Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Saab 900 '94 2.0 - Mulig topppakningsbrudd?


LiamH

Anbefalte innlegg

En venn av meg eier en eier Saab 900 1994-modell 2.0 l med 16 ventiler. Ved en ren tilfeldighet sjekket jeg i motorrommet og så at det rant kjølevæske nedover blokka fra området rundt toppakningen. Mitt første innfall var å sjekke kjølevæskenivået og når jeg åpnet ekspansjonstanken tøyt det ut det som nesten så ut som rein olje. Etter peiling av oljen fant jeg ut at det nesten var fritt for olje på motoren.

 

Etter min viten er dette så og si 100% sikkert et toppakningsbrudd eller interne sprekker i motoren. Grunnen til at jeg mistenker toppakningen, er den lekkasjen jeg først så ut fra blokken. Mine spørsmål er følgende:

 

1. Er det noen som er uenig i at dette høres ut som toppakningen?

 

2. Kan noen med erfaring fortelle meg hva dette ca. koster å reparere på et verksted og hvor mange timer det eventuelt tar. Det må vel inkluderes i jobben at kjølesystemet må spyles og tømmes for olje.

 

3. Jeg har tenkt på å gjøre denne jobben selv, men siden jeg er rimelig ny i faget, så har jeg aldri skrudd på en motor med registerkjede (noe jeg er ganske sikker denne bilen bruker som overføring på registeret). Er det noe spesielt man må tenke på når man demonterer/monterer et register med kjede?

 

4. Kan noen som har gjort en slik jobb gi meg en kjapp gjennomgang av hvordan jobben gjennomføres? Jeg har skiftet mange register/toppakninger før, men aldri på en Saab. Vet ikke om det er noe stor forkjell fra andre merker som...

 

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres nesten ut som en gåen toppakning ja, serlig dersom du har olje som ligner majones i kjølevannet og bilen i tillegg er tom for motorolje

 

Tror ikke det er noe annerledes med å bytte toppakning på disse bilene i forhold til andre biler, kan ikke helt huske hvordan det er på disse men mener det ikke er noen forkjell

 

En annen ting er jo om det i det hele tatt kan lønne seg på en så gammel bil dersom du må sette den på verksted og ikke har mulighet for å gjøre det selv

I mange tilfeller så har det faktisk løpnnet seg både tidsmessig og økonomisk å bare bytte hele motor fremfor å bytte topppakning

Du må demontere toppen, med register, fastrusne mannifoiler og en del spesialkompetanse og spesialverktøy for å montere det igjen, må i tillagg sende avgårde toppen for planing

Så en bør vite hva en holder på med når en skal bytte toppakning

Er lettere for en hobbymekanikker å bare sku ut en gammel motor og sette tilbake en ny

i stedet for å rissikere å gjøre masse feil på register eller montering av topp

 

Får som regel tak i en brukt motor for en like så grei pris som det det koster for planing av topp og deler

Lenke til kommentar

Prisen på verksted kom på 8000-10000 kr. Bilen i seg selv er rimlig strøken på alle måter, så den blir nok reparert.

 

Vet noen fremgangsmåten ved demontering/montering av register-kjede? Hva blir forskjellen på reim og kjede i forhold til stramming etc.?

Lenke til kommentar
Det er vel like greit å overtale eieren til å kjøpe ei reprasjonshåndbok der det står hvordan man eventuelt skal låse av kammene, småting man må være obs på osv.

 

Hvis noen skal gjøre jobben privat, så blir det meg. Eieren kan ingenting om bil. Har prøvd å finne en manual, men har ikke kommet over en enda...

Lenke til kommentar
Haynes har verkstedhandbok til denne bilen... Ellers så funker det fint på Saaben og stripse fast kamkjedet i tannhjula på kamakslingene og skru av tannhjula :)

 

Deler får du på speedpartsracing.no

 

Lykke til :grin:

 

Hehe... forsåvidt et godt råd! Hvordan funker det i forhold til strammin av kjede? Er det samme prinsippet som på reim?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...