Gå til innhold

Hovedkort til Intel Quadcore 775, 2x 9800 GTX, DDR3 RAM

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på hvilket hovedkort jeg burde kjøpe, pris har ingenting og si :]

Har sett litt på denne: Asus Maximus Extreme X38 Socket-775 DDR3 men vil spørre litt rundt for og være sikker :>

Har hørt at x38/x48 har fått mye skryt, stemmer dette? har akkurat hatt problemer med xfx 790i hovedkort som jeg fikk erstattet, virker som det er kjent problem at man får hdd og windows corruption med 790i chipset

Hardware som jeg skal bruke med hovedkortet;

2x 9800 GTX

Intel Core2Quad Q6600

Corsair TWIN3X 1333MHz DDR3 4GB

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At 790i knasker iseg OS'et er intet nytt.

Men nå kommer du fra "Skyggenes dal" og rett inn i lyset så du må ikke bli skremt av hvor lite problemer og hvor stabile disse X38 og X48 brikkesettene er.

Spiller liten rolle hvilket merke du velger, jeg kan anbefale IX38 fra ABIT, men Gigabyte har gode X48 hovedkort samt ASUS men disse er ofte overpriset.

Lenke til kommentar

X38 og X48 er så like at X48 hovedkort om mulig har enda mindre "barnesykdommer" enn X38 - X38 2.0 hadde vært mer passe navn, ikke at noen av dem har vært plaget av barnesykdommer da men, er litt andre forhold i Intel leiren.

DDR3:

https://prisguiden.no/product.php?productId=89671

DDR2:

https://prisguiden.no/product.php?productId=89672

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Ja skal ikke være enkelt :| Så alt i alt er det vel samme f*** hvilket 790i hovedkort jeg kjøper? Men som du sier så er kanskje Asus Striker II NSE det beste valget =) Spørs vel også om jeg får erstattet enda et hovedkort :p Men ja det er jo nvidia som lager ubrukelige hovedkort, er jo ren bingo når det kommer til 790i korta, kan være jo heldig også :D

Lenke til kommentar

Jo, det er bingo med brikkene til Nvidia.

Er bare søppel egentlig, vurderer da selv 780i som lekeplattform, altså kjøpe 2x billigeste NV skjermkort med SLi støtte og en Celeron.

Så bare herje litt med systemet i en uke før jeg sender rakklet tilbake.

Tror ikke jeg kommer til å beholde sånt søppel.

Lenke til kommentar
Ja skal ikke være enkelt :| Så alt i alt er det vel samme f*** hvilket 790i hovedkort jeg kjøper? Men som du sier så er kanskje Asus Striker II NSE det beste valget =) Spørs vel også om jeg får erstattet enda et hovedkort :p Men ja det er jo nvidia som lager ubrukelige hovedkort, er jo ren bingo når det kommer til 790i korta, kan være jo heldig også :D

Asus designer sine egne kort så det er kanskje verdt å prøve. Hva slags oppløsning spiller du i forresten?

Lenke til kommentar

Joda, men hvorfor kjører du cod4 i 1280x1024 og Crysis i 1600x1200? Cod4 er jo relativt lettdrevet - går lett i 1920x1200 på ett 9800GTX i x38 riggen min, kjører det i 1920x1200 på Dell XPS M1730 med alt på maks uten problemer, Crysis synes jeg er et opphypa glansbilde og ikke verdt å bruke penger på.

Lenke til kommentar

Asus designer sine egne kort så det er kanskje verdt å prøve. Hva slags oppløsning spiller du i forresten?

Det er det som er problemet med ASUS sine selv designete kort.

Disse er under de som er bygget på referanse design dessverre, hvorfor?

Jo, Nvidia vil selge hovedkort og har satset på det istedet for selge mest brikker slik Intel gjør, de vil selge designet også.

Ergo holder de "koden" eller oppskrifta på hvordan brikkesettet EGENTLIG fungerer tett inntil sitt bryst og har kun delt den med EVGA og XFX som bygger på deres design.

ASUS og andre står da på bar bakke når det blir problemer og må prøve å finne ut av det hele selv.

Men ingen er friskmeldt i 790i land, den saken er klar.

Lenke til kommentar

Jo det er sant =) 1600x1200 virka som barnemat, Tingen er at jeg fikk spilt 2 min før jeg frøys konstant i stort sett alle spill med forrige hovedkortet, bare håper asus fungerer stabilt for meg (om jeg velger og kjøpe det) - er jo helt på jordet at det ikke skal fungere _stabilt_ i den prisklassen

Endret av archiliciouz
Lenke til kommentar

Nvidia pusher referansekort via sine hovedsamarbeidspartnene XFX og EVGA fordi de er smertelig klar over kvaliteten på sine chipset - noe som gjør at svært få "seriøse" produsenter vil bygge kort basert på disse - både Gigabyte og Abit har hoppet av etter dårlig erfaring, Foxconn som faktisk bygger de fleste Nforce kortene for Nvidia som selger de via XFX og EVGA har ikke ville gitt ut et under sitt eget navn, de kommer riktignok med et 790i kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...