Gå til innhold

hvilket kamera av disse er best?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
er ny når det gjelder speilrefleks og jeg skal kjøpe mit første ganske snart nå. Og derfor lurer jeg på hvilke av disse kameraene er best/ passer bra til en nybegynner/?

 

canon EOS 450D

 

sony A350

 

pentax K200D

 

og et siste spm. hva er lurest av å ha bildestabilisator i kameraet eller i objektivet eller begge deler?

Disse kameraene er i grunn ganske ulike; så du bør selv lese deg opp på kameraenes spesielle egenskaper. Om antishake i objektiv eller hus er best; derom strides de lærde, men se en liten filmsnutt om nytten, hvor begge alternativene vises i praksis

 

Lenke til kommentar
er ny når det gjelder speilrefleks og jeg skal kjøpe mit første ganske snart nå. Og derfor lurer jeg på hvilke av disse kameraene er best/ passer bra til en nybegynner/?

 

canon EOS 450D

 

sony A350

 

pentax K200D

 

og et siste spm. hva er lurest av å ha bildestabilisator i kameraet eller i objektivet eller begge deler?

Disse kameraene er i grunn ganske ulike; så du bør selv lese deg opp på kameraenes spesielle egenskaper. Om antishake i objektiv eller hus er best; derom strides de lærde, men se en liten filmsnutt om nytten, hvor begge alternativene vises i praksis

 

ja væl, men vilket vile du anbefalt til meg da?

Lenke til kommentar
Dette kommer fra en venn av meg:

 

Kjøp 450D ikke noe å tvile på en gang! ikke noe å diskutere heller! du vill ikke angre! :)

 

håper det hjelper..

 

Har selv 400D og er meget fornøyd! :)

okey takk:D

men vet du hva som er lurest av å ha bildestabilisator i kameraet eller i objektivet eller begge deler?

Lenke til kommentar
men vet du hva som er lurest av å ha bildestabilisator i kameraet eller i objektivet eller begge deler?
Det er fordeler og ulemper med begge, og konklusjonen er at ingen er egentlig best. Begge deler får du kun med ett eneste alternativ - Olympus (E-510 eller E-3) med Leica-optikk, men det er ikke noe du egentlig trenger å tenke på...
Lenke til kommentar
men vet du hva som er lurest av å ha bildestabilisator i kameraet eller i objektivet eller begge deler?
Det er fordeler og ulemper med begge, og konklusjonen er at ingen er egentlig best. Begge deler får du kun med ett eneste alternativ - Olympus (E-510 eller E-3) med Leica-optikk, men det er ikke noe du egentlig trenger å tenke på...

ok

Lenke til kommentar
fy faan så usaklig du var da!!

jeg er ny når det gjelds speilrefleks så kan du vel ta litt å hjelpe meg eller gi faan.

Ingen av spørsmålene dine har noen svar.

 

Hvis du vil vite hvilket kamera som er best til ditt bruk så bør du sette deg ned og faktisk lese om de forskjellige modellene. Og hvis du er så blank på speilreflekskamera som du hevder å være, så anbefaler jeg deg å først ta deg tiden til å lære hvordan et fungerer. Når du har gjort det, så bør du tenke over hvilke egenskaper du ønsker å ha.

 

Hvis du ikke har noen preferanser og bare har lyst til å begynne å leke deg med speilreflekskamera, så kan du like godt kaste terning mellom de tre.

Lenke til kommentar
fy faan så usaklig du var da!!

jeg er ny når det gjelds speilrefleks så kan du vel ta litt å hjelpe meg eller gi faan.

Ingen av spørsmålene dine har noen svar.

 

Hvis du vil vite hvilket kamera som er best til ditt bruk så bør du sette deg ned og faktisk lese om de forskjellige modellene. Og hvis du er så blank på speilreflekskamera som du hevder å være, så anbefaler jeg deg å først ta deg tiden til å lære hvordan et fungerer. Når du har gjort det, så bør du tenke over hvilke egenskaper du ønsker å ha.

 

Hvis du ikke har noen preferanser og bare har lyst til å begynne å leke deg med speilreflekskamera, så kan du like godt kaste terning mellom de tre.

har en vis formening om hvordan kameraet skal være....

Lenke til kommentar
har en vis formening om hvordan kameraet skal være....
Vel, da bør du faktisk fortelle oss hva dine formeninger er, i stedet for å bare spørre oss "hva er best?"

ja jeg vil bare høre vilket av kameraen som er best!!eller vilket dere vil anbefale

Lenke til kommentar

Alle kamerane du liker til er gode, og for å finne ut hvilket som passer deg må du lese, hvis du ikke gidder det, bør du gå i en fotoforretning og prøveholde, velg det som ligger godt i hendene dine.

 

bildestabilisering i hus eller objektiv er diskutert opp og ned, men i praksis tror jeg det er marginale forskjeller.

både og lar seg ikke gjøre, og ville gått at skogen.

Lenke til kommentar
Alle kamerane du liker til er gode, og for å finne ut hvilket som passer deg må du lese, hvis du ikke gidder det, bør du gå i en fotoforretning og prøveholde, velg det som ligger godt i hendene dine.

 

bildestabilisering i hus eller objektiv er diskutert opp og ned, men i praksis tror jeg det er marginale forskjeller.

både og lar seg ikke gjøre, og ville gått at skogen.

okay

Lenke til kommentar
ja jeg vil bare høre vilket av kameraen som er best!!eller vilket dere vil anbefale
Derfor kom Sutekh med sammenlikningen ovenfor - hvilken bil er best? Det kommer an på hva du skal bruke den til. Jeg kan si at Porsche 911 er den beste bilen, men skal du flytte eller ta med hele familien på åtte på ferie, er den langt fra best. Du er nødt til å definere bruksområdene dine og hvilke sider du ønsker å prioritere.

 

Forøvrig kan du godt roe deg ned - ingen har plikt til å hjelpe deg her og ingen gidder å hjelpe bråkmakere...

 

bildestabilisering i hus eller objektiv er diskutert opp og ned, men i praksis tror jeg det er marginale forskjeller.

både og lar seg ikke gjøre, og ville gått at skogen.

Det er ingen produsenter (så vidt jeg vet) som har prøvd begge deler, så det vet vi ikke. Det vil nødvendigvis kreve at kamerahuset kan styre både objektivstabiliseringen og sensoren, men at det ville gå så dårlig tror jeg ikke. Personlig tror jeg nettopp den løsningen er dit vi skal en gang i fremtiden...
Lenke til kommentar
Det er ingen produsenter (så vidt jeg vet) som har prøvd begge deler, så det vet vi ikke. Det vil nødvendigvis kreve at kamerahuset kan styre både objektivstabiliseringen og sensoren, men at det ville gå så dårlig tror jeg ikke. Personlig tror jeg nettopp den løsningen er dit vi skal en gang i fremtiden...
Leica/Panasonic har jo noen bildestabiliserte objektiver til FourThirds. Noen som har prøvd hvordan de fungerer (om de i det hele tatt gjør det) på et Olympus-hus med stabilisert bildebrikke? :hmm:
Lenke til kommentar
Leica/Panasonic har jo noen bildestabiliserte objektiver til FourThirds. Noen som har prøvd hvordan de fungerer (om de i det hele tatt gjør det) på et Olympus-hus med stabilisert bildebrikke? :hmm:
Jeg har hørt at stabiliseringen fungerer, men ikke med begge systemene samtidig. Husker dog ikke hva resultatet var, om det ene systemet skrudde seg av eller om det bare ble kaos... Uansett tror jeg ikke noen av produsentene har prøvd krysskombinasjon i særlig grad. Det ville dog vært svært interessant om Olympus kunne støtte begge systemene samtidig (og utnytte begge sine fordeler).
Lenke til kommentar
Det er ingen produsenter (så vidt jeg vet) som har prøvd begge deler, så det vet vi ikke. Det vil nødvendigvis kreve at kamerahuset kan styre både objektivstabiliseringen og sensoren, men at det ville gå så dårlig tror jeg ikke. Personlig tror jeg nettopp den løsningen er dit vi skal en gang i fremtiden...

 

nettop derfor jeg mener det ikke lar seg gjøre ;) (vel og merke uten kjempetriks)

 

hvis man derimot skulle prøve seg på noe kjempetriks (ved ikke engang om det ville la seg gjøre) og få et objektiv med VR/IS/OS, you name it, på et hus med stabilisering, føler jeg meg ganske sikker på at dette ville gå at skogen fordi antishaken ikke ville være koorinert, og antagelig bare gjøre vondt værre

Lenke til kommentar
hvis man derimot skulle prøve seg på noe kjempetriks (ved ikke engang om det ville la seg gjøre) og få et objektiv med VR/IS/OS, you name it, på et hus med stabilisering, føler jeg meg ganske sikker på at dette ville gå at skogen fordi antishaken ikke ville være koorinert, og antagelig bare gjøre vondt værre
Det vil nok gå helt fint, dersom de har god styring av systemene sine (hvilket er en forutsetning for at IS skal fungere i utgangspunktet). Da vil sensoren kunne kompensere for roll (rotasjon av kamerahuset), mens optikken for pitch (vertikal bevegelse) og yaw (horisontal bevegelse).

 

Edit: Siden det finnes uavhengige sensorer for slikt, er det altså snakk om programmering og styring av eksisterende systemer. I tillegg vil man få stabilisert søkerbilde, om enn ikke som kompenserer for roll.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
hvis man derimot skulle prøve seg på noe kjempetriks (ved ikke engang om det ville la seg gjøre) og få et objektiv med VR/IS/OS, you name it, på et hus med stabilisering, føler jeg meg ganske sikker på at dette ville gå at skogen fordi antishaken ikke ville være koorinert, og antagelig bare gjøre vondt værre
Det burde ikke være noe stort problem for f.eks. Olympus å legge til en innstilling for sensorstabiliseringen som gjør at den bare kompenserer for rotasjonsbevegelse om objektivaksen ("roll", hvis man skal bruke fartøystyringsterminologi). Da vil objektivet ta seg av kompensasjon for translasjonbevegelse og "pitch/yaw". Antagelig krever det bare en firmware-endring.

 

Men det her blir kanskje litt vel mye avsporing av tråden :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...