Stoffer86 Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Heisann går rett på sak. Hver bidige gang jeg tar bilder med Ixus 75 ender resultatet opp som et bilde tatt fra en med promille på godt over 4. Noen som vet om tips for hvordan jeg kan endre på dette? Er det bare meg eller er det veldig lang lukkertid på dette kameraet? Noen som har noen enkle tips o.l så hadde det vært supert! på forhånd takk Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Heisann går rett på sak. Hver bidige gang jeg tar bilder med Ixus 75 ender resultatet opp som et bilde tatt fra en med promille på godt over 4. Noen som vet om tips for hvordan jeg kan endre på dette? Er det bare meg eller er det veldig lang lukkertid på dette kameraet? Noen som har noen enkle tips o.l så hadde det vært supert! Du har tre valg - bruk blits, øk ISO-verdien eller tilfør mer lys på annen måte. Noe annet valg har du enkelt og greit ikke. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. juni 2008 Del Skrevet 23. juni 2008 Lysmengden kameraet får, avhenger av lukkertid, blender og mengden lys som blir reflektert fra motivet. Hvordan kameraet utnytter denne avhenger av ISO-verdi. Om ISO-verdi, lukkertid og blenderåpning er den samme, vil bilder fra forskjellige kamera få samme lysstyrke. Et kamera kan dermed ikke ha veldig lang lukkertid. Ixus 75 er dog ikke kjent for å være særlig god på høy ISO, og har ikke særlig høy blenderåpning. Problemet ligger nok uansett ikke i kameraet, men i fotografen. Problemet vårt er at menneskets øyne er mye bedre til å tilpasse seg forandringer i lysmengden rundt oss, enn et kamera er. Vi merker ikke stor forskjell på dagslys og lyset i en lite opplyst stue, men i stuen vil det være en hundredel så mye lys. Det gjør at innebilder, og bilder tatt i skumringen alltid blir veldig "blurry". Øynene våre merker ikke ta det er veldig lite lys (sammenlignet med dagslys), men kameraet merker dette veldig godt. du må nok rett og slett bruke blitz, eller stativ. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå