knopflerbruce Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Fikk en fin lønningspose før helga, og kunne tenkt meg å bruke noen kroner på et nytt kamera. Har aldri hatt noe ordentlig kamera før, kun det som er innebygd i en relativt gammel Nokia-telefon Først og fremst er jeg ute etter noe som gir bra bilder (både inne og ute). Vet at endel kameraer kan ta opp video, men spørsmålet jeg stiller er hvor høyt opp i pris må man for å få god nok kvalitet til at det er noe poeng i å bruke det som videoopptaker? Prismessig har jeg lyst til å prøve å holde meg under 2500, men om det fins et kjempebra kjøp et par hundrelapper over så er det ikke verre enn at jeg kan legge på litt ekstra. På den annen side, om det finnes langt billigere kamera av god kvalitet er jo ikke det å forakte heller. Hvordan er forresten batterilevetidene på dagens kameraer? Lenke til kommentar
minien_ Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 OLYMPUS µ[mju:] 850 SW er et bra kamera som tar bra bilder! Det er et veldig robust kamera som tåler all slags vær. Det kan ta bilder under vann helt ned til 3 meter, tåler en temperatur på -10C, og har anti-størfunksjon slik at det kan falle fra en høyde på 1,5 m uten å bli ødelagt. Dette koster 2215 NOK og oppladbart batteri følger med, men vil du ha med memorycard og etui får du denne pakken av en pris på 2800 kr. (på Pixmania) Kameraet har 8mpx og 3x zoom. Anbefales. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 OLYMPUS µ[mju:] 850 SW er et bra kamera som tar bra bilder!Det er et veldig robust kamera som tåler all slags vær. Det kan ta bilder under vann helt ned til 3 meter, tåler en temperatur på -10C, og har anti-størfunksjon slik at det kan falle fra en høyde på 1,5 m uten å bli ødelagt. Dette koster 2215 NOK og oppladbart batteri følger med, men vil du ha med memorycard og etui får du denne pakken av en pris på 2800 kr. (på Pixmania) Kameraet har 8mpx og 3x zoom. Anbefales. Så den fikk litt pepper et sted pga dårlig bildekvalitet, men om fler kan si at det kameraet er mye for pengene hiver meg jeg vel på. Ellers søkte jeg rundt i går kveld og fant 3 kameraer jeg kunne vært interessert i å kjøpe: http://www.dpreview.com/reviews/canonsd850is/page12.asp http://www.dpreview.com/reviews/canona720is/page12.asp http://www.dpreview.com/reviews/panasonictz5/page11.asp Av disse 3 er det vel Canon A720 IS som ser ut som det beste kjøpet. Kan hende jeg bestiller fra USA, og da er det vel kjekt å ha vanlige 1.5v-batterier, så jeg slipper å kjøpe 220-->110v-adapter. (?). Noen kommentarer rundt det utvalget der? Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 (endret) Nå skal ikke jeg starte noen lengre krangel med Minien om Olympus' lommekamera, men må få lov å nevne at det er en god del her ute som kan melde om det motsatte. Jeg har selv flere Olympuskamera, både speilrefleks, ultrazoom og et lite Mju Mini lommekamera. Speilrefleksene deres er greie, og de gamle ultrazoomene var også meget gode, vel å merke før de også lot seg rive med i megapikselracet. Lommekameraene har de derimot aldri fått særlig dreisen på når det gjelder bildekvalitet. De er særdeles gode på design, deres ulke lommeserier er meget delikate og brukervennlige, men det hjelper så lite når bildekvaliteten ikke henger på greip. SW-serien er selvsagt meget gild med muligheten for å dykke med det, og bruke det som sitteunderlag om man ønsker (har visstnok overlevd at en kar på 100 Kg sto på det...), men det er likevel håpløst så snart det ikek er kraftig solskinn. Som de aller fleste kompakte takler det ikek dårlig lys, og skrur da sin ISO-verdi (lysfølsomhet) langt opp, og resultatet er en smørje av strøygrums. Jeg har selv prøvd og sett resultatbilder av en rekke Mju og Mju SW-kameraer (kjenner en som stadig bytter) og blir like skuffet hver gang. Siden oppløsningen også øker for hver nye modell, blir bildene også stadig verre støymessig. Var jeg deg ville jeg først lest litt av det enorme lasset med liknende tråder som du her starter, les lttt om anbefalinger av kompakte, og plukk deg ut noen kandidater for videre spørsmål her. Generelt kan vi iallfall si at de aller fleste lommekamera sliter med støy, mens Fujifilm leder i klassen med sitt eget patent på bildebrikke som er mer lysfølsom. Deres F-sere er derfor ansett som desidert best i klassen. Det aller beste kuppet var om du kom over restlager på modellene F30 eller F31fd, det er de råeste bildekvalitetsmessig hittil. De er nå avløst av bl.a. F40fd (8 megapiksel) og F50fd (12 megapiksel), i tillegg til en avart af F40fd, F47fd, som er identisk, men med 9 megapiksel. Tror den er spesiallaget for en el-kjede for å ikke ha konkurrenter på prisen (korriger meg om jeg bommer her). Av disse er F40fd den som av ovennevnte grunner er best på støy. Ellers er det mange fan av Canon, Sony, Nikon og andre kjente merker her, de får reklamere for sine favoritter. Men bildekvalitet i dårlig lys får de trøbbel med å promotere... Edit: Du nevnte aldri noe om krav til størrelse. Er ikke det et tema, må det bare varmt anbefales et såkalt ultrazoomkamera av god kvalitet. Det gir svært mye fotomoro for en meget hyggelig pris. Endret 17. juni 2008 av Manskow Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 19. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2008 Nå skal ikke jeg starte noen lengre krangel med Minien om Olympus' lommekamera, men må få lov å nevne at det er en god del her ute som kan melde om det motsatte. Jeg har selv flere Olympuskamera, både speilrefleks, ultrazoom og et lite Mju Mini lommekamera. Speilrefleksene deres er greie, og de gamle ultrazoomene var også meget gode, vel å merke før de også lot seg rive med i megapikselracet. Lommekameraene har de derimot aldri fått særlig dreisen på når det gjelder bildekvalitet. De er særdeles gode på design, deres ulke lommeserier er meget delikate og brukervennlige, men det hjelper så lite når bildekvaliteten ikke henger på greip. SW-serien er selvsagt meget gild med muligheten for å dykke med det, og bruke det som sitteunderlag om man ønsker (har visstnok overlevd at en kar på 100 Kg sto på det...), men det er likevel håpløst så snart det ikek er kraftig solskinn. Som de aller fleste kompakte takler det ikek dårlig lys, og skrur da sin ISO-verdi (lysfølsomhet) langt opp, og resultatet er en smørje av strøygrums. Jeg har selv prøvd og sett resultatbilder av en rekke Mju og Mju SW-kameraer (kjenner en som stadig bytter) og blir like skuffet hver gang. Siden oppløsningen også øker for hver nye modell, blir bildene også stadig verre støymessig.Var jeg deg ville jeg først lest litt av det enorme lasset med liknende tråder som du her starter, les lttt om anbefalinger av kompakte, og plukk deg ut noen kandidater for videre spørsmål her. Generelt kan vi iallfall si at de aller fleste lommekamera sliter med støy, mens Fujifilm leder i klassen med sitt eget patent på bildebrikke som er mer lysfølsom. Deres F-sere er derfor ansett som desidert best i klassen. Det aller beste kuppet var om du kom over restlager på modellene F30 eller F31fd, det er de råeste bildekvalitetsmessig hittil. De er nå avløst av bl.a. F40fd (8 megapiksel) og F50fd (12 megapiksel), i tillegg til en avart af F40fd, F47fd, som er identisk, men med 9 megapiksel. Tror den er spesiallaget for en el-kjede for å ikke ha konkurrenter på prisen (korriger meg om jeg bommer her). Av disse er F40fd den som av ovennevnte grunner er best på støy. Ellers er det mange fan av Canon, Sony, Nikon og andre kjente merker her, de får reklamere for sine favoritter. Men bildekvalitet i dårlig lys får de trøbbel med å promotere... Edit: Du nevnte aldri noe om krav til størrelse. Er ikke det et tema, må det bare varmt anbefales et såkalt ultrazoomkamera av god kvalitet. Det gir svært mye fotomoro for en meget hyggelig pris. F40Fd så jo ut som et bra valg, ikke er det spesielt dyrt heller. Korriger meg om jeg tar feil, men det ser jo ut som et "mest for pengene"-kamera Forøvrig vet jeg at det at det er mange "kjøpe nytt kamera"-tråder her, men blir liksom ikke "tilpasset" hjelp å lese en annen tråd om du skjønner Forøvrig er ikke størrelse noe tema sålenge det ikke blir upraktisk stort for denne type kameraer. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. juni 2008 Del Skrevet 21. juni 2008 OLYMPUS µ[mju:] 850 SW er et bra kamera som tar bra bilder!Det er et veldig robust kamera som tåler all slags vær. Det kan ta bilder under vann helt ned til 3 meter, tåler en temperatur på -10C, og har anti-størfunksjon slik at det kan falle fra en høyde på 1,5 m uten å bli ødelagt. Dette koster 2215 NOK og oppladbart batteri følger med, men vil du ha med memorycard og etui får du denne pakken av en pris på 2800 kr. (på Pixmania) Kameraet har 8mpx og 3x zoom. Anbefales. Dette kameraet passer best om man er opptatt av at kameraet skal tåle vann og støt, og ikke legger så stor vekt på bildekvalitet. Og for Guds skyld... hold deg unna Pixmania. Det går stort sett bra med leveransen av produktet, men må det returneres av en eller annen grunn, må du regne med mye trøbbel. Det er bare å lese webshoperfaringene på f.eks. hw.no Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå