Gå til innhold

Hvordan bedre signalet med bordantenne?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har tatt hjem en TV i sommer, som skal stå på treningsrommet. Problemet er bare at de analoge signalene til bordantennen er svært dårlig (Nrk er ganske bra, men TV 2 er sugen). Jeg bor i Hallingdal, så signalene er heller ikke sloknet enda. Når jeg holder rundt antennen opplevr jeg at bildet blir bedre, men dette slutter naturlig nok når jeg går et par meter bakover...

Noen som har en løsning til å få signalet bedre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kjøp deg riks-TV. dette er en meget god invistering..

ellers så kan du sette den oppå TV-en. om du finner et sted i rommet der signalene er bra, men ledningen ikke når så kan du f.eks. forlenge ledningen med en vanlig strømførende ledning. selv har jeg brukt høtalerlednig flere ganger før, man trenger ikke antenne engang :)

Lenke til kommentar

Med analoge signaler kan det hjelpe bra å sette antenna i et vindu. Er dette i en kjeller med armerte murvegger, er dette ekstra lurt. Høyden kan også ha noe å si, prøv å heng opp antenna opp ned med foten mot øvre karm i vinduet. Du bør selvsagt prøve å vinkle den i forskjellige retninger, den bør helst peke rett mot antenna. Noen ganger kan også 90 grader på retningen til antenna funke bra. (Med digitalt bakkenett er derimot min erfaring at antenna virker bedre et stykke fra vinduet enn tett på glasset.)

Det kan hjelpe med antenneforsterker, man får dem både som separate bokser, og innebygd i bordantenner. Men med analoge signaler kan du oppleve at støyen forsterkes like mye som signalet, sånn at bildet ikke blir bedre. Om du plasserer antenna et stykke fra TV og må ha ekstra kabel i mellom, kan også kvaliteten på kabelen ha litt å si.

Du har allerede merket at du selv fungerer som "antenne". Prøv forskjellige plasseringer av deg selv, TV og antenne i forhold til hverandre. I et treningsrom er det kanskje mye apparater i stål, plasseringa av disse vil også påvirke signalet.

Men det beste er selvsagt å skaffe skikkelig uteantenne, eller strekke kabel fra uteantenna til treningsrommet hvis dere allerede har en OK antenne på taket eller veggen.

Jeg støtter også anbefalingen av å prøve med digitalt bakkenett. Det kan funke bra med bordantenne seld der man får grøt med analoge sendinger. Mottakerboksene koster fra ca. 1300 og det er ingen månedspriser dersom du nøyer deg med NRK og TV2 + evt. lokal-TV.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Rommet er helt uten vinduer, og jeg er avhengig av bordantenne for å få signal. Jeg har allerede parabol på de andre TVene, men jeg tenkte bare jeg skulle få til et akseptabelt signal på en TV uten dette, siden den bare skal stå på treningsrommet ut sommerferien.

Jeg prøvde meg litt frem, og kom tilslutt frem til løsningen å surre litt aluminiumsfolie rundt antennen, noe som gjorde signalet på TV 2 mye bedre, så da er problemet løst :thumbup:

Takker allikevel for alle inspill og all hjelp ;)

Lenke til kommentar
Rommet er helt uten vinduer, og jeg er avhengig av bordantenne for å få signal. Jeg har allerede parabol på de andre TVene, men jeg tenkte bare jeg skulle få til et akseptabelt signal på en TV uten dette, siden den bare skal stå på treningsrommet ut sommerferien.

Jeg prøvde meg litt frem, og kom tilslutt frem til løsningen å surre litt aluminiumsfolie rundt antennen, noe som gjorde signalet på TV 2 mye bedre, så da er problemet løst :thumbup:

Takker allikevel for alle inspill og all hjelp ;)

TV2, ja.. NRK kan virke litt feil når du trener..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...