Gå til innhold

Geforce GTX 280 testet

Anbefalte innlegg

Desse tala får meg jo nesten til å "angre" litt på at eg kjøpte 9800GTX for ei stund sidan... Men eg hadde nok ikkje kjøpt meg GTX280 uansett. Det er jo ALT FOR STORT og produserar for mkje varme. Dessutan har eg mykje anna å bruke pengar på ;)

Det er ikke noe større enn 9800GTX, og bruker mindre strøm/varme når du ikke spiller/kjører det på LOAD. Ved LOAD så bruker det nok mer strøm, men gir jo da også bedre ytelse.

GTX 260 ville jo kanskje vært et bedre alternativ i sådann. Men skal bli spennende å se. :thumbup:

Sukk, no gjorde du meg enda meir nedfor... :(

Neida, eg er fornøgd med kortet eg. Eg fekk no ein fin overklokk på det, og dreg crysis på high med 45fps. (Riktignok med 1280 x 1040 som oppløysing, men eg får den nye skjermen min om eit par dagar :new_woot: )

Endret av Breidablik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Intel er i gang med sin nye Nehalem og både Intel og nVidia har bekreftet at nvidia (brikersett) får ikke lov å mekke hovedkort for Nehalem. Det igjen betyr at hardware støtte for flere nvidia kort koblet sammen blir kun på AMD hovedkort - men det er lite spennende for nVidia med tanken på ATI.

Ting er enda ikke ferdigforhandlet der... Siste ord er definitivt ikke sagt.

PS! Det er ikke noe teknisk som hindrer SLI fra å fungere på Intel eller AMD hovedkort, kun markedsføring/strategi.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9
Intel er i gang med sin nye Nehalem og både Intel og nVidia har bekreftet at nvidia (brikersett) får ikke lov å mekke hovedkort for Nehalem. Det igjen betyr at hardware støtte for flere nvidia kort koblet sammen blir kun på AMD hovedkort - men det er lite spennende for nVidia med tanken på ATI.

PS! Det er ikke noe teknisk som hindrer SLI fra å fungere på Intel eller AMD hovedkort, kun markedsføring/strategi.

Ja hva stopper da meg til å kjøpe NVidia? Intel-hk kan ikke kjøre SLI? Hvorfor ikke? Drivere? Hardware? Noe er det jo, drivere kan LETT lages av communities hvorfor har ikke det skjedd enda?

Til nyere Intel-chiper vel og merke

EDIT: Ja, det er spørsmål som helst skal svares :p Kanskje jeg sitter med to GTX280 før jeg vet ordet av det

Endret av Slettet-QjT4b9
Lenke til kommentar
Disse tallene var stort sett svært lite imponerende..

Noen fattige prosent bedre ytelse i spill? Og det er flere år siden nVidia har tatt med seg noe ny teknologi til markedet..

Ehm... masse nytt med både 8800 og 2x0 serien. Og "fattige prosent"? Synes økningen var ganske pen jeg. Ikke noe vits i å syte bare for å syte hvis du ikke har argumenter og benchmarks motsier deg.

Lenke til kommentar

Yes helt riktig. Og CUDA kan bruke 4 x 9800 GX2 kort samtidig på enn AMD HK.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Ja hva stopper da meg til å kjøpe NVidia? Intel-hk kan ikke kjøre SLI? Hvorfor ikke? Drivere? Hardware? Noe er det jo, drivere kan LETT lages av communities hvorfor har ikke det skjedd enda?

Intel HK kan ikke kjøre SLI fordi Intel ikke tillater dem å gjøre det. Visse (ulovlige) driverversjoner muliggjør SLI som man finner dypt inne i visse cummunities, men disse er ikke spesielt gode, og SLI-ytelsen er som regel laber.

Lenke til kommentar

Trodde det var Nvidia som ikke enablet SLI på intel chipset nettop for å selge mer nvidia chipsets..

Og intel tillater SLI, de kjører til og med SLI på skulltrail, dog med en nvidia chip som gjør det mulig, men tri-sli ville ikke nvida at intel skulle kjøre.. Mest da Intel sine kort som regel er hakket bedre enn nvidia sine (som alltid har mye problemer i starten..)..

Eller er jeg helt på bærtur..?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Tror du traff ganske godt jeg.. Er jo egentlig logisk (?) at de som lager prosessoren lager det beste chipsettet til den også?

Lenke til kommentar

Noen fattige prosent bedre ytelse i spill? Og det er flere år siden nVidia har tatt med seg noe ny teknologi til markedet..

Ehm... masse nytt med både 8800 og 2x0 serien. Og "fattige prosent"? Synes økningen var ganske pen jeg. Ikke noe vits i å syte bare for å syte hvis du ikke har argumenter og benchmarks motsier deg.

"Ikke har argumenter", ah, må jeg resitere faktum..

8800 9800 etc er stort sett bare en die shrink av Geforce 8, som kom ut i.... 2006. Mener vi er i 2008 nå. Altså, det er snart to år siden vi har sett en ny arkitektur ifra nVidia.

280 har vel rundt 1,4 milliarder transistorer, mot 9800GTX sine 754 mill, men hadde håpet nVidia hadde noe mer revolusjonerende under panseret - ikke lenge siden hver nye generasjon medbrakte seg over 100% bedre ytelse osv - ikke bare i høye oppløsninger. I tillegg lages 280 på samme prosessen som 9800, her blir det kos med høye yields og sammen med GDDR3 ("rumble is last gen") et utrolig lavt effektforbruk :p

Og hvor er Direct x 10.1? Den gir jo rundt 20% bedre ytelse uten tap av bildekvalitet i flere tilfeller...

Endret av Evleos
Lenke til kommentar

Så, en "hacket" driver burde kanskje muligjøre at man kan kjøre Sli på et Intel eller Amd hovedkort så lenge det har 2x pci-e 16x spor?

Lenke til kommentar
280 har vel rundt 1,4 milliarder transistorer, mot 9800GTX sine 754 mill, men hadde håpet nVidia hadde noe mer revolusjonerende under panseret - ikke lenge siden hver nye generasjon medbrakte seg over 100% bedre ytelse osv - ikke bare i høye oppløsninger. I tillegg lages 280 på samme prosessen som 9800, her blir det kos med høye yields og sammen med GDDR3 ("rumble is last gen") et utrolig lavt effektforbruk

GTX 280 har da en god ytelseforbedring i de fleste oppløsninger. Saken er vel den at vi er i 2008 og 17/19" begynner å bli mer og mer avlengs. Akkurat som at man ikke parrer DDR1 minne og singelcore med GTX 280, så er det kasnkje også på tide å oppdatere skjermen sin.

Men det får bli opp til enhver.

Historien gjentar seg, og dette burde da vel nærmest være plankekjøring etterhvert.

Fra 6-serien til 7-serien begynnte ganske tamt med litt lavere byggeprosess men ingen store ytelsetall (kanskje en 25-30%). Når generasjonen modnet så ble ytelsen økt etterhvert.

Så kom 8-serien, her var det samme byggeteknikk som 7-serien, bare nå med langt bedre ytelse (tilsvarende den vi ser i dag fra 9- til "10" serie). Deretter kom G92/ 9-serien med lavere byggeteknikk. Igjen var ikke ytelsen økt noe særlig, men den brukte mindre strøm. Etterhvert som 9-serien "modnet" så kom dobbel-GPUen basert på den (akkurat som 7950GX2), og etter en liten stund kom en ny serie (GTX 2x0 serien) som økte ytelsen drastisk igjen.

Med andre ord: Samme greiene, samme oppdateringen og de samme klagene og ryktene. :p

Ta det med ro, det blir bra til slutt. ^^

Så, en "hacket" driver burde kanskje muligjøre at man kan kjøre Sli på et Intel eller Amd hovedkort så lenge det har 2x pci-e 16x spor?
Ja, du finner dem allerede på nettet... Endret av andrull
Lenke til kommentar

Hmm legger merke til at Gtx280 ikke faktisk yter i alle situasjoner bedre enn 9800GX2 noe som er litt skuffende men det er ok resultater.

Man kan jo kanskje dra konklusjonen i at 9800GX2 er et veldig kraftig oppsett og vanskelig å kokurrere med selv for Nvidia.

Andrull : Faktisk det hadde jeg ingen aning om, det er jo faktisk positivt. Ytelsemessig er de sammenlignbare med Nvidia hovedkort Sli messig eller blir det lavere ytelse?

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Hmm legger merke til at Gtx280 ikke faktisk yter i alle situasjoner bedre enn 9800GX2 noe som er litt skuffende men det er ok resultater.

Man kan jo kanskje dra konklusjonen i at 9800GX2 er et veldig kraftig oppsett og vanskelig å kokurrere med selv for Nvidia.

Andrull : Faktisk det hadde jeg ingen aning om, det er jo faktisk positivt. Ytelsemessig er de sammenlignbare med Nvidia hovedkort Sli messig eller blir det lavere ytelse?

Tja, etter hva jeg har hørt så yter de ikke så bra som du kan forvente deg med et Nvidia chipsett. :(

Var ganske variabel ytelse til GTX 280. Håper/tror som sagt at dette kan bli forbedret med kommende drivere.

Vente på test på HW.no... :):whistle:

Endret av andrull
Lenke til kommentar

"Ikke har argumenter", ah, må jeg resitere faktum..

Please do, det du skrev nå var bare bare synsing.

Lenke til kommentar
ikke lenge siden hver nye generasjon medbrakte seg over 100% bedre ytelse osv

vil gjærne vite hvilke kort det var :p

for etter min mening er dette noe som aldri har skjedd.

Tja, Radeon 9700 f.eks, det var iallefall det største hoppet i ytelse fra forrige generasjon jeg har sett i nyere tid.

Har skummet en del tester på GTX280 - i forhold til forhåndshypen er den en gedigen skuffelse, men ser man bak tallene og tar med i betraktning ny arkitektur - nye drivere så vil jeg kalle det lovende.

Men AMD har sin livs mulighet nå - og jeg tror AMD/ATI 48X0 serien kommer til å bli VELDIG konkurransedyktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...