Gå til innhold

Unbutu filserver over internett

Anbefalte innlegg

Heisann alle sammen.

I dag lastet jeg inn Linux for første gang og driver i skrivende stund å leker meg litt.

Målet med denne lekingen var å få laget meg en filserver med en mappe jeg kan lenge ut og inn filer, bruke remote desktop og kontakte fra hvor som helst via internett.

Leser litt i HOWTO guiden, men kommer meg liksom ingen vei.

Noen som vet om en guide for akkurat dette eller hat noen vise ord og tips?

Tusen takk

Endret av Caretrain
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke helt sikker på hva du prøver å oppnå. Men linux har ofte veldig gode verktøy bygget inn fra bunn av. Man kan f.eks bruke ssh til å overføre filer(kryptert). Windows maskin vil kunne koble seg opp mot linux maskinen vha f.eks WinSCP eller tilsvarende verktøy, du vil da få en oversikt som likner noe på f.eks en hvilken som helst FTP klient.

Lenke til kommentar
Heisann alle sammen.

I dag lastet jeg inn Linux for første gang og driver i skrivende stund å leker meg litt.

Målet med denne lekingen var å få laget meg en filserver med en mappe jeg kan lenge ut og inn filer, bruke remote desktop og kontakte fra hvor som helst via internett.

Leser litt i HOWTO guiden, men kommer meg liksom ingen vei.

Noen som vet om en guide for akkurat dette eller hat noen vise ord og tips?

Tusen takk

Installer ssh og nomachine på (K)ubuntu maskinen din.

Installer WinSCP og nomachine klient på XP/Vista maskinen din.

Sjekk med lokal maskin at du får til å koble til.

Sørg for at en port fra internet er åpen inn mot en port på (K)ubuntu maskinen din som ssh lytter på.

Alt står forklart i howto'en, hvis fortsatt noe er uklart anbefaler jeg deg å være spesifikk når du spør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...