Gå til innhold

Tråden for romfergeoppdraget STS-125 - Hubble Service Mission 4


HKS

Anbefalte innlegg

NO GO på andre forsøk på Kennedy Space Center

 

De gir seg nå for dagen. Atlantis konfigureres nå for å være en dag til i bane. NASA sitt MMT (Mission Management Team) kommer til å bestemme seg for morgendagens landingsstrategi iløpet av kvelden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

STS-125 - Atlantis - Dag 13 - EOM+1

 

Ny dag med forsøk på å lande. Været er fremdeles tvilsomt på Kennedy Space Center, men de kommer til å evaluere det fortløpende. I dag har de også aktivert muligheten for å lande på Edwards Air Force Base i California, men ingen avgjørelse er tatt enda.

 

Atlantis har også marginer til å være oppe en dag til hvis de skulle ønske det.

 

 

Detaljert artikkel - Dag 13 (Fra NASASpaceflight.com)

Atlantis sets her sights on Saturday return - Endeavour in STS-127 flow
http://www.nasaspaceflight.com/2009/05/atl...r-sts-127-flow/ Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

hvordan frakter de fergen hvis de må lande en annen plass? regner med at de ikke flyger den, regner med at selv om den har vinger og kan lande, så kan den ikke direkte fly som et fly? eller tar jeg helt feil?

 

Ser for meg på motorveien en stor lastebil med fergen bakpå :p

Lenke til kommentar
hvordan frakter de fergen hvis de må lande en annen plass? regner med at de ikke flyger den, regner med at selv om den har vinger og kan lande, så kan den ikke direkte fly som et fly? eller tar jeg helt feil?

 

Ser for meg på motorveien en stor lastebil med fergen bakpå :p

NASA har to ombygde Boeing 747 (Jumbo Jet) maskiner som de bruker til å frakte romfergen.

De monterer rett og slett romfergen på toppen av flyene.

 

Du kan lese mer om det her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Shuttle_Carrier_Aircraft

Lenke til kommentar

Der gav de seg for idag!

 

Det prøver på nytt igjen imorgen! De kommer også til å ha både Kennedy Space Center og Edwards Air Force Base tilgjenglig imorgen. Været er også tvilsomt imorgen i Florida, men det er stabilt og bra i California.

Lenke til kommentar

Når romfergen kommer inn for landing og ned i en høyde der været gjør seg mer gjeldende har den en øvre fart på Mach 2. I den farten blir selv små regndråper som pistolkuler mot de skjøre flisene på utsiden av romfergen. De ville blitt pepret og vært hullete som sveitserost etter landingen.

 

Skydekke er også et risikomoment ettersom romfergen kommer inn med mye skarpere vinkel, og veldig høy nedstigningsrate. Skydekke over rullebanen i lav høyde kan gi kommandøren for liten tid til å sikte seg helt inn mot rullebanen.

 

Vanlige passasjerfly har også grenser for hva slags vær de tåler, men de tåler selvsagt mer enn en romferge. Grunnen er en kombinasjon av at de er bygd av forskjellige materialer (fliser og spesielle tepper i romfergens tilfelle) og vingene på vanlige fly som er av ulike metaller og glassfiber.

Endret av kimmern123
Lenke til kommentar
Hvor mange dager kan de vente før de er nødt til å lande uansett vær?

Slik tingene er nå så har de to dager de kan utsette grunnet vær, og en ekstra dag som de kan utsette hvis de skulle fått tekniske problemer.

 

Hvis de MÅ ned så er det flere flyplasser som kan ta imot en romferge i nødtilfeller. Arlanda utenfor Stockholm er den nærmeste herfra.

 

Hvis de ville lande idag så kunne de uten problemer landet i California, men de ønsker å få romfergen ned i Florida, fordi det tar to uker og koster mye å fly romfergen på tvers av USA.

 

Siden de nå har brukt begge dagene så skal de ned imorgen, enten i Florida eller California, hvis ikke det dukker opp tekniske problemer.

Lenke til kommentar
Er det på grunn av vekten til romfergen at de lander med hastighet opp mot Mach 2?

De lander ikke i Mach 2, men har den farten i høyder der de kan møte på vanndråper som slår mot flisene i varmeskjoldet.

 

Romfergen lander med en hastighet på mellom 195 og 205 knop. Farten er avhengig av vekten på nyttelasten de har med. Hvis romfergen kommer tilbake med tung last satser de på 205 knop, mens hvis lasten er lettere sikter kommandøren inn på 195.

 

Når romfergen starter på final approach har den en høyde på over 10 000 fot. I løpet av et minutts tid synker den med nesa i en vinkel på bortimot 20 grader nedover, i forhold til horisonten. Et passasjerfly har til gjengjeld mellom 2 og 3 grader under final approach. I tllegg er nedstigningsraten over 20 ganger så høy som et passasjerfly, dette fordi romfergen har elendig flyegenskaper og blir ofte kalt en murstein med vinger.

 

I en høyde av 1800 fot initialiserer kommandøren en såkalt pre-flare, hvor han begynner å trekke nesen ut av stupdykket. 300 fot over bakken senker piloten landingshjulene. Romfergen krysser grensen til rullebanen i en høyde av 40-50 fot, og glir sakte ned til touchdown, alt fra 1500-3000 fot inn på rullebanen.

Lenke til kommentar

STS-125 - Atlantis - Dag 14 - EOM+2

 

I dag er det landingsdag! De har nå brukt opp begge dagene de til til å vurdere været, de har dog forsyninger til å være oppe helt til mandag hvis de skulle fått tekniske problemer.

 

I dag har de tre muligheter til å lande både på Kennedy Space Center og Edwards Air Force Base. Første forsøk kommer de nok bare til å vurdere Kennedy, mens på andre forsøk kommer de til å lande på Edwards, hvis ikke de har klare antydninger på at været blir bra på Kennedy. Været på Edwards Air Force Base i California er stabilt bra, så ingen bekymringer der.

 

 

Detaljert artikkel - Dag 14 (Fra NASASpaceflight.com)

Atlantis lands safely in California - Fleet status update
http://www.nasaspaceflight.com/2009/05/atl...-status-update/ Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Første forsøk på Kennedy Space Center er nå avbrutt.

 

Neste forsøk kommer de både til å se på Kennedy og Edwards. Hvis det ikke er bra nok på Kennedy,eller at de føler seg sikre på at tredje forsøk blir bra så tar de Edwards.

Lenke til kommentar

Lasteromsdørene på Atlantis er nå lukket, astronautene har kledd på seg draktene de bruker for oppskytning og re-entry. De er nå klare til å starte en av romfergens tre APU'er som produserer hydraulisk trykk.

 

Vi er ca. 15 minutter unna en avgjørelse på om de går for Kennedy eller Edwards.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...