Pinata Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Hei. Hva menes egentlig med å trene til "failure", og hvor ofte anbefales dette egentlig? Noen som kan svare meg på det? Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Tror det er snakk om å trene til man ikke klarer mer, men er ikke helt sikker. Lenke til kommentar
Sukkess Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Du tar så mange reps eller har såpass tunge vekter at du må gi deg. Når du rett og slett ikke klarer å løfte den siste repitisjonen, har du trent til failure. De fleste trener til failure, men det er viktig å variere, det er en av faktorene for styrkeøkning. 1 gang i uka trener jeg med lettere vekter og flere reps, det funker bra, spesielt hvis du opplever at du stagnerer. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Det varierer mye hvor bra folk tåler masse failuretrening, jeg tåler lite før jeg blir overtrent og stagnerer, mens andre tåler å gjøre det om trent hele tiden. Prøv selv å finn ut hva du tåler. Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Jeg mener ikke at det er noe poeng i å trene til failure hele tiden. Gjør ihvertfall ikke det selv. Slik jeg ser det trener du med progresjon over tid (som er nøkkelen til fremgang, Ole, ikke å trene til failure), helt til du når det punktet hvor du stagnerer (altså at du når failure). Når du kommer så langt, er det på tide med deloading, og eller på andre vis legge om planen for å komme seg videre. (Og ja, selvsagt bør man deloade og ta pauser selv om man ikke har stagnert, er ikke det det er mener). Lenke til kommentar
Pinata Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 Du tar så mange reps eller har såpass tunge vekter at du må gi deg.Når du rett og slett ikke klarer å løfte den siste repitisjonen, har du trent til failure. De fleste trener til failure, men det er viktig å variere, det er en av faktorene for styrkeøkning. 1 gang i uka trener jeg med lettere vekter og flere reps, det funker bra, spesielt hvis du opplever at du stagnerer. Takk for svar Ja, jeg opplever at jeg har stagnert noe på biceps.. Ligget på samme kiloene nå lenge, men så har jeg også trent et år med hantler snart, kanskje på tide å bytte dem ut med noe annet..... Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Hvordan ser programmet ut, egentlig? (Nyskjerrig) Lenke til kommentar
Pinata Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 Hvordan ser programmet ut, egentlig? (Nyskjerrig) Mand: Hantler bryst, kabelcross, flyes (både i apparat og hantler), dips, triceps pushdown, leg raise, crunch Tirsd: Sidehev (både i apparat og med hantler), hantelpress, scott curl, hantelcurl, rygghev Onsd: Aktiv hvile (sykling eller roing). Torsd: Knebøy, beinpress, leg extension, leg curl, tåhev og gjerne utfall i tillegg. Leg raise og crunch. Fredag: Chins, nedtrekk (smalt og bredt grep), lav roing og stående roing, pluss markløft, rygghev. Lørdag: Aktiv hvile igjen Søndag: Fullstendig hvile Følger dette programmet ganske slavisk, men det hender jeg må ha en hviledag til innimellom.. Prøver å få til noen cardioøkter etter styrketreninger, men det er ikke alltid overskuddet er på topp etter de øktene jeg kjører Lenke til kommentar
Sukkess Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 (endret) Jeg mener ikke at det er noe poeng i å trene til failure hele tiden. Gjør ihvertfall ikke det selv. Slik jeg ser det trener du med progresjon over tid (som er nøkkelen til fremgang, Ole, ikke å trene til failure), helt til du når det punktet hvor du stagnerer (altså at du når failure). Når du kommer så langt, er det på tide med deloading, og eller på andre vis legge om planen for å komme seg videre. (Og ja, selvsagt bør man deloade og ta pauser selv om man ikke har stagnert, er ikke det det er mener). Vi er helt enige, det viktigste er å klare å løfte mer og mer. Jeg bare nevnte variasjon som én viktig faktor for framgang, ikke trening til failure. (Når jeg nå leser hva jeg skrev, skjønner jeg at den lett kan misforstås.) Edit: Programmet ser greit ut, kanskje litt mange øvelser(?), eller tar du få serier? Er ikke sikker på om du vet det, men skriver det for sikkerhets skyld. Husk å start øktene med baseøvelsen(e), på ryggdagen, start med markløft eller chins, skulderdagen er det spesielt viktig å starte med militærpress/hantelpress. Hvis du ikke allerede gjør dette, og lurer på hvorfor du burde det, er det bare å spørre. Endret 16. juni 2008 av -OleChristian- Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 (endret) Good. Stemmer at variasjon er viktig ja. Edit. Vurdert et ferdigprogram, pinata? En 5x5 variant kanskje? Se f.eks stronglifts.com Endret 16. juni 2008 av Stian89 Lenke til kommentar
Sukkess Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 5x5 anbefales! Hvis du er nybegynner pinata, pass på å trene med mange reps og litt lettere vekter før du starter på programmet. Det hele står vel kanskje nøye forklart der. Lenke til kommentar
Pinata Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 5x5 anbefales! Hvis du er nybegynner pinata, pass på å trene med mange reps og litt lettere vekter før du starter på programmet. Det hele står vel kanskje nøye forklart der. Hører mange snakker varmt om 5x5 program og jeg begynner å få lyst å prøve dette nå, men høres så lite ut med 5 repitisjoner. Jeg tar 4x8 nå på hver øvelse, er blitt anbefalt det. Er 5x5 for å øke styrken først og fremst? Lenke til kommentar
Sukkess Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 5x5 anbefales! Hvis du er nybegynner pinata, pass på å trene med mange reps og litt lettere vekter før du starter på programmet. Det hele står vel kanskje nøye forklart der. Hører mange snakker varmt om 5x5 program og jeg begynner å få lyst å prøve dette nå, men høres så lite ut med 5 repitisjoner. Jeg tar 4x8 nå på hver øvelse, er blitt anbefalt det. Er 5x5 for å øke styrken først og fremst? Det stemmer! 5 reps lite? Du må bare lasse på mer vekter, for det er dét du blir sterk av. Husk at styrke og volum henger sammen; uten styrke får du ikke volum. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 5x5 anbefales! Hvis du er nybegynner pinata, pass på å trene med mange reps og litt lettere vekter før du starter på programmet. Det hele står vel kanskje nøye forklart der. Hører mange snakker varmt om 5x5 program og jeg begynner å få lyst å prøve dette nå, men høres så lite ut med 5 repitisjoner. Jeg tar 4x8 nå på hver øvelse, er blitt anbefalt det. Er 5x5 for å øke styrken først og fremst? skal love deg at du blir sliten av 5x5... og hvem anbefaler 4x8? har aldri hørt om noen som trener 4x8. men men... Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Jeg anbefaler ofte nybegynner å trene 3 x 8 eller 3 x 10 for å få inn teknikk evt bygge litt volum, men sender dem ofte på 5x5 om de vil ha mer styrke og framgang Lenke til kommentar
Pinata Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 5x5 anbefales! Hvis du er nybegynner pinata, pass på å trene med mange reps og litt lettere vekter før du starter på programmet. Det hele står vel kanskje nøye forklart der. Hører mange snakker varmt om 5x5 program og jeg begynner å få lyst å prøve dette nå, men høres så lite ut med 5 repitisjoner. Jeg tar 4x8 nå på hver øvelse, er blitt anbefalt det. Er 5x5 for å øke styrken først og fremst? skal love deg at du blir sliten av 5x5... og hvem anbefaler 4x8? har aldri hørt om noen som trener 4x8. men men... Harald, (på Harald's gym) anbefalte meg 4 x 8-10. Jeg var (mer) nybegynner da jeg fikk dette rådet for noen mndr siden, men nå kan jeg nok sikkert gå litt ned på antall reps vil jeg tro.. Ja, jeg betviler ikke at jeg blir sliten av 5x5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå