Gå til innhold

Spørsmål om fremkalling av B/W film med gammel fremkaller

Anbefalte innlegg

Jeg var på mørkerommet idag for å fremkalle noen filmer. Jeg frmkalte 2x T-Max 400 filmer @ 800 og en rull @ 400 med T-Max fremkaller, disse ble som forventet.

Jeg hadde også en rull med T-Max 100, der lederen hadde løsnet fra fremtrekkeren i kameraet etter kun rundt 10 bilder, så jeg tenkte at jeg for moroskyld kunne prøve å fremkalle den med en eldre (full) flaske HC110 som jeg fant liggende på mørkerommet. Fremkalleren var uten tvil gått ut på dato.

Det ble bilder på filmen, men i forhold til de andre negativene var skriften langs kantene der det står filmtype veldig svak, nesten usynlig, samt at filmen hadde en mye sterkere lillafarge enn de andre. Jeg blandet den i forhold B(1/31) @ 20*C og fremkalte filmen i 7 minutter med agitering hvert 30e sekund.

Har den sterke lillafargen noe med den gamle fremkalleren å gjøre, eller kan det være at jeg rotet til blandingsforholdet (evt noe annet)?

Mvh

Francis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å si, men det er jo lett å tro at fremkalleren er synderen ja, at sideskriften på filmen er svak, tyder nettopp på underfremkalling.. Om du brukte samme fiks på den siste filmen som de to første kan det være forklaringen på lillafargen, T-Max spiser fiks i mye større grad enn andre filmer, og må fikseres bortimot dobbelt så lenge. Om du fikserer den på nytt i fersk fiks , vil du bli kvitt fargen.

Lenke til kommentar

Takk :)

Jeg har til nå fiksert i 5 minutter med fortespeed fix. Det står anvist 4-5 minutter på flasken. Burde jeg med andre ord fiksere i feks 10 minutter, og kaste fiksen etter halvparten anbefalte fikseringer? Skal T-Max være helt klar når den er ferdig fiksert, eller vil den alltid ha et lillaskjær?

Francis

Lenke til kommentar
Takk :)

Jeg har til nå fiksert i 5 minutter med fortespeed fix. Det står anvist 4-5 minutter på flasken. Burde jeg med andre ord fiksere i feks 10 minutter, og kaste fiksen etter halvparten anbefalte fikseringer? Skal T-Max være helt klar når den er ferdig fiksert, eller vil den alltid ha et lillaskjær?

Francis

Det kommer litt av på hviken type fiks, men siden anbefalt tid er 4-5 tyder vel på at dette ikke er en "rapid" fiks, med hurtigfiks pleier 2-3 å holde med vanlig film. Ville i allefall strekt det til en 7-8 min med T-Max. Lillafargen kan noen ganger være vanskelig å bli 100% kvitt, så man må eventuelt til med Kodak Hypo Clearing Agent. Men et svakt lillaskjær gjør ingenting. Svart/hvitt blir det okke som. :)

Lenke til kommentar

Tusen takk! Da kommer jeg til å øke fikseringstiden til 8 minutter fremover. Jeg regner med at den letteste og beste måten fjerne lillaskjæret når man scanner er å dra saturation helt ned?

EDIT: Jeg skyller i 30 minutter under rennende vann.

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar
Det er mulig jeg bruker litt for kaldt vann. Jeg kan prøve litt varmere vann neste gang. Tar filmen skade hvis vannet er varmt?

Francis

Moderne film tåler temmelig varmt vann, men ingen grunn til å koke filmene, hold deg rundt 20-25 grader. Skylling i kaldt vann er ingen god idè forresten, da er ikke skyllingen spesielt effektiv.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg testet å fiksere T-Max P3200 i 8 minutter, istedet for 4-5 minutter slik det står anvist på flasken og resultatet var helt perfekte negativer :)

Fiksen har kapasitet til å fiksere 20 filmer, så hvis jeg halverer antallet til 10 så regner jeg med at jeg holder meg innenfor det den klarer.

Tusen takk for all hjelp jeg har fått i denne tråden!

Eksempelbilde --> https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=978885&hl=

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...