Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Volvo V70 - hjelp til selvhjelp

Anbefalte innlegg

Er på trappene til å hente hjem en Volvo V70 stasjonsvogn, 2002 modell, 2.0T (bensin) "ocean race" og lurer i den forbindelse på hva man bør se etter, samt hva som kan være de mest normale feil på denne serien.

Bilen har 180hk. Full historikk fra volvo-forhandler samt er gått 95000km.

Hva, hvis noe, er oftest et problem på denne modellen? Noen som har gode eller dårlige erfaringer å dele?

Setter pris på hver minste erfaring!

DrE

post-30-1213604990_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg husker så var det denne utgaven UP nektet å kjøre i høye hastigheter p.g.a. dårlig retningsstabilitet. Men på bykjøring er den sikkert grei..

Klippet fra honestjohn.co.uk:

What's Bad

See S80, but depreciation will always be lower for an estate car.

Poor steering lock can make it difficult to swing into a parallel parking space (the bigger the wheels the worse it becomes).

Police drivers preferred the handling of the previous V70.

Pale dashtops reflect badly in windscreens.

Bright, quartz iodine daytime running lights can dazzle and infuriate other drivers, especially when rising and dipping over speed cushions. If you switch to sidelights to avoid this you get no 'lights on' warning when you leave the car. Catch 22: if you leave the daytime running lights on they eat bulbs.

Serious reliability problems reported by ADAC (the German breakdown organisation) in its 2001 report. Poor for problems and faults in 2003 Which survey.

Replaced by new V70 based on wider, longer new S80 platform from August 2007.

What to Watch Out For

Reputation for flattening batteries due to some kind of immobiliser fault which Volvo dealers seemed unable to trace (see April 2001 recall which could be the culprit). Also a locking problem, which particularly affects the rear hatchback lock.

Resonating exhaust manifold/cat converter heat shields seems to be a problem on some models.

Reports of out of warranty failures of front suspension arms and bushes requiring work costing as much as £1,000. Strut top mountings can wear and start to rattle.

On D5s poor starting can signify injector problem. Injector failure on pre-2003 D5s is becoming quite common. Cost £1,200 - £1,500 to replace. Otherwise often need new fuel injectors when they reached mileage of around 100,000.

On V70s from 1999-2002 the manufacturer has predicted that 94% of the ETMs (Electronic Throttle Modules) will carb up within 100,000 miles, with many failing as early as 50,000 miles. This limits the throttle movement both closed and fully opened. The ECU then detects this as a fault and causes the engine management to drop back to limp home mode. Sometimes cleaning the ETM will work. Sometimes de-sensitising the software does the job. If not, this is a £700 repair job, and the replacement part is apparently of the same design as the original. see www.fazmiclaw.com/Volvo.html,

www.detnews.com/2005/autosinsider/0505/06/1auto-170127.htm, www.arb.ca.gov/newsrel/nr112205.htm,

www.vexedvolvo.org and www.contracostatimes.com/mld/cctimes/news/state/13175012.htm

(May be the same ETN contamination problem as occurred with Volvos and Ford Focus problems in the USA, in which case it may be alleviated by using high Ron, high detergent 'super' petrol.)

Make sure all the door locks work properly, especially the rear hatchback lock (see recalls).

Booming noise at 2700 - 3000 revs in four wheel drive XC70 can be caused by out of balance propshaft.

Difficult engagement of 1st and reverse in cold conditions can be due to clutch drag. Requires removal of the transmission, cleaning the dried grease from the transmission input shaft spines and adding a thin coating of a new low temperature grease.

Tramlining on 18" wheels with low profile tyres can be partially reduced by fitting solid police spec bushes to the front suspension arms. However this will increase noise, vibration and harshness from the suspension.

Sudden cutting out/total lack of response on 1995 build cars seems to be the result of a wiring fault.

A low revs misfire graduating to misfire at higher revs may be caused by a slightly perished distributor end camsaft end seal sending a very fine spray of oil into the distributor, making it pre-ignite and causing the misfire. Timing belt tensioners of D5s have been failing, so advisable to change belts and tensioners at 4 years or 60k miles whichever comes first.

Clutch slave cylinders prone to failure. (Look for fluid weep.) If this fails it will soak the clutch with fluid necessitating a new clutch.

Auto transmission oil cooler pipe can be damaged when removing or replacing the sump undertray. If damaged, the transmission can lose its fluid and fail, so look for signs of a leak after a service.

HU 803 model Dolby system radio/CD player highly prone to failure and an upgraded system costs £500 from Volvo. Aftermarket systems cannot be economically fitted due to the special Dolby system wiring.

On early D5s (up to 2004) a rubber core plug can pop out into the bellhousing, depositing the engine oil on the clutch of manuals (a £750 repair job). Obviously thousands more if the engine seizes as a result.

Recalls

August 2000: V70 models recalled because front suspension ball joint can work loose or fail. 2-4-2001: Possible faults in rear door wiring harnesses may prevent child safety locks working. Check for effective operation and replace wiring harness if necessary. 2-4-2001: left and right rear outer seatbelt bottom fixing bolts and rhs child restraint anchor bracket may be loose or may have been incorretly torqued. Re-torque as necessary. TSB issued early 2002 to fix intermittent fault with remote central locking. 10-1-2003: Under certain conditions the detachable towbar may work loose resulting in the bar becoming detached from the car. Replace the tow ball and housing with a calibrated unit. 8-10-2003: On 1087 cars VINs 388138 to 393194 possibility of a restriction in a T-piece in the fuel return line which could lead to a pressure build up which could blow the pipe off. T-piece to be replaced. February 2004: Recall of S60, V70s and S80s build during 2003 to check/replace balljoints in the steering. Not dangerous. Owners informed by letter. September 2004: Worldwide recall of 500,000 S60s, V70s, XC70s and S80s built 1999-2001 because radiator fan could overheat and start and engine compartment fire. Early 2006 technical bulletin P24036 tells dealers to replace faulty D5 injectors one at a time on cars up to 2002/52 reg, but car has to be under 4 years old and been serviced by a main dealer.

Rattle from rear suspension can be caused as follows: There is a concealed anti-roll/anti tramp bar in the rear subframe. The nearside end is attached by two 13mm bolts through a spring steel plate welded at right angles to the bar. The plate shears through the hole and the bar clangs on the inside of the subframe.

November 2007: Spokeswoman Maria Bohlin told the Associated Press (AP) that 38,000 diesel S60, V70 XC70 and XC90 models built in 2006 were being recalled in Europe due to a fault that could cause the engine to catch fire. Bohlin told AP a problem with the fuel injection system may cause diesel to leak onto the engine. Dealer would replace parts free-of-charge in about two hours, she said. The second recall, involving 18,000 V70 and XC70 models, is for an airbag problem. With the air bags "there's a risk they don't [inflate] fast enough," Bohlin was quoted as saying. The affected cars were sold mainly in Sweden, Britain and the US.

Lenke til kommentar

Det ble den aktuelle bilen!

Jeg må si meg enig i to ting. Den sporer litt i lavere hastigheter (225 R55) og har ganske stor svingradius, men ellers er bilen sååå mye bedre enn de andre stasjonsvognene jeg har prøvd. Superfornøyd med opplevelsen. Maler som en katt! Brøler som en tiger (vel, litt overdrevet da, men lyden er fin)

Kona ønsket seg egentlig ryggesensor, men gikk med på kjøpet, så da var det i boks.

Btw, hva med ettermontert ryggesensor. Så det var noe trådløse greier til 1300,-. Er det noe å satse på?

Finnes det forresten "head-unit" med ryggekamera, GPS og "vanlig" stereo som passer i V70 (dobbel høyde stereo)?

DrE

Endret av DrErling
Lenke til kommentar

En annen løsning hadde kanskje vært TomTom på en EEE pc og kamera med usb?

Skulle ikke forundre meg om det fantes ryggekamera med usb-tilkobling? Burde eksistere i alle fall!

EEE med alt dette kunne kanskje kommet på 4-5000,- til sammen.

• EEE til 2500,-
  • Globalsat BU-353 mottaker til 350,-
  • TomTom Navigator 6 vest europa til 1200,- evt gpsdrive for linux
  • Web kamera til 500-1000 alt etter funksjon (avstandssensorer etc)

Noen som vet om dette er skrevet noe how-to på?

DrE

Lenke til kommentar
Ikke ødelegg en fin bil med å ettermontere noe jalla-trådløse greier. Lær heller kona at når man rygger så snur man hodet, så bruker du pengene på å chippe bilen og hive på noen felger.

Nei, jeg vil ikke ettermontere noe jalla selvfølgelig. Chippe bilen? Hva oppnår jeg med det? 17" alu felger med 225 dekk står på. Det ser både fornuftig og pent ut, så det gjør jeg ikke noe med.

Lære kona å snu seg når hun rygger? næ, da ettermonterer jeg heller noe jalla!

Lenke til kommentar
Ikke ødelegg en fin bil med å ettermontere noe jalla-trådløse greier. Lær heller kona at når man rygger så snur man hodet, så bruker du pengene på å chippe bilen og hive på noen felger.

Nei, jeg vil ikke ettermontere noe jalla selvfølgelig. Chippe bilen? Hva oppnår jeg med det? 17" alu felger med 225 dekk står på. Det ser både fornuftig og pent ut, så det gjør jeg ikke noe med.

Lære kona å snu seg når hun rygger? næ, da ettermonterer jeg heller noe jalla!

Chippe bilen = mer effekt. Så bare kapslene på bildet, derfor jeg nevnte felger.

Lenke til kommentar
Ettermontering av ryggesensor var ikke å anbefale. Jeg sjekket opp det ifm min V50, 2005modell.

Chipping av disse bilene er meningsløst. For 7 flak kunne jeg legge til 10hk og 15nm. Neitakk.

Det er vel ikke turbo i din da? En 2,0T-motor slik trådstarter har får mye mer en 10HK og 15nm ved chipping.

Lenke til kommentar
Det er vel ikke turbo i din da? En 2,0T-motor slik trådstarter har får mye mer en 10HK og 15nm ved chipping.

Det bør han selvsagt sjekke. Men motorene var generelt lite trimmingsvillige opplyste både Volvo og egne tuningverksteder.

Ryggesensorene som var ettermontert var rimelig unøyaktige, reagerte fortere på skitt og andre ting.

Lenke til kommentar

Det bør han selvsagt sjekke. Men motorene var generelt lite trimmingsvillige opplyste både Volvo og egne tuningverksteder.

Ryggesensorene som var ettermontert var rimelig unøyaktige, reagerte fortere på skitt og andre ting.

Alle sugemotorer er generelt lite trimmingsvillige. En turbomotor er en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Chippe bilen = mer effekt. Så bare kapslene på bildet, derfor jeg nevnte felger.

Vel, er allerede tatt ut 180 hester av 2.0 literen, så jeg tror ikke det er så mye vits å begynne å knote med chipping.

180 HK på 2,0 liter er ikke så mye. Ser at BSR selger 228 påståtte HK for 7,900 SEK.

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar

Vel, er allerede tatt ut 180 hester av 2.0 literen, så jeg tror ikke det er så mye vits å begynne å knote med chipping.

180 HK på 2,0 liter er ikke så mye. Ser at BSR selger 228 påståtte HK for 7,900 SEK.

Trodde BSR bare tok ut 196 av 2liter turboen... ? 50 hest for 8000,- kan man jo heller begynne å vurdere en gang man har for mye penger....

Lenke til kommentar
Det er jo ikke bare hk som gjør chippingen morsom da

Det som er vell så morsomt viss ikke mere er jo økningen i Nm/dreiemomentet :thumbup:

Sant nok, sant nok... Jeg får vurdere å stikke innom BSR-fikseren i Sandnes hvis det går så langt at jeg føler jeg må :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...