Gå til innhold

Geforce GTX 280 testet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Han har alltid trua på nvidia og svært lite tro på noe annet :thumbup:

:hrm:

 

Ytelse i spill er ikke alt på denne brikken. Veldig mye er gjort for blandt annet CUDA. Dette kommer vi til å se mer og mer av fremover, ikke bare for bedrifter, men også privatpersoner og entusiaster.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at enkelte av dere er enstusiaster, men er det virkelig nødvendig å kaste seg på alle hypes rundt lansering av nye produkter?

 

Hva med å bytte hardware etter behov og ikke hver gang det kommer noe nytt med marginale ytelsesforskjeller. Jeg tør påsta at med mindre man har en gedigen skjermoppløsning kan man godt stå over en grafikkortgenerasjon eller to mellom hver gang man går til innkjøp. Det er ikke så store ytelsessprang.

 

Jeg oppgraderte maskinen min for 20k i Januar 08, den er for lengst klar for en ny oppgradering, jeg kjenner det hver eneste dag nå at det frister med en ny maskin, denne er allerede treg og kjedelig, men for en gangs skyld skal jeg prøve å tenke fornuftig og la det være.

 

Tror det svarer seg mye bedre å investere i 4-8 1TB-hard-disk-drev fremfor å kjøpe seg et GTX 280, er sikkert kommet noe nye kort innen sommeren er på hell uansett og da er det tid for å bytte igjen, kanskje får man ytterligere 5% ytelsesøkning :p

 

Eneste positive må være at startprisen på nye toppkort er betydelig redusert de siste år.

Lenke til kommentar
Jeg oppgraderte maskinen min for 20k i Januar 08, den er for lengst klar for en ny oppgradering, jeg kjenner det hver eneste dag nå at det frister med en ny maskin, denne er allerede treg og kjedelig, men for en gangs skyld skal jeg prøve å tenke fornuftig og la det være.

 

Da lurer jeg på hva du syns om min maskin. (se signatur)

 

 

 

 

Men kan si at jeg skal kjøpe ny maskin når de delene jeg skal ha er på lager, og når jeg har funnet ut hvilket skjermkort jeg skal gå for. 

Lenke til kommentar

Er vel omtrent slik maskin jeg hadde før jeg byttet sist.

 

Sannheten er vel at jeg hadde greid meg med den maskinen jeg hadde til de fleste oppgaver mens nå ligger den bare demontert i et skap :(

Sløsing av penger i stor stil.

 

Jeg antar at mitt neste grafikkort får en effektbruk på <12 W og helt uten 3D-del.

En kraftig prosessor har jeg god bruk for, men det er strengt tatt på tide å slutte å kaste bort tid på spill etter snart 25 år med daglig gaming :p

Lenke til kommentar

Problemet i dag er at gamingen tar helt av. Folk driver ikke med 1 klient i et spill noen timer i uken, de multiboxer/multiinstancer 5 spillklienter på en gang 24/7. Må jo ha litt hardware i maskinen når man skal ha koblet til 5 skjermer osv. Verden utenfor er jo så kjip.

 

Nå har jeg tenkt å trappe voldsomt ned på spilling da, men slik som jeg har vært så kan liksom ikke harwaren strekke til for jeg kjører ikke 1 spillklient slik som andre, jeg kjører 3 og 5-klients multi-instancing og helst skulle jeg kjørt 10. Tar jo ikke noe mer tid å spille 10 karakterer på en gang enn bare en. Eller de gode gamle dager med 8 maskiner med Diablo II og tastatur/mus repeater. Egentlig det perfekte spillet for multiboxing siden alle chars ble linet opp når man lagde et game og ferdighetene og auraer stacket så det ble sykt kraftig :p

 

FPS-, arcade-, platform-spill er uskyldig nok, men RPG og MMO er et evindelig tidssluk.

 

Har ikke spilt noe annet en poker på et par uker nå, håper jeg greier droppe hele gamingen :p Kjennes godt så langt, men blir vel fristende å spille til høsten.

 

Jeg skal vel ikke prate for høyt for jeg skulle ønske det kom mainstram-hovedkort med støtte for 5 PCI-E x16 spor og da vil jeg vel ha 5 GTX 280 og 5 30" LCD-paneler. Det hadde vært noe det. Frister ganske mye når jeg tenker på det.

 

"Så henger vi 5 30" på veggen og setter oss ned for å spille :p "

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar

Ikke noe uvanling fenomen, samme blir tatt opp på samtlige release.

 

Svaret er enkelt, er det ikke din hobby ser du ikke noe grunn til å bruke penger så lar du være. Akkurat som jeg lar være å bruke flere hundre tusen på en bil som ser bedre ut og går litt bedre en min gammle.

 

Videre er hardware mye billigere en det var i gammle dager, feks ved Amiga tiden brukte jeg opp mot 5 høvdinger på en 40mb harddisk. Så at det koster penger å ha det lille ekstra er ikke noe nytt. Det gjelder samltlige hobbyer, de fleste er langt dyrere en prisene gamere blir utsatt for.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Jeg er enig i det simalarion, men om jeg skulle holdt på i mitt gamle tempo hadde jeg for lengst byttet min 8800 ULTRA i et GX2 og nå allerede hatt et GTX 280 i posten som jeg igjen ville ha byttet etter sommerferien og kanskje byttet igjen før jul. Det er en del som faktisk holder på slik. For all del. 5k i dag tilsvarer ikke mer enn 1500kr i 1990-nivå men hva er egentlig vitsen, hobby eller ei. PC-hardware er utrolig billig i dag, men fornuftige tanker ser ut til å være serdeles dyre og mangelvare.

 

Jeg sier ikke at man ikke kan bytte grafikkort 2-5 ganger i året, jeg bare stiller spørsmål om det er fornuftig. Jeg kan egentlig skjønne litt av oppstyret nå da, første nyhet siden 8800 kom for 2-3 år siden men det er jo samme oppstyret hver gang over nermest ingen ting.

 

Er sikkert derfrom produsentene slakker opp utviklingen fordi det blir like mye oppstyr og hype om det kommer utstyr som gir 5% ytelsesøkning enn om det kommer utstyr som gir 50% mer ytelse. I dag er det nesten som det blir hype om det kommer hardware som er tregere enn den eksisterende :p

 

Det var feks mye hype rundt x48 chipset til det kom benchmarks og reviews av lanserte kort. I mange tilfeller gav de nye kortene dårligere overklokking og/eller benchmarkresultater enn x38-kortene.

 

En PC holder kanskje ikke 3 år lenger som i gamle dager, men den holder i det minste 18-24 måneder. Hvorfor skal man da bytte grafikkort/komponenter 2-5 ganger i året, hobby eller ikke? Strengt tatt trenger man vel bedre optimalisering av koden i spill og programvare, ikke en evindelig stabel av ny hardware.

Lenke til kommentar

Hmm, ser ut som Tomshardware ikke var helt fornøyd med støyen som kortet produserer og fant muligens en liten bug I hvordan driveren styrer viftestyringen :

 

With its low power consumption at idle and high-but-not-excessive consumption under load, we were relatively sure that with the GT200 Nvidia would maintain the reputation they’ve had since the GeForce 7800 GTX as a maker of relatively quiet high-end cards. We were wrong.

 

During Windows startup, the GT200 fan was quiet (running at 516 rpm, or 30% of its maximum rate). Then, once a game was started, it suddenly turned into a washing machine, reaching a noise level that was frankly unbearable – especially the GTX 280. The GTX 260 did slightly better, but also became noisy at 1250 rpm (the noise of the air flow, not of the fan itself). We should tell you, however, that our at-idle readings are taken after all our benchmarks have been run, after just a few minutes at idle. The problem is that the GTX 280 never really goes back to its minimum level, and the GTX 260’s fan, while it does better, still runs at 700 rpm – though that’s relatively quiet.

 

 

 

http://www.tomshardware.com/reviews/nvidia...80,1953-26.html

Lenke til kommentar
Hva med å bytte hardware etter behov og ikke hver gang det kommer noe nytt med marginale ytelsesforskjeller. Jeg tør påsta at med mindre man har en gedigen skjermoppløsning kan man godt stå over en grafikkortgenerasjon eller to mellom hver gang man går til innkjøp. Det er ikke så store ytelsessprang.

 

Det er hobby. Kostbar og svært hype basert. Gleden av 5ghz og Quad-SLI er ikke noe man trenger, men noe man må oppleve.

Lenke til kommentar
Hva med å bytte hardware etter behov og ikke hver gang det kommer noe nytt med marginale ytelsesforskjeller. Jeg tør påsta at med mindre man har en gedigen skjermoppløsning kan man godt stå over en grafikkortgenerasjon eller to mellom hver gang man går til innkjøp. Det er ikke så store ytelsessprang.

 

Det er hobby. Kostbar og svært hype basert. Gleden av 5ghz og Quad-SLI er ikke noe man trenger, men noe man må oppleve.

 

Agreed. Sålenge klærne mine holder kulda ute ser jeg ingen grunn til ikke å svi av hele lønninga på nytt utstyr, selv om jeg er veldig klar over at andre folk _KAN_ ha andre prioriteringer. Å bruke uendelig med penger på en fancy bil eller fnacy klær er vel i samme gate vil jeg tro. For meg virker det mer fornuftig å oppgradere PCen 5% enn å bruke penger på klær som kanskje ikke er penere/varmere enn de gamle (men som istedet har blitt utpekt som "in" av en eller annen).

 

Forferdelig mye av pengebruken i dag handler om ønske, ikke behov. Ergo handler jeg prosessorene mine med svært god samvittighet.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

"Trenger" er et så individuelt vaklendet definisjons spørsmål for hva trenger vi egentlig?.

 

Så mye nytt og spennendet med 280 gtx slik at jeg som har data som hobby har null problemer med å bruke 4700kr på noe jeg nesten bruker hver dag.

 

For de som allerdet har 9800gx2 så blir det jo vanskligere å bli enig med seg sev ) .

Lenke til kommentar

Hvis man ikke absolutt må ha det råeste av det råeste for enhver pris så kan man jo gå får GTX 260.

Much more attractive thanks to its very attractive price, the GTX 260 placed consistently high in gaming tests and has most of the advantages of the GTX 280 without the high price. If it’s really available starting next week at $400, it’s sure to be a best-seller.

Kanskje ikke så dumt. :)

Lenke til kommentar

hehe 4500 er jo en bra pris, har en kvitering her ser jeg som det står 6800 kr + frakt på :whistle: xfx 7800 512 xxx

214882.jpeg

 

Da ga posten f.. i å levere pakken (280gtx) på døren igjen!, er ikke det minste overasket bare utrolig iritert for a jeg ikke har alternativ til posten.no. Prøvdet seg med at pakken var forsøkt levert 19:50 da satt jeg med mobilen i hånden på trappen forran døren til blokka hehe. HEIA posten!!

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
hehe 4500 er jo en bra pris, har en kvitering her ser jeg som det står 6800 kr + frakt på :whistle: xfx 7800 512 xxx

214882.jpeg

 

Da ga posten f.. i å levere pakken (280gtx) på døren igjen!, er ikke det minste overasket bare utrolig iritert for a jeg ikke har alternativ til posten.no. Prøvdet seg med at pakken var forsøkt levert 19:50 da satt jeg med mobilen i hånden på trappen forran døren til blokka hehe. HEIA posten!!

 

Samme skjedde med meg her om dagen 'forsøkt levert kl' ..right :p heldigvis har tollpost fått levering på den lokale butikken her :D

 

Men Digitalimpuls hadde jo kortet inne, så da gikk AoC med alt* på i 1900x1200 i 30 fps ;)

Lenke til kommentar

L O L

 

Radeon HD 4850, som koster 150$, slår nVidia 280 (som koster 650$) i en rekke tester i crossfire, og er temmelig imponerende "singel" også.

 

http://www.tweaktown.com/articles/1470/3/p...rk06/index.html

 

Legg merke til at HD4850 _ikke_ er toppkortet til AMD, og legg merke til at AMD har sagt lenge nå at de ikke sikter på ytelsestronen....

 

 

Hvor er disse som prøvde å disse meg for å kritisere nvidia 280?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...