Evakb Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Er det noen her som kan gi meg et råd vedr. solblender. Har et EOS 450D med følgende objektiver Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS Canon EF-S 55-250mm f4-5.6 IS Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM Ingen av disse har solblender. Trenger jeg det til alle objektivene eller er helst zoom-objektivet jeg bør prioritere? Har også tenkt å kjøpe polariseringsfilter, bør jeg prioritere Canon polfilter eller er andre vel så bra? Og til hvilke objektiver har jeg mest nytte av denne type filter. Takknemlig for tips, jeg er helt ny innenfor speilrefleks. Det dukker stadig opp nye ting jeg ikke visste at jeg trengte, finnes det mer kanskje? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Du bør ha solblender på alle objektivene dine. Er litt overrasket over at det ikke fulgte med objektivene fra Canon, ettersom dette er vanlig på andre merker (også Sigma). Er du sikker på at du ikke har solblendere liggende? For polarisasjonsfiltre gjelder det (som ved alle andre filtre) å kjøpe kvalitet, ikke nødvendigvis merket med kameranavnet ditt. Påse at det har multicoating og er tynnest mulig. Du kan ha nytte av polarisasjonsfilter for alle objektivene dine. Har de forskjellig filterdiameter kan du benytte step-down-ring og kjøpe et polafilter som passer det objektivet som har størst filterdiameter. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Er litt overrasket over at det ikke fulgte med objektivene fra Canon, ettersom dette er vanlig på andre merker (også Sigma).Det følger ikke med til de rimeligste Nikon-objektivene heller, men ellers er det vanlig ja. Canon har ikke solblender på annet enn L-objektivene sine... Lenke til kommentar
PerB Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Er litt overrasket over at det ikke fulgte med objektivene fra Canon, ettersom dette er vanlig på andre merker (også Sigma).Det følger ikke med til de rimeligste Nikon-objektivene heller, men ellers er det vanlig ja. Canon har ikke solblender på annet enn L-objektivene sine... Vel- uansett bør trådstarter ha til alle objektivene sine (tilpasset objektivenes brennvidder). Lenke til kommentar
Evakb Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 Setter pris på svar her. Det fulgte ikke med solblender på noen av objektivene, så her må jeg nok ut og shoppe. Når det gjelder polariserende filter har Interfoto Canon 58mm (alle 3 objektiver har 58mm) til kr. 1.134,-. Mens Hoya har lavere priser. Usikker på hva jeg skal kjøpe her. Lenke til kommentar
arela Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Ville sett etter priser på dette på ebay - kr 1134 for et filter er mye. Her kan det være mye å spare. Jeg har etterkjøpt et par solblendere i det siste, og begge fra Asia (via ebay). De var så billige at de kom under momsgrensa. Lenke til kommentar
bidz Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Setter pris på svar her. Det fulgte ikke med solblender på noen av objektivene, så her må jeg nok ut og shoppe. Når det gjelder polariserende filter har Interfoto Canon 58mm (alle 3 objektiver har 58mm) til kr. 1.134,-. Mens Hoya har lavere priser. Usikker på hva jeg skal kjøpe her. Kjøp dette: http://hvstar.net/index.asp?PageAction=VIE...D&ProdID=77 Hoya 58mm Pro1 Super HMC. Dette er en av de desidert beste polarizing filtrene en får kjøpt. Det originale Canon'et er ikke multicoated engang! De selger det bare dyrt fordi det er "originalt Canon". Du kan evt. også gå for dette som er litt billigere: http://hvstar.net/index.asp?PageAction=VIE...D&ProdID=12 - dette er også meeget bra. Begge er multicoated, begge er like tynne, men Super HMC'et har flere lag med coating. Jeg har kjøpt alle mine filtre fra Hvstar.net og prisen er ufattelig lite i forhold til selv eBay! Og alt de sender går stort sett gjennom tollen uten ekstra tillegg, og du får det levert somregel innen 1 uke. Lenke til kommentar
kimare Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Kjøp dette: http://hvstar.net/index.asp?PageAction=VIE...D&ProdID=77 Hoya 58mm Pro1 Super HMC. Dette er en av de desidert beste polarizing filtrene en får kjøpt. Det originale Canon'et er ikke multicoated engang! De selger det bare dyrt fordi det er "originalt Canon". Du kan evt. også gå for dette som er litt billigere: http://hvstar.net/index.asp?PageAction=VIE...D&ProdID=12 - dette er også meeget bra. Begge er multicoated, begge er like tynne, men Super HMC'et har flere lag med coating. Et annet svært bra alternativ til Hoya Super HMC er Marumi DHG-serien. De er svært tynne og har 6 lag på hver side (Hoya Super HMC har 7 lag), i tillegg er de billige. Jeg har 62mm på vei i posten. Et 58mm koster ikke mer enn $39 (inkl porto) dvs at du er under momsgrensa uansett. Hoya Pro1-serien er 100% identisk med Kenko Pro1, dette er som sagt et meget bra filter. Du finner ikke informasjon om 6.lag på Marumi på nettet, jeg fikk dette direkte fra Marumi. Dear Mr. Kim, Thank you for your e-mail. Our DHG Coating has 6 layers on one side, so 12 layers on both sides. I can't tell you in details as it is confidential of ours. Please understand. best regards, =========================================== MARUMI OPTICAL CO., LTD. K. Satoh, Managing Direcrtor ------------------------------------------- Website: www.marumi-international.com/index.html =========================================== Lenke til kommentar
Evakb Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 Takk til de som har tatt seg tid til å svare. Jeg antar at jeg går for Hoya denne gangen, tenkte sjekke om den finnes i nettbutikker også i Norge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå