Gå til innhold

Forza Motorsport 3 - Diskusjon og pratetråd


Lakus

Anbefalte innlegg

Når vi er inne på de warning greiene, hender jeg får de sånn plutselig uten videre, ligger 2-3 sekund foran andre plassen og holder meg inne på banen, men plutselig kommer den trekanten opp, noen som kan forklare det?

 

Det har jeg også fått! I første-svingen på Silverstone og Suzuka bl.a.

Brukte over 10 runder på å sette tid uten "Trekant", i endurance løpet på Suzuka. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når vi er inne på de warning greiene, hender jeg får de sånn plutselig uten videre, ligger 2-3 sekund foran andre plassen og holder meg inne på banen, men plutselig kommer den trekanten opp, noen som kan forklare det?

 

Den er rimelig streng akkurat den formen der for varseltrekant, og ganske ubegripelig for oss (meg inkludert) som ikke kjenner alle fysikkens lover på en racingbane. Men jeg har lest en god forklaring på det, og T10 har sikkert rett i det de har gjort. Det er snakk om turbulens bak din egen bil som visstnok skal bli mindre fordi du har en bil i ræva, på denne måten får man også faktisk en ørliten fordel av at man har biler bak seg.

 

Så varseltrekant gjelder altså for både drafting foran og bak din egen bil.

 

Har aldri opplevd det selv, men synes også det virker urettferdig og vel strengt.

 

EDIT: Det kan også være at du treffer en dump e.l på banen og gjør en "bottoming out", altså at du komprimerer fjærer og støtdempere makismalt, samtidig som du muligens skraper asfalten med undersiden av bilen din.

Endret av bas
Lenke til kommentar

Legger ved link til to tråder du kan lese på Forzamotorsport.net som omhandler dette:

 

http://forums.forzamotorsport.net/forums/thread/3181856.aspx

 

http://forums.forzamotorsport.net/forums/thread/3170073.aspx

 

Som sagt i editen min lenger opp her så kan det også være at du treffer en dump e.l på banen og gjør en "bottoming out", altså at du komprimerer fjærer og støtdempere makismalt, samtidig som du muligens skraper asfalten med undersiden av bilen din.

Endret av bas
Lenke til kommentar
er vel ikke gærnt å skrape understell på bane vel!

 

det betyr bare at du kjører hardt nok :p

Det gjør det utrolig krevende og kanskje morsomt å prøve å kjøre en runde på hotlap uten å gjøre noen som helst feil. Ikke skrape, ikke drafte, ikke bottoming out osv osv..

Lenke til kommentar

Vel, jeg syns det er greit med en liten straff hvis man kutter banen til sin fordel, men utover det så er en rundetid en rundetid. Hvis Jenson Button såvidt toucher utenfor curbsen eller skraper understellet, og setter bestetid, så er det fortsatt bestetid. Har han derimot kuttet banen til sin fordel, så er det straff.

 

F.eks det å gi penalty til en fordi han har en bil bak seg (!!) er for dumt rett og slett. Forresten så syns jeg det er vanskligere å kjøre fort med biler bak, men det er jo nervene. :p

 

EDIT: Må legge til at jeg faktisk digger spillet, jeg spiller stort sett hver dag! Det er bare en par ting som har plaget meg litt. ;)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
Så varseltrekant gjelder altså for både drafting foran og bak din egen bil.

 

Har aldri opplevd det selv, men synes også det virker urettferdig og vel strengt.

Ja, det synes jeg og. Men i forhold til å få 'best tid' uten hjelp av andre biler er det jo i og for seg korrekt.

 

Bra å få en viss klarhet i dette - har irritert meg flere ganger når jeg har kjørt en 'perfekt' runde uten å være utenfor banen og ikke hatt noen som helst nærkontakt med andre biler. Et 100% 'clean' race med andre ord - og alikevel kommer altså den varseltrekanten opp som om jeg har gjort noe 'galt'!

 

Det burde vel kanskje heller være et klart skille (mulig det er - har ikke sjekket så nøye) mellom rundetider satt i løp med andre biler på banen i forhold til om man er alene i time trial modus. Surt å bli 'disket' fordi en av motstanderne drafter deg.

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar

Kan vel forsåvidt skjønne hvorfor de har gjort slik. Visst du vil sette rekord i f.eks. B klasse på en bane, så er det bare å få en med S-klasse f.eks. som ligger foran deg hele tia og flytter luft. Så at de gjorde dette på Top Gear når de skulle kjøre rundt Nürburgring på under 10 min med en van, de hadde en Dodge Viper med monsterspoiler som lå foran og flytta all lufta...

Lenke til kommentar

Jepp, skjønner i og for seg hvorfor de har gjort det. Men jeg synes det burde vært en litt mer fyldig 'bruksanvisning' med spillet som påpeker sånne ting - den lefsa inni DVD-coveret forteller jo null og niks om annet enn hvordan håndkontrollen virker.

 

jeg er sikker på at ganske mange av de spillerne som ikke har vært borti Forza-serien før går glipp av store deler av de mulighetene spillet faktisk har siden det ikke er forklart i noen særlig grad.

Endret av Transponder79
Lenke til kommentar
jeg er sikker på at ganske mange av de spillerne som ikke har vært borti Forza-serien før går glipp av store deler av de mulighetene spillet faktisk har siden det ikke er forklart i noen særlig grad.

Føler jeg er en av dem som sliter litt med å få "kontroll" på mulighetene Forza har å by på. Derfor har manualen gitt meg null, og mye av den nyttige infoen har jeg funnet her. For de fleste skjønner tegninga av hvordan kontrollen funker før de åpner en manual.

Lenke til kommentar

Drafting-penalty er så maks irriterende. Særlig det at man får straff når noen drafter deg. Etter hva jeg har skjønt får man straff hvis man drafter i over 100 km/t, men problemet er bare det at på mange baner er du langt over 100 før du har kommet deg ut av clusteret med biler i starten, så varseltrekanten er da uunngåelig (dog, man setter gjerne ikke rekord i første runde).

Drafting er jo også en teknikk som blir brukt i mange racing-grener, så hvorfor ikke tillate det..?

Enda mer frustrerende er at man får en strafferunde hvis noe skjer i den siste delen av banen :hrm:

Lenke til kommentar

Det er dessverre nødvendig og et resultat av enorme mengder whine fra folk som hadde satt ordentlige rekorder bare for å bli slått av tullinger som får kompisen til å ligge foran med en blodtrimmet Viper med monstervinge.

 

Da synes jeg NFS Shift er rarere, der får du "agressive driver points" om du drafter bak andre biler. Alternativet til Agressive- er Precision driver points. Drafting er en velkjent, og lovlig, teknikk i baneracing og burde absolutt være i kategorien "Precision".

Lenke til kommentar

I min S4 har jeg skifta motor til en som klarer mye høyere turtall. Ser på forumet til Forzamotorsport.net at en slik varseltrekant kan skyldes over-revving. Når jeg kjører helt alene, med andre biler flere sekunder bak meg, og ingen foran meg, får jeg likevel trekanten når jeg revver over rødstreken på den originale turtall telleren.

 

Så det virker i bunn og grunn som om det i hvert fall er noen bugs rundt dette.

Lenke til kommentar
Er det noen av dere som kan forklare dekkslitasjen her for meg? Synes ikke slitasje på dekkene gir en så stor ulempe som jeg ville trodd. Jeg mer ker ikke så stor forskjell selv om slitasjen er opp mot 40%. Hvor slitte dekk pleier dere å ha før dere bytter og er det i hele tatt vits i?

prøv å kjør dem til 100% du sa ser ut at det er en stor ulempe :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...