Gå til innhold

Varme piksler eller støv? Hva kan/bør gjøres?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Oppdaget plutselig noen svarte flekker som var på alle bildene jeg tok. De er på samme sted på hvert bilde. Er dette støv på brikka eller er det såkalte brente/varme piksler?

Kameraet er et Pentax K200d som det er tatt ca 1000 bilder med. Vet at kameraet både har "pixel-mapping" og støvfjerning, men vil først litt mer om dette.

 

1. Hva er dette?

2. Hva kan jeg/bør jeg gjøre med problemet? (og nei, jeg vil ikke redigere bort på hvert eneste bilde)

 

Tok et bilde mot en nokså hvit vegg bare slik at dere ser det tydelig:

post-107204-1213623686_thumb.jpg

Disse flekkene utgjør så store områder at jeg anser det som et problem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. Hva er dette?

2. Hva kan jeg/bør jeg gjøre med problemet? (og nei, jeg vil ikke redigere bort på hvert eneste bilde)

 

1: Det er støv, små ubetydlege støvkorn som ligg på sensoren som du ikkje vil oppdage på normale blenderar, (du har brukt blender 22 her,i tillegg til å vise alt av støv på sensoren, vil bildet også bli uskarpt takket vere diffraksjon.)

 

2: Du kan bruke blendere større enn ca 10-13, tviler på støvet vil vere synleg på så store åpninger.

En blåsebelg kan også fungere bra.

 

edit: Personleg så hadde eg berre ignorert det.

Endret av turnipkongen
Lenke til kommentar

ser ut som støv ja, tror hotpixel stort sett forekommer ved lange lukkertider, de vil dessuten være helt firkantede, og tror de som oftest har en farge.

 

støv får man ofte bort med blåsebelg, hvis det ikke har satt seg for godt, da kan det hende man må til med swab

Lenke til kommentar

Hvis de er svarte så er det i så fall snakk om "kalde" piksler, ikke "varme". Varme piksler er låst på maksimal lysmengde, og gir seg utslag i form av markante røde, blå eller grønne prikker. Kalde piksler er låst på null, og blir derfor svarte.

 

Men her ser det mest ut som støv. Jeg ser du har tatt eksempelbildet med veldig liten blenderåpning (f/22). Hvis de forsvinner ved større blenderåpninger så er det støv. Hva du kan gjøre med det? Tja, det første jeg ville prøvd er å bruke en blåsebelg og se om du får dem vekk da. Hvis ikke det fungerer så sitter de antageligvis så godt fast at du må bruke våtrens.

 

Til slutt så vil jeg gjerne spørre deg: er det egentlig et problem til vanlig? f/22 er svært liten blender på et digitalkamera. Generelt oppnår du optimal skarphet rundt f/11, og når du går mye under det begynner du å få problemer med diffraksjon. Hvis du ikke ser flekkene på helt vanlige bilder så ville jeg ikke brydd meg.

Lenke til kommentar

Takker for gode og raske svar.

Da vet jeg at det er støv. Må skaffe meg en slik blåsebelg tydligvis da.

 

Sukeh: Jeg oppdaget det først igår når jeg lekte meg med vann og lange lukkertider, da måtte jeg stille såpass ned på blender for å få effekten jeg ønsket. Når jeg så igjennom resten av bildene så jeg faktisk tendenser på blender 4, men da var jo selvsagt støvet mye mindre synlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...