PTRN Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 Du har et par skrivefeil i brevet ditt. "Etter eget ønske fra deg" - unødvendig med "eget". Du omtaler leiligheten som "boenhet, leieenhet og leilighet". Hold deg til én definisjon. "Det forblir som en gåte for meg" - unødvendig og kronglete formulering. Videre skjønner jeg ikke helt hvorfor du gidder å lage oppstyr rundt dette, det er snakk om usle 1.600,- kroner. Du skriver at du er villig til å flytte inn i leiligheten igjen for at huseier ikke skal kunne argumentere med at "du ikke bor der", er du virkelig det? Det høres litt søkt ut å flytte tilbake for å "spare" 1.600,- kroner. Videre kan det vel diskuteres om maling av et oppholdsrom går utover "verdien av husrommet" - det gjør vel faktisk det motsatte. Du har på ingen måte vært skadelidende her, da du ikke bor i leiligheten. Jeg skjønner selvsagt at du er irritert over at vedkommende har tatt seg inn i leiligheten uten å varsle deg, men jeg tror helt ærlig talt at dette ikke vil føre noen vei. Du kan jo spørre deg selv om det er verdt 1.600,-, om det kanskje ikke er bedre å bare la saken dø ut. Takker for tilbakemelding og ærlige meninger Jeg har også lurt på dette, hvorfor så mye over så lite. Som sagt handler det her om prinsipper, og, vel, stolthet. Argumentet med å flytte inn igjen til den siste perioden er mer for å sette ting i perspektiv for han. Om jeg bor/sover der eller ei har tross alt pent lite å si. Jeg vil neppe flytte så mye som en stol inn i leiligheten igjen. Sluttresultatet av malingen er uten tvil en fin ting, for det trengtes så absolutt. Men jeg mener det er feil å si at malingen ikke påvirker rommets verdi, i det malingen pågår. Det skal godt gjøres å male/sparkle en vegg uten å stjele betydelig plass fra rommet. Alt dette koker ned til at han ikke har meldt ifra om ting han har gjort. At han ikke har meldt ifra om at han skal ta seg inn i leiligheten tenker jeg ikke så mye over. Men at han har begynt å male/pusse opp uten å nevne noe, selv ikke i etterkant, er det som gjør at jeg velger å følge opp denne saken. Hadde han bare spurt i forveien, så ville jeg trolig sagt ja, og det hadde ikke vært noe problem. For å være helt ærlig, dette koster meg ingenting. Jeg har lite til overs for huseier fra før, jeg flytter ut, og jeg kommer neppe til å ha noe med han å gjøre igjen i mitt liv. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Har selv hatt mine krangler med diverse utleiere, så jeg vet akkurat hva du føler. Ikke noe er så deilig som å sette idioter ordentlig på plass. Lenke til kommentar
Deleted__- Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Det er IKKE en gåte for meg at leietager vil ha tilbake noe av pengene. Jeg er selv en prinsipp-person og reagerte som sagt på akkuratt samme måte da utleier sa til meg "Fint, skal si fra til neste leietager at du flytter ut noen dager før", meg og trådstarter er her i samme situasjon men jeg lar det passere ene og alene fordi jeg har hatt en god dialog med utleier hele veien og det har vært veldig hyggelig å bo der jeg faktisk bor. Det er tross alt ikke snakk om "BARE" 1600 kroner. Jeg aner ikke hvilken livssituasjon trådstarter er i, men de to siste månedene har trådstarter betalt dobbel leie: Både for denne leiligheten og den leiligheten han bor i nå. Videre vil jeg påpeke at hvis oppussing ble påvist den 15. Juni er det påfallende å tro at oppussing ble påbegynt før denne datoen. Det er da ikke urimelig å kreve tilbake hele Junis husleie. Du har rukket ut en hånd to ganger. På grunn av utleiers mange overtredelser ser jeg på det som rimelig og noe som kan forsvares i henhold til lovdata.no. Ellers vil jeg påpeke noe som ikke har blitt påpekt, bare litt pirking: Jeg har flere ganger strukket deg en hånd, hvor vi kunne kommet frem til noe og blitt enige, Bør bli erstattet med: Jeg har flere ganger strukket deg en hånd, hvor vi kunne kommet frem til en enighet, Lenke til kommentar
Deleted__- Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Og ut fra hva jeg kan lese fra trådstarters poster: Det er så JÆVLIG lite han krever fra utleier for at de kunne kommet til en enighet. Dette er et resultat av utleiers frekkhet og overlegenhet, som setter fyr på bålet. Utleier har kun seg selv å takke, og man gidder ikke la slike folk leve med et så stort ego når de så soleklart har feil. Hvis man kolliderer med noen og man vet at her var det ikke min feil, og motparten kommer ut med en sånn holdning om at "Jaja, du får kontakte forsikringsselskapet ditt for dette skal jeg ha noe igjen for" blir man selvfølgelig tent og vil ta motparten, for det var ikke ens egen skyld. Hadde derimot motparten kommet ut av bilen og sagt: "Herregud, jeg beklager virkelig. Dette var virkelig ikke meningen" får man en slags sympati for motparten at man trenger ikke kjøre på for fullt som man ellers ville gjort. Det handler om utstråling og evnen til å komme til enighet. Lenke til kommentar
PTRN Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 (endret) Takk for alle konstruktive innspill Her kommer en revidert utgave av brevet. Jeg har ryddet opp i definisjoner og tatt høyde for de punktene dere har nevnt. Jeg er forøvrig student, så jeg har definitivt kjent det på meg at jeg har betalt to husleier de siste to månedene. Det eneste jeg er redd for her er at huseieren skal begynne å tulle med tilbakebetaling av depositumet. Jeg vil ha loven på min side, men det kan bli slitsomt. Jeg regner med at jeg kommer meg på postkontoret iløpet av kvelden og får sendt klagen. Formelt_klagebrev.doc Etter ønske fra deg, sender jeg nå denne klagen skriftlig. Søndag den 15. juni var jeg i leieenheten, hvor det tydelig pågikk oppussing. Flere av veggene i oppholds-/soverommet var nymalt, eller delvis sparklet. Hvordan dette kan ha skjedd forstår jeg ikke, da huseier ikke har oppfylt sin plikt om å melde ifra, hverken om oppussing, eller inntredelse i leieenheten. Jeg henviser til husleieloven, § 5-4, ledd tre, som sier; «Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.» Lovdata.no Huseier har med andre ord ingen rett til å ta seg inn i leieenheten, med mindre skadehindring ligger til grunn, eller melding til leietager er gitt innen rimelig tid. Hva som kan defineres som rimelig tid er i dette tilfellet irrelevant, da ingen slik melding er blitt gitt, heller ikke i etterkant av inntredelsen. I den tidligere nevnte telefonsamtalen, ble det argumentert for at oppussingen ikke var et problem, da jeg ikke lenger bodde der. Dette er fullstendig irrelevant, da husleieloven ikke sier noe om at leietageren faktisk må bo i leieenheten. Jeg henviser igjen til husleieloven, § 5-1, ledd 1; § 5-1, ledd 1 «Utleieren plikter i leietiden å stille husrommet til leierens disposisjon i samsvar med avtalen.» Lovdata.no I det oppussing i sove-/oppholdsrommet blir igangsatt, er det urimelig å si at dette er etter avtalen. Dette er heller ikke engang blitt meldt ifra, selv ikke i etterkant. Dette strider igjen med husleieloven, § 5-6, ledd tre; Utsnitt fra § 5-6, ledd 3 «Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd...() » Lovdata.no § 5-4, ledd 1 «Leieren må finne seg i forandringer av husrommet dersom arbeidet kan utføres uten nevneverdig ulempe for leieren, og forandringen ikke reduserer husrommets verdi for leieren. Andre forandringer kan bare utføres med leierens samtykke.» Lovdata.no Maling av sove-/oppholdsrom må sies å være en nevneverdig ulempe for meg som leier, og ikke minst reduserer det husrommets verdi. Det vil være helt urimelig å si at jeg får det jeg betaler for her. I den tidligere samtalen vi hadde over telefon, brukte du følge argument, og jeg siterer; «Men du bor jo ikke der.» Om du ønsker å fortsette å bruke dette som et argument, så kan jeg gjerne flytte inn igjen for den siste delen av leieperioden, slik at ting kommer i perspektiv. Igjen, husleieloven sier ingenting om at leieren faktisk må bo i leieenheten. Oppussing av leieenheten ble påvist den 15. juni, en halv måned inn i leiemåneden. Siden det var sparklet og senere malt over dette, er det rimelig å tro at oppussingen har pågått over en lengre periode utover det som er påvist. Du har tatt deg inn i min private leilighet, startet oppussing, og allikevel ikke underrettet meg om noe av dette, slik du er pålagt å gjøre etter norsk lov. Selv uten å tenke på lovbruddene som er gjort, er dette særdeles frekt gjort. Oppussingen vil være direkte økonomisk vinnende for deg, da du mottar full husleie fra meg, mens du samtidig vedlikeholder og klargjør leiligheten for neste leietager. Utsnitt fra § 2-11, ledd to «I den tid husrommet lider av en mangel, kan leieren kreve avslag i leien slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt leie svarer til forholdet mellom husrommets leieverdi i mangelfull og kontraktsmessig stand...()» Lovdata.no Oppussingen gjør det dermed mulig å kreve avslag i leien. Som følge av at du ikke har meldt ifra om hverken inntredelse eller oppussing, er mitt krav etter disse hendelsene en tilbakebetaling av én halv måneds husleie, altså 1600 kroner. Hele denne situasjonen kunne vært unngått om du som huseier bare hadde fulgt dine plikter og meldt ifra. Jeg har flere ganger strukket deg en hånd, hvor vi kunne kommet frem til en enighet, og dermed unngått å la det komme til det det har gjort nå. Da det ikke er blitt vist noen tegn til samarbeidsvilje, ikke engang diskusjon rundt saken, har det altså kommet til dette. Vit at du kunne unngått alt dette ved å gjøre én telefonsamtale. Fra nå av vil all kontakt foregå skriftlig via post. Merk at overlevering av nøkler og depositum vil fravike fra dette. Svar forventes innen to uker, eller ti virkedager. Alle henvendelser sendes til følgende adresse; Edit - 19.06.08 - 19:41: La til feil dokument, det er nå rettet opp. Edit - 19.06.08 - 22:21: Da er brevet sendt. Sendte det rekommandert, så det ikke skal være et svakt punkt. Det ble gjort noen endringer etter det som sist ble lagt ut, men det var helt ubetydelig. Jeg la til kontonummeret mitt på slutten, slik at han enklere kan gjøre slutt på ting. Oppdatering kommer når jeg hører noe Endret 19. juni 2008 av PTRN Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Jeg har lest tråden og brevene dine. I mitt syn har du all rett på din side, men jeg er ikke veldig fornøyd med personifiseringen i brevet ditt. Du burde holde brevet så kaldt og forretningsmessig som mulig, unngå personangrep og henvisninger til "sutring" over samtaler/muntlige ytringer. Lovteksten er det eneste gyldige i slike brev, og slik jeg ser det er det mer enn nok til å støtte saken din. Bra at du har med henvisninger til §'er! Stå på, om ikke for din egen del så ihvertfall for neste leietager. Det er fremdeles altfor mange utleiere der ute som ikke kjenner lovverket godt nok/driter i det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå