Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Tråden for romfergeoppdraget STS-125 - Hubble Service Mission 4


HKS

Anbefalte innlegg

De nevnte at dersom noe skjedde kunne de kjøre oksygenet i sparemodus, noe som ville gi de 25-26 dager oksygen. Regner med det er noe liknende avanserte dykkere bruker, noe som rebruker CO2en i lufta til en viss grad, kombinert med frisk luft på trykk.

 

My 6 cents.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En ting jeg lurer på angående romfergen, OG romstasjonen generelt.

 

Hva får de luften fra? har fergen og stasjonen et "jungel rom" eller noe som skaper oksygen?

De har med seg endel oksygen til å puste opp, men primært bruker de kjemiske stoffer (LiOH) til å fjerne CO2 fra luften. LiOH boksene må byttes etterhvert som de blir brukt, og de har forsyninger for rundt 30 dager.

 

Det som begrenser dette romfergeoppdraget er drivstoff (flytende hydrogen og flytende oksygen) til romfergen sine tre brenselceller. Disse produserer strøm som resten av systemene er avhengig av. Det er også derfor de har trippel-redundante brenselceller.

Lenke til kommentar

STS-125 - Atlantis - Dag 6 - EVA-3

 

Aller først på dag 6 skal Hubble-teleskopet roteres rundt, slik at astronautene lettere kommer til baksiden. Platformen Hubble er montert på kan enkelt roteres rundt.

 

EVA3 begynner med å installere det andre nye instrumentet som er med opp på Atlantis. Dette instrumentet kalles COS (Cosmic Origin Spectograph), og dette er et instrument som brukes til å analysere hvilke stoffer fjerne stjerner består av. COS skal erstatte et instrument som heter COSTAR. COSTAR ble montert i Hubble på første serviceoppdrag, og var det instrumentet som "justerte" Hubble sitt syn. Som dere kanskje vet så var det ett problem med speilet til Hubble, slik at bildene tatt i startene var uklare. COSTAR fikset dette, og senere har alle Hubble sine nye instrumenter blitt bygd med denne defekten i tankene. Derfor er det ikke lenger behov for COSTAR.

 

Den andre oppgaen på denne EVA'en er å prøve å reparere ACS (Advanced Camera for Surveys). Dette kamera har fått problemer med strømforsyningen, og har derfor ikke virket de siste årene. Det er første gangen at de prøver å reparere et eksisterende instrument, og det vil involvere å bytte ut fire kretskort inne i selve instrumentet, og mange skruer som må skrus opp.

 

EVA-3 skal etter planen vare i 6 timer og 30 minutter. Etter de der ferdig roteres Hubble tilbake til en annen posisjon, slik at det er klar for EVA-4 imorgen.

 

EVA-3 astronautene på STS-125:

post-22436-1242514473_thumb.jpg

 

Samtidig som EVA-2 pågår kommer mannskapet som skal utføre EVA-3 til å gjøre seg klare. Vi er etter denne EVA'en over halvveis i dette oppdraget, og så langt har alt gått bra!

 

 

Tidslinje - Dag 6

post-22436-1242816194_thumb.jpg

 

 

Detaljert artikkel - Dag 6 (Fra NASASpaceflight.com)

Endeavour waits for STS-400 standdown - STS-125 flies through EVA-3
http://www.nasaspaceflight.com/2009/05/end...-sts-125-eva-3/

 

 

Bilder - Dag 6

 

347836main_s125e008116.jpg

Her fjernes COSTAR fra Hubble. COSTAR brukes ikke lenger, da alle instrumentene er fabrikert med tanke på defekten i Hubble sitt speil

 

347979main_s125e008102.jpg

Her jobbes det inne i selve teleskopet med reparasjonen av ACS (Advanced Camera for Surveys)

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

STS-125 - Atlantis - Dag 7 - EVA-4

 

Vi har nå kommet til dag 7 i STS-125, og vi er allerede på EVA-4. Det er astronautene Massimino og Good som utfører denne EVA'en, og det er demmes siste planlagte EVA for dette oppdraget. Så langt har alt gått bra. ACS (Advanced Camera for Surveys) ble reparert i går, og de komponentene som ble byttet ut fungerer bra.

 

Dagens aktivitet er å reparere STIS (Space Telescope Imaging Spectrograph) Dette er i likhet til COS som ble installert i går en spektograf, men den virker på en annen måte enn COS. STIS sluttet å virke høsten 2004 på grunn av en power supply feil. De skal derfor bytte ut strømstyreren på dette oppdraget, det invilverer en meget komplisert operasjon, med å blandt annet skru ut over 100 skruer fra instrumentet for å åpne det opp, og bytte ut ett par kretskort.

 

På slutten av dagens EVA skal det hvis det blir noe tid til overs byttes ut noen isolasjonstepper på teleskopet. De som de allerede har er ganske slitt etter nesten 20 år i verdensrommet.

 

EVA-4 astronautene på STS-125:

post-22436-1242597674_thumb.jpg

 

Samtidig som EVA-5 pågår kommer mannskapet som skal utføre EVA-5 som er den siste planlagte dette oppdraget. Så langt har har fremdeles alt gått bra!

 

 

Tidslinje - Dag 7

post-22436-1242812020_thumb.jpg

 

 

Detaljert artikkel - Dag 7 (Fra NASASpaceflight.com)

STS-125: Eight hour EVA-4 works STIS repair - Atlantis’ TPS overview
http://www.nasaspaceflight.com/2009/05/sts...s-tps-overview/

 

 

Bilder - Dag 7

 

348332main_s125e009260.jpg

Astronaut Mike Massimino (venstre) og Michael Good mens de forbereder seg til EVA-4

 

348242main_s125e008633.jpg

Her jobbes det inne i selve teleskopet med reparasjonen av STIS instrumentet

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

STS-125 - Atlantis - Dag 8 - EVA-5

 

EVA-5 er siste planlagte EVA for dette oppdraget, og det er siste EVA planlagt på Hubble. Det er astroanutene Grunsfeld og Feustel som skal utføre EVA-5, og hovedoppgavene demmes er å bytte ut siste halvpart av batterier på Hubble. Det første settet med batterier ble byttet på EVA-2, og det siste settet med tre batterier byttes ut på denne EVA'en.

 

Etter at batteriene er byttet ut skal en av Hubble sine tre "Fine Guidence Sensors" byttes ut. Dette hjelper til med å peke teleskopet på et fast punkt, mens instrumentene registrerer data. På slutten av EVA'en skal det byttes ut endel isolasjonsmateriale på Hubble. Isolasjonen som ble sendt opp med Hubble for 20 år siden begynner å bli ganske slitt nå, og mye av det er det på tide å bytte ut. Mange av Hubble sine instrumenter er avhengig av konstant temperatur for å opperere riktig.

 

Etter at EVA-5 er ferdig så pakkes Hubble sin Ku-bånd antenne ut (HGA), dette er Hubble sin "bredbåndsforsindelse" mot jorden, dette er i forberedelese mot morgendagen, når Hubble skal slippes ut fra romfergen sitt lasterom.

 

EVA-5 astronautene på STS-125:

post-22436-1242686730_thumb.jpg

 

Dette er sisite EVA for dette oppdraget, og det er faktisk siste EVA som er planlagt ut av romfergen sin luftsluse noen gang. Resterende EVA'er kommer til å være fra romstasjonen som luftsluse, og dette oppdraget er siste gang en romferge besøker et annet sted enn romstasjonen.

 

 

Tidslinje - Dag 8

post-22436-1242811900_thumb.jpg

 

 

Detaljert artikkel - Dag 8 (Fra NASASpaceflight.com)

Final spacewalk marks full mission success for STS-125 EVA tasks
http://www.nasaspaceflight.com/2009/05/fin...or-sts-125-eva/

 

 

Bilder - Dag 8

 

349259main_s125e009648.jpg

Installasjon av isolasjonsmateriale på Hubble

 

349419main_s125e010084.jpg

Lasterommet og crew cabin til Atlantis tatt av en av EVA-astronautene.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

STS-125 - Atlantis - Dag 9

 

Dag 9 blir siste dag vi ser Hubble. Dagen begynner med at de kobler fra datakablene som de har brukt for å kommunisere med Hubble, griper Hubble med romfergen sin robotarm, og løfter Hubble opp fra plattformen teleskopet har vært montert på de siste dagene. Instrumentdøren på Hubble kommer så til å åpnes for å verifisere at mekanismen fungerer som den skal, og Hubble kommer til å slippes fra romfergen. Det blir siste gang vi ser Hubble.

 

Litt senere kommer Atlantis til å gjøre flere korrigeringer i banen sin, og senke den ganske mye i forhold til Hubble sin bane. Grunnen til dette er at i en så høy bane som Hubble er i er risikoen mye større for MMOD (Mikro Meteoritter og annen romsøppel), det har blitt spesielt ille etter at Kineserne gjorde noe så idiotisk som å skyte ned en værsatellitt i høy bane for et par år tilbake.

 

På slutten av dagen skal de gjennomføre det som kalles "late inspections" av romfergen sitt varmeskjold, med fokus på de mest kritiske delene. Dette er for å verifisere at de ikke har fått noen skader mens de har vært dokket til Hubble.

 

 

Tidslinje - Dag 9

post-22436-1242811550_thumb.jpg

 

 

Detaljert artikkel - Dag 9 (Fra NASASpaceflight.com)

HST farewell ahead of Late Inspections - panel 11R of interest
http://www.nasaspaceflight.com/2009/05/hst...l-11r-interest/

 

 

Bilder - Dag 9

 

349201main_s125e010161.jpg

Astronaut Michael Good bak på flight-deck rett før Hubble skulle slippes fra romfergen.

 

349796main_s125e011835.jpg

Atlantis på vei bort fra Hubble-teleskopet, etter frem vellykkede EVA'er.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Vil det bli gjort noe for å få fanget opp romsøppel noen gang? Kan se for meg at det blir farlig hvis vi fortsetter å skyte opp ting, og de bare slenger rundt jorden, blir jo til slutt umulig å komme seg vekk herfra uten å bli truffet.

Lenke til kommentar
Vil det bli gjort noe for å få fanget opp romsøppel noen gang? Kan se for meg at det blir farlig hvis vi fortsetter å skyte opp ting, og de bare slenger rundt jorden, blir jo til slutt umulig å komme seg vekk herfra uten å bli truffet.

Det vil sakte men sikkert komme tilbake. Det er enda ikke noen konkrete planer om hvordan man kan fjerne ting.

Lenke til kommentar

STS-125 - Atlantis - Dag 10

 

Dag 10 kommer til å bli en relativt rolig dag for mannskapet. I går kveld ble de siste inspeksjonene av Atlantis sitt varmeskjold utført, og de så ikke noe som umiddelbart kunne tyde på problemer. Vi får nok vite mer iløpet av dagen. Dagen kommer til å begynne med at de setter fra seg OBSS (Orbiter Boom Sensor Systems) som ble brukt til inspeksjonene i går.

 

Det er planlagt diverse pressekonferanser idag, og det er også planlagt en konferanse mellom romfergen og mannskapet på den internasjonale romstasjonen. Planen fremover nå er å prøve å lande på fredag. NASA har enda ikke sagt noe om hvordan prioritetene for landing er, men de kommer garantert til å prøve å lande på Kennedy Space Center på fredag, og hvis de ikke kommer ned på fredag, gjøre et forsøk på både Kennedy og Edwards, California på lørdag.

 

 

Tidslinje - Dag 10

post-22436-1242810752_thumb.jpg

 

 

Detaljert artikkel - Dag 10 (Fra NASASpaceflight.com)

STS-125: TPS cleared for re-entry, landing plan set - Endeavour status
http://www.nasaspaceflight.com/2009/05/sts...deavour-status/

 

 

Bilder - Dag 10

 

350022main_s125e012154.jpg

STS-125 mannskapet tar det tradisjonelle gruppefotografiet etter at oppdraget er ferdig.

 

350806main_jsc2009e121338.jpg

Etter en av pressekonferansene fikk STS-125 mannskapet også en telefon fra President Obama, hvor han gratulerte de med et velykket oppdrag så langt. Dere kan lese hele samtalen her: http://www.nasa.gov/multimedia/podcasting/...house_call.html

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Vet ikke om det har blitt nevnt i tråden, men Michael Massimino 'twitrer' mens han er der oppe. Kjenner jeg blir sjalu av dimensjoner når jeg leser hva han skriver. Mitt store mål i livet er å reise i rommet. Får bare stå på innen studiet!

 

Getting ready for bed, sleeping in space is cool, tie down your sleeping bag and float inside of it, very relaxing
Eating chocolates in space, floating then in front of me then floating and eating them like I am a fish
(Simpsons-flashback anyone?)

 

http://twitter.com/Astro_Mike

Endret av LyleScott
Lenke til kommentar

STS-125 - Atlantis - Dag 11

 

Dag 11 er siste planlagte dag i verdensrommet, og det er planlagt det som kalles RCS-test og APU-hotfire. RCS testen er en test av alle de små manøvringsmotorene som sitter foran og bak på Atlantis, de trenger disse for å være sikre på å kunne navigere under re-entry imorgen. APU-hotfire er for å starte opp hydraulikksystemet på fergen, for å sjekke om alle ror, flaps og finner kan bevege seg fritt.

 

Strategien for å prøve å lande imorgen er å gjøre to forsøk på Kennedy Space Center. Er ikke været bra nok så venter de en dag, og gjør da forsøk på både Edwards Air Force Base i California, og Kennedy Space Center. Så langt det lar seg gjøre ønsker de å lande i Florida. Da slipper de både tid og kostnader med å fly Atlantis tilbake.

 

Været i Florida imorgen ser desverre tvilsomt ut. Det er uansett størst sjans på første forsøk.

 

 

Tidslinje - Dag 11

post-22436-1242914730_thumb.jpg

 

 

Detaljert artikkel - Dag 11 (Fra NASASpaceflight.com)

Atlantis checked out for entry - hoping for Friday return to KSC
http://www.nasaspaceflight.com/2009/05/atl...day-return-ksc/

 

 

Bilder - Dag 11

 

350728main_s125e012366.jpg

Astronaut Gregory C. Johnson, pilot på STS-125, i sin sovepose oppe på flightdeck. Både han og kommandøren sover på flightdeck.

 

350733main_s125e012372.jpg

Soloppgang fra Atlantis!

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

må være ubehagelig og sove, uten og føle noe under deg :p ser for meg at uten og ha noe under meg, så hadde jeg ikke klart og sovet godt, ingen puter til og støtte opp hodet o.l (joa, vet de svever, men liten bevegelse så ligger de vell i en "artig" vinkel.

Lenke til kommentar
må være ubehagelig og sove, uten og føle noe under deg :p ser for meg at uten og ha noe under meg, så hadde jeg ikke klart og sovet godt, ingen puter til og støtte opp hodet o.l (joa, vet de svever, men liten bevegelse så ligger de vell i en "artig" vinkel.

Det er derfor soveposen de sover i er strappet fast til gulvet eller veggen. Nede på mid-deck er det flere av astronautene som sover vertikalt. Litt forskjellige på hvilke preferanser de har. De astronautene jeg har snakket med har sagt at de sover veldig godt der oppe, etter de har vendt seg til å være vektløse.

Lenke til kommentar

STS-125 - Atlantis - Dag 12 - EOM

 

Dag 12 er dagen Atlantis og mannskapet etter planen skal komme tilbake til jorden. I dag er det kun Kennedy Space Center i Florida som er aktivert for landing. De har to forsøk de kan prøve på idag. Problemet er at det er et lavtrykk over Florida, og værvarslet er ikke positivt. Hvis de ikke får landet idag så kommer de til å forlenge oppdraget med en dag, og prøve igjen imorgen.

 

Det er enda ikke 100% sikkert hvilken landingsstrategi de vil prøve imorgen, men høyst sannsynlig vil de prøve å forsøk på Kennedy Space Center før de prøver på Edwards Air Force Base i California. Hvis det også er dårlig vær i California kan de også lande på White Sands i New Mexico. De ønsker selvsagt å lande i Florida, fordi da slipper de ekstra tid og kostnader med å frakte romfergen tilbake.

 

Om de ønsker så har de forsyninger ombord på romfergen til å være oppe helt til søndag.

 

 

Detaljert artikkel - Dag 12 (Fra NASASpaceflight.com)

Final spacewalk marks full mission success for STS-125 EVA tasks
http://www.nasaspaceflight.com/2009/05/fin...or-sts-125-eva/

 

 

Bilder - Dag 12

 

351190main_fd11-johnson-m_428-321.jpg

Selv om det ikke ble landing idag, så ble det iallefall trening! Her er Atlantis sin pilot som trener på landing i simulasjonen.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...