Gå til innhold

Salg av bilder. Trenger litt hjelp

Anbefalte innlegg

Hei. Driver å ta tar bilder til forskjellige folks for tiden. Det er en ting eg savner. Et fint program som kan lage eks bilder, slik at folk får plukket ut det de vil ha, før de kjøper. Er det noen som vet om et slikt program? Kan enten være offline, eller noe jeg kan ligge ut.

Det eg ser som viktig er at bildene ikkje blir så store,evtuelt at de bare kan laste dem ned selv, slik at jeg ikkje får betalt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Driver å ta tar bilder til forskjellige folks for tiden. Det er en ting eg savner. Et fint program som kan lage eks bilder, slik at folk får plukket ut det de vil ha, før de kjøper. Er det noen som vet om et slikt program? Kan enten være offline, eller noe jeg kan ligge ut.

Det eg ser som viktig er at bildene ikkje blir så store,evtuelt at de bare kan laste dem ned selv, slik at jeg ikkje får betalt.

Hei!

Photoshop har en slik funksjon innebygd.. I BRIDGE finnes det både mulighet for å lage enkle web gallerier med "små" bilder eller utskrifter av "contact sheets"..

Du finner de under edit menyen i bridge hvis jeg ikke husker helt feil...

Lenke til kommentar

Hei!

Photoshop har en slik funksjon innebygd.. I BRIDGE finnes det både mulighet for å lage enkle web gallerier med "små" bilder eller utskrifter av "contact sheets"..

Du finner de under edit menyen i bridge hvis jeg ikke husker helt feil...

takk for svaret. Hater Bridge. Går så sykt treigt på min PC. og photoshop bruker jeg nå bare når jeg må. Til det er det altfor treigt å bruke (husk at jeg etterbehandler enormt med bilder)

Lenke til kommentar

Hvilket kamera har du? Canon har et svært bra program som er gratis.

Men hvis du vil ha "kongen" av sorterings så ta en titt på Collectorz.com de har et til photo.

http://www.collectorz.com/photo/

Den kan lage lister og register som du kan eventuelt sette ut på webside, eller printe ut til folk. Den også sorterer de for deg. Meget grei program.

Er gratis trial.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
fikk ikkje simpel til å virke. men har fotostation, men får ikkje til å beskytte bildene mot kopiering. noen tips på det?

Tenker du vannmerke eller lignende?

Har du tvilsomme kunder som du må ta forhåndsbetaling fra? Om du oppdager piratkopiering kan du ta dobbel pris, og om det er vanskelig å få ut penger blir det papirarbeid for deg uansett om du har skrevet faktura eller ikke for bildene.

Lenke til kommentar
fikk ikkje simpel til å virke. men har fotostation, men får ikkje til å beskytte bildene mot kopiering. noen tips på det?

Tenker du vannmerke eller lignende?

Har du tvilsomme kunder som du må ta forhåndsbetaling fra? Om du oppdager piratkopiering kan du ta dobbel pris, og om det er vanskelig å få ut penger blir det papirarbeid for deg uansett om du har skrevet faktura eller ikke for bildene.

ingen tvilsomme kunder, og tenker ikkje på vannmerke. men om de kan få bildene lastet ned i litt mindre størelse, vil mange helt sikkert gjøre det, uten å betale. Eg tar bilder som er beregnet for veggen, men alikevel. Testet ut flashing. Det kan være en mulighet. Ikkje lett å kopiere bildene da.

men lightroom var tungvindt akkruat her.

fotostation var veldig enkelt, og greit, men får som sagt ikkje beskyttet bildene slik eg vil

Lenke til kommentar
ingen tvilsomme kunder, og tenker ikkje på vannmerke. men om de kan få bildene lastet ned i litt mindre størelse, vil mange helt sikkert gjøre det, uten å betale. Eg tar bilder som er beregnet for veggen, men alikevel. Testet ut flashing. Det kan være en mulighet. Ikkje lett å kopiere bildene da.

På 1.5 sekunder kan jeg lagre bildet ditt som Picture 1.png på desktopen. Jeg opplever det som lett. Om jeg kan se det kan jeg kopiere det.

Må innrømme at jeg ikke har solgt bilder slik du gjør, men jeg heller mot å bruke minst mulig tid på folk som antageligvis ikke vil betale uansett, og heller gjøre ting enklest muligfor de som vil betale.

Lenke til kommentar

På 1.5 sekunder kan jeg lagre bildet ditt som Picture 1.png på desktopen. Jeg opplever det som lett. Om jeg kan se det kan jeg kopiere det.

Må innrømme at jeg ikke har solgt bilder slik du gjør, men jeg heller mot å bruke minst mulig tid på folk som antageligvis ikke vil betale uansett, og heller gjøre ting enklest muligfor de som vil betale.

får du til å lagre flash bilder? Det har eg prøvd, men aldri fått til. Til det du sier om å seleg bilder. Ønsker du å selge bilder, får du det nok til. Jeg gjør det først og fremst for å lære mer, og man blir veldig skjerpet av å ta betalt for bilder, siden man må ta gode bilder 100% av tiden. Gode er kanskje ikkje riktige ordet, men svært gode!!! Så langt har det gått fint, men som sagt, jeg blir ikkje rik av dette, men morro er det. Etter å ha gitt bildene mine vekk til alle, ble jeg pissed opp av at noen stjal bilder uten å sette navnet mitt på dem, og etter at folk fra avisen mente at de var for god til å gi bort, ble dette løsningen.

Lenke til kommentar

Lightroom har simplewiever addon med flere under "web" fanen. Velg de bildene du vil ha, sett opp som du vil, og eksporter. Kopier filene lightroom lagde til din server, og du er ferdig! Enkelt. Bildene blir ganske små i kvalitet, og "images" mappen låser du for uvedkommende. Alle kan jo lagre bilder fra nett, om de er flash eller ikke. Den enkleste måten å gjøre det på er ctrl+alt+printscrn, men det er lite de kan gjøre med de, og du har uansett opphavsrett til dem. Men det er en tråd.

Lenke til kommentar
får du til å lagre flash bilder? Det har eg prøvd, men aldri fått til. Til det du sier om å seleg bilder. Ønsker du å selge bilder, får du det nok til. Jeg gjør det først og fremst for å lære mer, og man blir veldig skjerpet av å ta betalt for bilder, siden man må ta gode bilder 100% av tiden. Gode er kanskje ikkje riktige ordet, men svært gode!!! Så langt har det gått fint, men som sagt, jeg blir ikkje rik av dette, men morro er det. Etter å ha gitt bildene mine vekk til alle, ble jeg pissed opp av at noen stjal bilder uten å sette navnet mitt på dem, og etter at folk fra avisen mente at de var for god til å gi bort, ble dette løsningen.

Det er veldig enkelt å gjøre screenshot på Mac, antar at "Print screen"-knappen fungerer på Windows. Bildet blir da akkurat slik det vises på skjermen.

Selv om du av og til gir bort bildene er det sikkert lurt å ha en lisens, f.eks en av Creative Commons-lisensene. Dersom noen bryter betingelsene kan du uansett kreve kompensasjon, det er ikke et krav om at det skal være vanskelig å se bildene.

Lenke til kommentar

takk for innspill. Det var nyttig. Som jeg skrev. Jeg tar bilder av unge idrettsutdøvere for foreldre. Og dette er minner for livet jeg jobber med. Liker å se på bilder som minner for livet. blir lettere å holde fokus da.

Og da vil man neppe ha dårlig kvalitet på PCen, så sånn sett må de neste kjøpte dem, om det er happy.

og en liten OT. Bruker raw på 100% av bilder som skal selges. Så ting har gått fremover med meg og. he he

Ikkje fordi jeg alltid må, men av en eller annen grunn, jobber jeg mye bedre med raw på kamera. Ratioen er mindre på gode bilder vs dårlige, og jeg sletter mer underveis, som gjør det mer behagelig å komme hjem og hente ut.

Endret av aksjetrading
Lenke til kommentar

En kamerat av meg driver litt med salg av bilder.

Det han har gjort, er å lage en website (leier et webhotell en plass), og legger ut bilder der. De er i en passe begrenset størrelse og alle bildene er vannmerket. De som kjøper bildene får de uten vannmerke og i ønsket størrelse.

Kan dette konseptet være noe for deg ?

Tom

PS. Det er Coppermine som er brukt som "bilde-database-programvare".

Lenke til kommentar
takk for innspill. Det var nyttig. Som jeg skrev. Jeg tar bilder av unge idrettsutdøvere for foreldre. Og dette er minner for livet jeg jobber med. Liker å se på bilder som minner for livet. blir lettere å holde fokus da.

Om du tar bilder av unge idrettsutøvere, så foreslår jeg at du legger ut bildene med passe diskré watermark i grei nok størrelse (640x480). Tviler på at så veldig mange gidder å lime inn/henge opp bilder med watermark (og de som er villige til det ville neppe kjøpt uansett), og de færreste har kunnskap til å fjerne et watermark. Samtidig tror jeg at passe størrelse på bildene gjør at foreldrene ser bildene bedre, og det burde vel øke sjansen for at de trykker på kjøp-knappen?

Lenke til kommentar

Antar at de fleste vet dette fra før av, men.. In anycase:

"Åndsverkloven gir deg som skaper av åndsverk rett til å bestemme i hvilke sammenhenger du ønsker at verkene dine skal benyttes. I de aller fleste tilfeller har du også krav på vederlag for bruken..." Kilde; BONO

Lenke til kommentar

Antar at de fleste vet dette fra før av, men.. In anycase:

"Åndsverkloven gir deg som skaper av åndsverk rett til å bestemme i hvilke sammenhenger du ønsker at verkene dine skal benyttes. I de aller fleste tilfeller har du også krav på vederlag for bruken..." Kilde; BONO

alt dette er vel og bra, men hvem kan vel kontrollere om folk stjeler, og limer opp på veggen? så dette blir som preiket om hvem kan man ta bilde av, osv, kun teoripreik, og det er ikkje det jeg liker best innen foto.

Lenke til kommentar
alt dette er vel og bra, men hvem kan vel kontrollere om folk stjeler, og limer opp på veggen? så dette blir som preiket om hvem kan man ta bilde av, osv, kun teoripreik, og det er ikkje det jeg liker best innen foto.
Joda, men de som virkelig vil ha bildene dine gratis, får det til uansett... Eneste "sikre" måten du kan kontrollere dette på, er å printe et visst antall kopier og stille deg opp og selge dem, evt gå fra dør til dør. Altså ikke bruke Internet...
Lenke til kommentar

Man kan ikke kontrollere om folk stjeler, man må stole på at folk betaler. Eventuelt kan du printe ut bildene eller vandre rundt med laptopen din og vise frem til folk, så er du helt sikker på at ingen får kopiert dem. Men kanskje blir det ikke så mye salg heller? Så enten kan du ha litt svinn av en veldig stor kake, eller ha en bitteliten kake helt for deg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...