Gå til innhold

Ubuntu på HP Compaq 6715s

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg prøver å installere Ubuntu 8.04 LTS på HP Compaq 6715s, men det går ikke slik som jeg ønsker.

Jeg har lastet ned DVD versjonen av Ubuntu, altså 4 GB AMD versjonen og brent den til en DVD plate. Jeg booter opp CD-en, og velger "installer ubuntu i tekstmodus". Liker å ha tekstmodus for da kan jeg se fremgangen. Installasjonen går sin gang, men etter "Installerer grunnsystemet" så får jeg bare en svart skjerm. Ingenting skjer, what so ever. Jeg ble etterhvert lei og slo av PC-en, og slo den på igjen. Da fikk jeg en feilmelding om at det var noe feil med disken/drive eller noe slik, og at jeg måtte sette i CD igjen for å fortsette. Jeg satte i CD, men det gikk ingen vei.

Etterpå bootet jeg fra CD-en igjen, og denne gangen valgte jeg å prøve Ubuntu uten å installere, det funket perfekt.

Jeg har følgende specs:

80 GB Hitachi HDD

AMD Semphron 3600+ @ 2,0 GHz

ATi Radeon(?) x1250

ATi driver for skjermkort finnes og det har jeg, men jeg er nødt til å få bootet Ubuntu opp først før jeg kan legge den til.

CPU'en støtter x32/x64, så derfor lastet jeg ned AMD versjonen, ikke i1368(tror det er det den heter).

Så what to do? Hva gjør jeg for å komme videre? Hva kan jeg gjøre for å fullføre installasjonen?

Takker for alle hjelpsomme svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er problemet ditt sa du? Jeg og en til i klassen har samme pc, men linux som virker 100%. Skjønner ikke hva du mener.

Har du prøvd med en annen distro en Ubuntu? Jeg bruker Linuxmint.com sin, og den fungerer helt topp.

Endret av iNeo
Lenke til kommentar

Problemet er at i installasjonen, etter "Installlerer grunnsystemet" så får jeg svart skjerm.

Jeg prøver å slå av PC, og får feilmelding når jeg booter opp uten CD. Det står at det er noe feil med disken/drive.

Og lenger kommer jeg ikke. Jeg prøver å installere igjen, men det samme skjer. Hvis jeg installerer på vanlig, ikke i tekstmodus, så går den orange loadebaren frem og tilbake en liten stund, så forsvinn den og svart skjerm. Lenger kommer jeg ikke.

Og nei, har ikke prøvd noen annen distro.

Endret av xcitu
Lenke til kommentar

Jeg har akkurat det samme problemet... og faktisk nøyaktig samme pc også. Til trådstarter vil jeg si at AMD-versjonen altså 64 bit er feil.. prosessoren er ikke 64bits prosessor.. så du kan ikke bruke den versjonen, du er nødt til å bruke i386-versjonen (men det er denne versjonen jeg har, og som jeg har nøyaktig samme problem med..).

Lenke til kommentar

Vi vet hva problemet er, men hva er feilmeldingen? Og når i oppstartsprosessen kommer den?

Har du verifisert innholdet på CD-en? Dette kan gjøres når du booter fra CD-en, er et valg samme sted som du velger Live eller tekst-modus.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Sjekk CD = Feilfri.

Oppstart:

1. Vanlig oppstarts vindu.

2. CLIENT MAC ADR -vindu

3. DCHP(?)

4. Feilmelding

Feilmeldingen er:

"Non-System disk or disk error

replace and strike any key when ready"

Lenke til kommentar
prøvd å installere den mens du kjører systemet? er får du jo opp hvor lang tid det er igjen til systemet er ferdig. kanskje dette vil fungere? :thumbup:

Hvordan mener du? Er ikke helt med :p

Er disken formatert tiL rett filsystem? EXT3?

Ja, jeg valgte formatering og da viste det at den begynte å lage EXT3(i tekstmodus). Den står stille på 33% i en liten stund, og så hopper den rett til 100% og videre.

Lenke til kommentar

Jeg har lyktes! :D

Ubuntu 8.04 LTS er nå fullstendig installert på en HP Compaq 6715s! :D

Men nå har jeg noen ting jeg vil også ha inn..

Ethernet og grafikk. Har brent ATi grafikkdriver brent på 700MB cd, men vet ikke hva jeg skal gjøre. Ethernet har jeg ingenting på, og trenger hjelp. Har prøvd å konfigurere, men det nyttet ikke.

Lenke til kommentar

Restricted Driver Manager, hva er det på norsk? :p

Og jeg skal ha trådløst og med kabel. Har kabel i nå, men kommer ingen vei. Hva skal jeg gjøre? Finnes det noen guide?

Og jeg har lest litt på nett, det ser ut til at jeg trenger en ATi driver, men er usikker på dette. Vet noen hvordan jeg fikser grafikken 100%?

Lenke til kommentar

Har lykkes her også, men sliter med å få til det trådløse nettverkskortet, prøver også å få til grafikkortet skikkelig. Og jeg fikk installert Ubuntu med 64bit-versjonen (selv om prosessoren er 32bit... 32bit versjonen krasjer fullstendig ifølge mange poster jeg har lest på forumer på nettet). Og var nødt til å deaktivere acpi før jeg installerte...

Lenke til kommentar
Restricted Driver Manager, hva er det på norsk? :p

Og jeg skal ha trådløst og med kabel. Har kabel i nå, men kommer ingen vei. Hva skal jeg gjøre? Finnes det noen guide?

Og jeg har lest litt på nett, det ser ut til at jeg trenger en ATi driver, men er usikker på dette. Vet noen hvordan jeg fikser grafikken 100%?

Det heter "Håndtering av ufrie drivere".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...