dagslinser i en periode for å se om jeg blir fortrolig med det. Jeg skal nå på kontroll hver 6. måned, og det som blir kontrollert da er om synet har endret seg, og øyet blir kontrollert for å se om de har tålt linsene (også med denne merksnodige vrengingen av øyelokk blant annet ). Jeg har en viss tiltro til at de sier ifra til meg om "linseøyet" mitt ser ut til å ikke tåle linser. Jeg er for øvrig nærsynt, og det kan virke som det har stabilisert seg de siste årene. Neste gang du går dit, kan du spørre om de vrenger øyelokkene på folk som bruker vanlige dagslinsene, eller om det er spesialbehandling for folk som bruker silikon hydrogel linser? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå