Gå til innhold

Oppklaring: Mer enn stock-kjøler på Q6600 ikke nødvendig


Bardis

Anbefalte innlegg

Lager denne tråden for å oppklare litt om Intel Q6600.

 

Leste mange poster hvor man klagde over at prosessoren ble varm, og vifta bråkte masse på stock-kjøleren som følger med.

Mange sa at den rett og slett var ubrukelig, og at man MÅTTE kjøpe cpu-kjøler i tillegg, uansett om man skulle overklokke eller ikke.

 

Jeg tok sprit og rensa bort den kjølepasta-pad'en som satt på kjøleren, og smurte på Artic Aluminuma kjølepasta på prosessoren. Kjører på 20 grader idle, og under belastning av spill i mange timer, så ligger den aldri over 29 grader. Gradene er lest av i bios.

 

Vifta er også så nærme lydløs slike små vifter kan bli. Har 120mm vifta på kabinett og i strømforsyning, og vifte på skjermkort...kan ikke høre at det kommer store lyden fra selve cpu-kjøleren.

 

Nå har ikke jeg overklokket prosessoren noe, så kan ikke si at man kan overklokke så så mye med denne kjøleren, men når varmen ved full load ligger på 29 grader, så kan man nok klokke litt før det skal være noen fare. Den tåler nok ca dobbel varme, så noe overklokking kan du nok gjøre.

 

- Eirik -

Endret av Bardis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tviler sterkt sterkt sterkt på at CPUen din kjører på 20 grader idle med stock kjøler. Ville ikke stolt på de avlesningene for 5 øre.

Gi meg navn på et bedre program som er gratis da, så skal jeg kjøre det etter jeg kommer hjem fra jobb? Trodde bios var det mest korrekte jeg.

Lenke til kommentar

Prøv Realtemp, sørg for å kalibrere det riktig I henhold til instruksjonene.

Med stock kjøler så forvent romtemp + 15C for idle.

 

Kan garantere deg at din idle temp er garantert 100% ikke 20C når rom temperaturen din er 20C.

 

Og du burde egentlig forandre på emnetittel...

 

Her er realtemp : http://www.techpowerup.com/realtemp/

 

Edit : Bios er notorisk for å trenge oppdateringer for å få riktig temperatur, men det hele beror nok på en problematisk måte å beregne cpu temp på.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Hei!

Det er 3 faktorer som kan spille inn på Q6600.

  1. Stock-viften er av ymse kvalitet, mens noen er lydløse er det andre som durer ivei.
  2. Temperaturmåleren i prosessoren er ikke alltid så veldig nøyaktig, og det kan faktisk hende at den viser hele 10 grader feil.
  3. Beskyttelseskappen over kjernen kan sitte litt skjevt slik at processoren ikke får optimal varmeleding mellom kjerne og kjøler.

De fleste som f.eks velger å bruke Noctua sin kjøler istedet for den orginale gjør dette siden de ønsker en roligere vifte\passiv kjøling eller at de ønsker å overklokke den.

Orginalviften er faktisk ganske bra, dessverre ser det ut til at kvalitetskontrollen på de ikke er like bra.

Lenke til kommentar

20 grader med orginalkjøler skulle jeg likt å se, da slår du jammen meg vannkjølinga mi også. Med mindre du sitter utendørs eller i kjøleskapet er det der helt usannsynlige temperaturer. Tipper du kan legge på iallefall 20grader til.

Endret av Brian
Lenke til kommentar
Ikke sikkert at det hjelper noe særlig heller, i og med at alle programmene henter data fra en plass. Og når selve kilden er feil, blir alt feil. Men det skader ikke å prøve.

Hva kan man gjøre for å se "riktig" temperatur da? Må jo være en måte å se det på som man kan stole på. Derfor jeg trodde biosen var best å se på, i og med at dette er "nærmest kjernen" i datamaskinen og ikke påverket av diverse programmer inne i windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...