Gå til innhold

Valg av ekstra standard zoom til Canon

Anbefalte innlegg

Hei,

ettersom det blant husets to fotografer er stor etterspørsel på Tamron 17-50'en vår, vurderer jeg nå å anskaffe en ekstra standard zoom. Vi er strålende fornøyd med tamron'en og jeg kan selvsagt bare kjøpe ett ekstra eksemplar av denne - men lurer på om det kanskje er andre objektiver vi også bør vurdere når vi først er i anskaffelsesmodus.

EF 17-40L er selvsagt et alternativ, men det blir vel også bare mer av det samme bare til dobbel pris? Med mindre vi går for fullformat er det vel få situasjoner hvor denne utklasser Tamron'en?

Noen andre standard zoom objektiver som kan supplere Tamron 17-50 f/2.8 med prislapp under 6-7.000?

Takker så mye for tips.

edit> Greit å få med at objektivet er tenkt brukt til EOS 350D/400D og 30D/40D.

Endret av deviant
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Setter ikke tvil i at Canon sin 17-40/4 slår Tamron-en på alle punkter utenom blenderåpning og de ekstra 10mm på langsiden.

Jeg kunne anbefalt Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM, men til rundt 8500kr er vel det for mye - om du ikke bestiller fra statene da.

Lenke til kommentar
Setter ikke tvil i at Canon sin 17-40/4 slår Tamron-en på alle punkter utenom blenderåpning og de ekstra 10mm på langsiden

Jeg kunne anbefalt Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM, men til rundt 8500kr er vel det for mye - om du ikke bestiller fra statene da.

Tror du vil finne ikke alle er enige med deg om EF 17-40/4 vs Tamron 17-50/2.8 på APS-C, men EF-S 17-55/2.8 er jo et hett tips. Skal helt klart se nærmere på den. Er så heldig at jeg har noe slekt som ferierer i statene, så det kan hende den kommer innenfor budsjettet.

edit> Ser den ligger til ca 5000 i de amerikanske nettbutikkene :)

Endret av deviant
Lenke til kommentar

Hvis du er ute etter et objektiv som går i standard brennvidde fra rundt en 18-50 er det beste alternativene for kameraene som ikke har fullstørelsesensor Canon EF-S 17-55mm 2.8. Dette er et strålende objektiv som passer perfekt til disse cropsensorene og er laget for disse kameraene, men siden det er så dyrt som det det er her i Norge er det jo skjelden det er et alternativ.

Et litt rimligere objektiv som kan supplere 17-55n må være Canon EF-S 17-85mm. Dette ligger på rundt en 4-5000 kroner og er et veldig godt objektiv til denne brennvidden.

Lenke til kommentar
Eventuelt kan man kjøpe det like skarpe (tidvis skarpere) 18-55 IS for en brøkdel av prisen.

Jeg er generelt litt skeptisk til hel-plast konstruksjonene fra Canon, smal fokusring og roterende frontglass frister heller ikke noe særlig :ermm:

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke valgt 18-55 IS hvis jeg hadde hatt budsjett til noe bedre. Etter å ha ødelagt min 50mm (avdød, men ikke begravet), har jeg litt av samme skepsis til det ekstremt kjipe. 28mm kommer over grensen for min del, i og med at det finnes haugevis med veldig gamle eksemplarer i bruk. Jeg tipper det er få 18-55 i omløp om 20 år.

50mm skal forresten leveres inn for vurdering. Det kan gjerne være en reklamasjonsgrunn. Det får tiden vise.

Lenke til kommentar
Jeg hadde ikke valgt 18-55 IS hvis jeg hadde hatt budsjett til noe bedre. Etter å ha ødelagt min 50mm (avdød, men ikke begravet), har jeg litt av samme skepsis til det ekstremt kjipe. 28mm kommer over grensen for min del, i og med at det finnes haugevis med veldig gamle eksemplarer i bruk. Jeg tipper det er få 18-55 i omløp om 20 år.

50mm skal forresten leveres inn for vurdering. Det kan gjerne være en reklamasjonsgrunn. Det får tiden vise.

Akkurat EF 50mm f/1.8 er litt spesiell, siden det er en veldig god og skarp linse (kanskje vanskelig å gjøre noe galt på en så enkel konstruksjon). Den er av dårlig byggekvalitet, men koster tross alt så lite at du kan ødelegge en del av dem før du når opp til 50mm f/1.4 USM for ikke å snakke om 50mm f/1.2 L. For min del er jeg fortsatt på mitt første eksemplar av 1.8'en.

Lenke til kommentar
Den er av dårlig byggekvalitet, men koster tross alt så lite at du kan ødelegge en del av dem før du når opp til 50mm f/1.4 USM for ikke å snakke om 50mm f/1.2 L.

Som en kuriositet. En fotograf en venn av meg snakket med bruker 50/1.8 i ørkenstrøk.

"De er så billige at det bare er å fylle ryggsekken med dem. Bruk og kast."

:D

Lenke til kommentar

Akkurat EF 50mm f/1.8 er litt spesiell, siden det er en veldig god og skarp linse (kanskje vanskelig å gjøre noe galt på en så enkel konstruksjon). Den er av dårlig byggekvalitet, men koster tross alt så lite at du kan ødelegge en del av dem før du når opp til 50mm f/1.4 USM for ikke å snakke om 50mm f/1.2 L. For min del er jeg fortsatt på mitt første eksemplar av 1.8'en.

Men jeg tror det svarer seg å kjøpe en brukt Mk I isteden for en Mk II. Selv om det faktisk blir dyrere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...