Gå til innhold

Sprøsmål rundt forsvaret

bkf_94

Anbefalte innlegg

Har noen spørsmål rundt Forsvaret og takker til de som svarer :)

1. Hvor mye tjener man under Førstegangstjenesten?

2. Kan man bli sendt til utlandet under Førstegangstjenesten

3. Hvordan blir man ''forfremmet''? vet at man må gå på befalskole eller noe men er ikke helt sikker på hvordan alt det foregår :p

4. Hvis jeg bor i Bergen og har lyst til å joine f.eks 'Telemarks-Bataljonen' da kan jeg komme meg inn der, jeg trenger ikke gå på Haakonsvern, sant?

5. Mange av vennen mine sier at de gruer seg til Forsvaret pga den fysikse utfordringen, er det slik som på filmer, du tar 500 push ups også løper du 10 mil? (vet det var litt ekstremt :p )

6. Hva gjør du dagelig under førstegangs tjenesten?

og sist men ikke minst; er det gøy å gå i Førstegangstjeneste?

Takker til alle som kan svare :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. 140kroner dagen + dimmepenger.

2. NEI!!!

3. Man kan bli korporal under førstegangstjenesten.

4. TMBN krever at du har fullført førstegangstjenesten før du kan søke.

ellers, så er inntakene til de forskjellige avdelinge der avdelingene ligger.

5. Slitsomt, kommer ann på formen, men alle til bli sliten til tider, men nei man tar ikke

500 push ups om dagen, etc... men det er fysisk krevende til tider.

6. Kommer ann på hvor du tjenestgjør og stilling, men du vil oppleve utrolig mye nytt og

spennende under tjenesten. og det er jævlig artig.

Lenke til kommentar

1. Fra 1. juli gjelder disse satsene:

140 kr i tjenestetillegg (dagslønn, dette får alle vernepliktige)

26850 kr i dimisjonsgodtgjørelse/"dimmepenger", noe alle i "vanlig" førstegangstjeneste får, eller ca 73,50 kr dagen hvis man førtidsdimmer. Evt. 52 kr dagen i utdanningsbonus hvis man tar befalsutdanning (som også teller som førstegangstjeneste). Sistnevnte kommer istedenfor dimisjonsgodtgjørelse.

I tillegg får man som korporal/UB-korporal/kvartermesteraspirant/befalsskoleelev et ledertillegg på 17,70 kr dagen.

Utover dette finnes det forskjellige ordninger for blant annet bo-, barne- og ektefelletillegg. Les mer her og her.

2. Du kan bli sendt til utlandet under førstegangstjenesten, men ikke til skarpe operasjoner (INTOPS). En kamerat av meg var noen mnd. på Staatsraad Lemkuhl i internasjonal tjeneste rett etter rekrutten. Dette var egentlig en plass for krigsskolekadetter, men slik jeg forsto det var dette pga. mannskapsmangel. I tillegg kjenner jeg andre som har blitt sendt bl.a. til Belgia o.l. rett etter rekruttskolen. Dessuten kan det godt hende du må søke om å få reise til utlandet for å få plassen.

3. Vanlige menige/tilsvarende kan kun forfremmes til korporal, dette innebærer ofte at de har litt andre ansvarsoppgaver enn andre menige. Jeg har hørt snakk om at det skal innføres visekorporalsrang også, men da skulle visstnok korporal bli en befalsrang.

Man kan også få befalsrang etter førstegangstjenesten hvis man får en tildelt stilling, uten å ta befalsutdanning.

4. TMBN er som sagt en vervet avdeling og du kommer ikke inn der før du er ferdig med førstegangstjenesten uansett. Selv er jeg fra Bergen og tjenestegjør i Bodø. Bosted har absolutt ingenting å si for hvor du blir plassert, med mindre du selv legger vekt på at du ønsker å tjenestegjøre nært hjemstedet ditt.

5. Under min vaktopplæring i september i fjor tok vi minimum 200 push om dagen. Det lengste løpet vi hadde var 7km, men det var med 25 kg sekk. De siste 8 mnd har jeg, med unntak av på sanitetskurs og befalsopptak (totalt 8 dager tilsammen), ikke tatt en eneste pålagt armheving. For all del, rekruttskolen kan ihvertfall til tider være litt fysisk krevende, men de fleste med normal god helse har bare godt av dette. Hvor krevende tjenesten videre er, kommer helt an på hva slags tjeneste det er snakk om. En fallskjermjeger får mer pålagt fysisk aktivitet enn en minibussjåfør.

6. Jeg vet ikke om dette spørsmålet er personlig eller generelt rettet. Jeg selv er vaktsoldat, noe som innebærer mye stillesitting og tv-titting, og en og annen streifpatrulje nå og da. Hva man generelt gjør daglig under førstegangstjenesten kommer jo helt an på hvilken avdeling man havner i. Man kan være på båt, være hundefører, styre luftvernsraketter, kjøre lastebil/buss/tanks, løpe i skogen og skyte hele dagen, være brannmann, sanitetspersonell, grensevakt osv.

Om førstegangstjenesten er gøy er smak og behag. Jeg synes det er dritmorro, spesielt de første mnd med rekruttskole og opplæring. Men det er mange som har mer givende tjenester enn meg som helst kunne tenke seg å dimme fra dag 1.

Lenke til kommentar
1. Hvor mye tjener man under Førstegangstjenesten?

140 kroner dagen, 27000 i dimmegodtgjørelse, og litt til om du blir korporal. Dette gjelder vanlig førstegangstjeneste, om du tar utdanning blir det litt annerledes.

2. Kan man bli sendt til utlandet under Førstegangstjenesten

Ja, du kan sendes til utlandet under førstegangstjenesten for kursing. Vet ikke om du kan nekte, men om du ikke vil så får du nok bare en annen (og sannsynligvis mindre givende) tjeneste. Du kan ikke sendes til stridsområder.

3. Hvordan blir man ''forfremmet''? vet at man må gå på befalskole eller noe men er ikke helt sikker på hvordan alt det foregår

I utgangspunktet går man befalsskole for å få en karriere i forsvaret, med mindre du har relevant utdanning (hvilket det ikke høres ut som du har). Du kan bli korporal (litt ledelsesansvar) under førstegangstjenesten, og hvordan du blir det får du nok vite om du virker som typen til å bli det, når du kommer inn.

4. Hvis jeg bor i Bergen og har lyst til å joine f.eks 'Telemarks-Bataljonen' da kan jeg komme meg inn der, jeg trenger ikke gå på Haakonsvern, sant?

Telemark Bataljon (IKKE "telemarks-bataljonen" eller lignende) er en vervet avdeling, de har så vidt meg bekjent ingen verneplikte inne. Bostedet ditt betyr ingenting for hvor du ender opp i førstegangstjenesten, det eneste det betyr noe for er hvilken HV-avdeling du eventuelt blir overført til etter førstegangstjenesten.

5. Mange av vennen mine sier at de gruer seg til Forsvaret pga den fysikse utfordringen, er det slik som på filmer, du tar 500 push ups også løper du 10 mil? (vet det var litt ekstremt )

Rekruttskolen er visstnok fysisk tung, men 500 pushups og 10milsløping blir det nok aldri noe av i en vanlig førstegangstjeneste. Det vil si, kanskje du vil måtte ta mange hundre pushups i løpet av en dag (dog ikke på rad...) under fallskjermjeger- eller marinejegeropptaket, men ikke i vanlig førstegangstjeneste. 10 mil er det nok ingen som klarer å løpe. Etter rekrutten kan du risikere å få en stilling hvor du aldri mer ser en armheving, eller du kan få en stilling hvor dagen starter med 3km løp og styrketrening à la forsvaret. Om du havner i jegerkompaniet (garnisonen i Porsanger), en av manøverbataljonene eller garden vil du nok springe ganske mange mil i løpet av tjenesten, men ellers slipper du nok unna med relativt lite etter rekruttskolen.

Hva gjør du i arbeidslivet? Hva gjør folk på skolen? Hva driver idrettsfolk med?

Det er umulig å svare på. Sjekk ut www.mil.no, og spør når du drar på sesjon.

Lenke til kommentar

gidder ikke svare på resten da det er flere svar på det.

5. Mange av vennen mine sier at de gruer seg til Forsvaret pga den fysikse utfordringen, er det slik som på filmer, du tar 500 push ups også løper du 10 mil? (vet det var litt ekstremt )

for de fleste er rekrutten det hardeste, oftest er ikke den så ekstremt hardt heller.

det værste jeg var med på var vel 17 timer sammenhengende på natoplank med full opp-pakning for hardt vintervær(ca 40kg), evt de ca 3mila vi gikk fra ca 02:00 - ca 07:00, med ca 20-25kg på ryggen.

du hører sikkert mange "skrekk" historier fra forsvaret, men du løper ikke en mil med 20kg på ryggen første dagen, det går gradvis opp i hardhet på både øvelser og trening, så det er ikke så ille som det høres ut som.

f.eks synes vi det var ett helvete å ha på stridsvest og AG i starten når vi hadde tjeneste, etter ca en mnd var det helt natturlig.

man følte seg litt naken og savnet den faktisk når vi ikke hadde den på senere(hadde briller, tau, kniv, lunsj+++ i den).

ikke vær redd for det fysiske, det er ikke like ille som folk skal ha det til.

80% av det fysiske går uansett på psyken, kroppen tåler MYE mer belastning enn du tror.

det varierer EKSTREMT mye, jeg var ute i skogen stort sett hver dag etter rekrutten, andre sitter på rompa forran pc`n hver dag, noen er ute i båt, noen kjører bil osv...

ang det siste, JA, det er gøy.

du vet heller aldri hva det bringer med seg, for meg var det starten på en uventet fremtid i forsvaret, har jobbet der siden jeg sluttet i førstegangstjenesten, som it-konsulent da :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...