Gå til innhold

Nybegynner problemer (lyd og emesene) *Løst*

Anbefalte innlegg

Jeg installerte ubuntu 8.04 for noen dager siden, og overgangen fra XP har så langt vært morsom, men jeg har noen problemer.

Først og fremst så får jeg ikke justert volumet! Dette er fryktelig irriterende. Oppe til høyre har man jo en volumkontroll, men hver gang jeg drar slideren nedover så spretter den tilbake til toppen. Kun når jeg setter den helt ned på mute så holder den seg der (men volumet er like høyt). Jeg har også hurtigknapper til mute og volum opp/ned på tastaturet, men samme resultat der. Jeg har Realtek HD audio ludkort i laptopen min og prøvde derfor å installere deres linuxdrivere på mitt system uten hell (jeg fikk ikke tråløst nett etter den installasjonen merkelig nok)

Det andre problemet er ikke like alvorlig men fortsatt irriterende. Jeg får ikke logget på emesene. Når jeg trykker koble til så går det litt tid før programmet gråes ut og må tvinges til å avslutte. Jeg har her prøvd reinstall av emesene uten resultat.

om noen kunne hjelpe en nybegynner over disse problemene så hadde jeg satt stor pris på det.

Endret av 74869340
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Start volumkontroll (dobbeltklikk på det volumgreierne hoppe til høyre) og se om volumkontrollen er satt til å styre korrekt lydkort.

Ang. Emesene, start emesene i en terminal og post feilmeldingene her.

Emesene løste seg selv. Da jeg kjørte programmet i terminalen så startet det helt fint, men i terminalen så jeg at den klaget på at det ikke eksisterte en fil i /home/haavard/.config/emesene1.0/[email protected]/custom_emoticons mappa.

Lyden er også halvveis løst. Når jeg starter skifter lydkort som skal styres så fungerer den slideren som kommer opp i volumkontrollen, men ikke den som er på skrivebordet. Hurtigknappene fungerer heller ikke.

Lenke til kommentar
Start volumkontroll (dobbeltklikk på det volumgreierne hoppe til høyre) og se om volumkontrollen er satt til å styre korrekt lydkort.

Ang. Emesene, start emesene i en terminal og post feilmeldingene her.

Emesene løste seg selv. Da jeg kjørte programmet i terminalen så startet det helt fint, men i terminalen så jeg at den klaget på at det ikke eksisterte en fil i /home/haavard/.config/emesene1.0/[email protected]/custom_emoticons mappa.

Lyden er også halvveis løst. Når jeg starter skifter lydkort som skal styres så fungerer den slideren som kommer opp i volumkontrollen, men ikke den som er på skrivebordet. Hurtigknappene fungerer heller ikke.

Har samme problem med at lydvolum-ikonet oppe til høyre ikke fungerer. Har du mange lydkort?

Lenke til kommentar
Har samme problem med at lydvolum-ikonet oppe til høyre ikke fungerer. Har du mange lydkort?

sitter på laptop så jeg regner med at jeg bare har ett delvis integrert lydkort, noe annet ville vært bortkastet plass.

I volumkontroll-menyen så har jeg fire valg av enheter

0. Realtek ALC861 (oss mixer)

1. Playback: ALSA PCM on front:0 (ALC861 Analog) via DMA (Pulse Audio Mixer)

2. Capture: Monitor Source of ALSA PCM on front:0 (ALC861 Analog) via DMA (Pulse Audio Mixer)

3. Capture: ALSA PCM on front:0 (ALC861 Analog) via DMA (Pulse Audio Mixer)

Der kun 1. Playback justerer volumet. Men uansett hva jeg velger så nekter den å styre volumet fra skrivebordet eller via hurtigtaster.

Håper en ekspert tar turen innom tråden å deler sin visdom :thumbup:

Endret av 74869340
Lenke til kommentar

sitter på laptop så jeg regner med at jeg bare har ett delvis integrert lydkort, noe annet ville vært bortkastet plass.

I volumkontroll-menyen så har jeg fire valg av enheter

0. Realtek ALC861 (oss mixer)

1. Playback: ALSA PCM on front:0 (ALC861 Analog) via DMA (Pulse Audio Mixer)

2. Capture: Monitor Source of ALSA PCM on front:0 (ALC861 Analog) via DMA (Pulse Audio Mixer)

3. Capture: ALSA PCM on front:0 (ALC861 Analog) via DMA (Pulse Audio Mixer)

Der kun 1. Playback justerer volumet. Men uansett hva jeg velger så nekter den å styre volumet fra skrivebordet eller via hurtigtaster.

Håper en ekspert tar turen innom tråden å deler sin visdom :thumbup:

For at volum-appleten på skrivebordet (du mener vel kanskje det øverste panelet?) skal styre riktig kanal, høyreklikker du, velger preferences, og trykker på den som du fikk til å virke da du var inne i selve alsamikseren (sikkert da du dobbelklikket på den, og fikk opp mange alternativer)

Det samme gjelder hurtigtastene; her må du velge System -> Preferences -> Sound under taben devices, og sette riktig under default mixer tracks eller liknende. Poenget er at de forskjellige volumkontrollene må vite hva de skal stille på :) Heller ikke på min pc var det noe godt standardoppsett av dette ut av boksen.

Ga det noe mening, virket det?

Lenke til kommentar
For at volum-appleten på skrivebordet (du mener vel kanskje det øverste panelet?) skal styre riktig kanal, høyreklikker du, velger preferences, og trykker på den som du fikk til å virke da du var inne i selve alsamikseren (sikkert da du dobbelklikket på den, og fikk opp mange alternativer)

Det samme gjelder hurtigtastene; her må du velge System -> Preferences -> Sound under taben devices, og sette riktig under default mixer tracks eller liknende. Poenget er at de forskjellige volumkontrollene må vite hva de skal stille på :) Heller ikke på min pc var det noe godt standardoppsett av dette ut av boksen.

Ga det noe mening, virket det?

Ser man det ja, var ikke verre :blush: Tusen takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...