Gå til innhold

Beskytte rackserver med ups spm.


Anbefalte innlegg

Hva burde man kjøre strømmen igjennom før den går til en rackserver?

Med tanke på lynnedslag, overspenningsvern/ups osv?

 

Ser de fleste rat 480w osv, har man 10 kabinett må man ha flere upser da?

Evt noen billigere løsninger? Behøver ikke holde systemet igang ved strømbrudd, bare beskytte det mot opverspenning osv.

1 rack blir ca 8000w

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel UPS er jo utvilsomt best, men det finnes flere typer og alle gir ikke like god beskyttelse. De billigste er såkallt in-line UPSer der strømmen ikke mellomlagres, men batteriet primært bare kicker inn når strømmen kuttes. Slike typer UPS gir dermed ikke særlig god beskyttelse mot overspenning og ugjevn spenning. De har ofte noe enkle overspenningsfiltre og sånt dog, så HELT ubrukelig er de ikke, men lagt fra så bra som en "ekte" UPS.

 

Skal du ha en UPS som takler 8000watt så blir det dyre greier. Hva slags budsjett har du på dette? Jeg anntar det er i forbindelse med en bedrift eller noe så du har penger å bruke på formålet? (hvis ikke, så er jeg passelig imponert/skremt om du har et privat 8000watt rack i kjelleren ;) )

 

Billigløsningen blir et profft rent overspenningsvern. Da har du ihvertfall noe beskyttelse mot lyn og lignende katastrofe-scenarioer.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Det er privat ja, ikke behov men hobby.

Om alt trekker maks blir det 8000watt men om jeg først invisterer i en slik burde den vel holde for all fremtidig oppgradering så den ikke blir en sperre.

Evt bruke flere små og oppgradere den vegen.

Vanskelig å si budsjett men kommer det et lynnedslag og hele racken blir svart er det et 6 sifferet beløp ut vinduet.

Lenke til kommentar
Det er privat ja, ikke behov men hobby.

Om alt trekker maks blir det 8000watt men om jeg først invisterer i en slik burde den vel holde for all fremtidig oppgradering så den ikke blir en sperre.

Evt bruke flere små og oppgradere den vegen.

Vanskelig å si budsjett men kommer det et lynnedslag og hele racken blir svart er det et 6 sifferet beløp ut vinduet.

 

Heisann. Jeg har ett rackskap som trekker ca 8000w max hjemme. Jeg bruker 3 x 3000W UPS'er (en av dem har jeg trekket egen "kurs" bort til ett par stasjonære fra) og en egen på 1500W som tar seg av PDC'en min. var innmari glad jeg hadde det for ett par timer siden faktisk da vi fikk flere strømbrudd/strømfall. alt står koblet opp med UPS'ene utenom mediacenteret mitt. Det tryna :(. UPS'er begynner å bli bra billige i mindre utførelser. og svindyrt om du skal ha en til å dra alt. Jeg fikk tak i mine brukt og bytta ett par batteripakker.. så var dem helt topp igjen. (Bilrema har mye fint.. også blybatterier). finnes også ett sted i oslo. husker ikke helt hva det heter.. men dem leverer batterier til UPS'er om du ikke stoler på bilrema sine :) kosta meg rundt 500 kr å bytte batterier i den på 1500w og rundt det dobbelte i dem på 3000w. håper du fikk noe nyttig ut av dette. hehe.

post-164025-1213626247_thumb.jpgpost-164025-1213626209_thumb.jpg

Endret av Smoker
Lenke til kommentar

Har sjekket, bytte av batteri på 2 stk må veies opp mot nypris 60000kr.

 

Finnes det noe uten batterier?

Dermed lavere pris?

Serverene behøver ikke kunne gå etter brudd , kun beskytte mot overspenning.

Endret av War
Lenke til kommentar
Har sjekket, bytte av batteri på 2 stk må veies opp mot nypris 60000kr.

 

Finnes det noe uten batterier?

Dermed lavere pris?

Serverene behøver ikke kunne gå etter brudd , kun beskytte mot overspenning.

 

WOW.. 60K?. Da lurer jeg på hvem du har fått prisen av. i mine sitter det seriekoblet relativt små batterier. 6 volt om jeg ikke husker feil . Ca likt som disse batteriene. kan prøve å få tatt noen bilder senere i dag. greit å sjekke priser utenom levrandørene av UPS'er. få tak i spec's på batteriene.

 

Men du kan jo alltids kjøpe dem du så på finn. dem vil fungere som overspenningsværn. eller bare kjøpe deg ett par bra overspenningsværn/lynværn. får kjøpt dem på el forretninger osv. med garanti for utstyret som er oppkoblet.

Endret av Smoker
Lenke til kommentar

60k for nye ups VS bare bytte batteriene på de på finn.

Jepp er i forhandlinger, han sier han ikke vet status på batteriene men når strømmen går holder de systemet igang så til det får slått seg av.

Men bytte batt er vel en fordel.

Lenke til kommentar
60k for nye ups VS bare bytte batteriene på de på finn.

Jepp er i forhandlinger, han sier han ikke vet status på batteriene men når strømmen går holder de systemet igang så til det får slått seg av.

Men bytte batt er vel en fordel.

 

det høres jo topp ut :). Bytte batteriene er ikke dumt om dem ikke er i shape. Når du får UPS'ene kan du jo alltids måle batteriene. Se om det er noen av dem som har litt lavere volt i samme pakke. Kanskje det er mange nok bra til å få bygget en ok batteripakke. se på batteriene om dem ser ok ut uten noe "lekkasje" osv. Jeg skal gjøre det selv på 3 1500 ups'er. Håper på nok bra batterier til hvertfall 1 (trenger bare 4 batterier). så stikker jeg en tur på bilrema og kjøper batterier til resten :p. dem har helt greie blysyre batterier til en veldig grei penge. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...