Skyax Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 (endret) Finnes det en grense på hvor mye en 15 åring kan jobbe? Jeg synes det var veldig mye at ei jeg kjenner, må jobbe 5 dager i uka. Mer en 8 timer i dagen.... (Hele sommeren) Er det lovlig i det hele tatt? Vet ikke om jeg postet det i rett forum... Endret 15. juni 2008 av Skyax Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 (endret) lovteksten Kapittel 11. Arbeid av barn og ungdom § 11-1. Forbud mot barnearbeid (1) Barn som er under 15 år eller skolepliktige skal ikke utføre arbeid som går inn under denne lov unntatt a) kulturelt eller lignende arbeid, b) lett arbeid og barnet har fylt 13 år, c) arbeid som ledd i barnets skolegang eller i praktisk yrkesorientering som er godkjent av skolemyndighetene og barnet har fylt 14 år. (2) Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om hva slags arbeid som skal være tillatt etter første ledd. Det kan fastsettes nærmere vilkår for slikt arbeid. (3) Personer under 18 år må ikke utføre arbeid som kan være til skade for deres sikkerhet, helse, utvikling eller skolegang. Departementet kan i forskrift bestemme hva slags arbeid som er omfattet av dette forbudet og om listeføring av arbeidstakere under 18 år. § 11-2. Arbeidstid (1) Arbeidstiden for personer under 18 år skal legges slik at den ikke hindrer skolegang, eller hindrer dem i å dra nytte av undervisningen. (2) For barn som er under 15 år eller er skolepliktig skal arbeidstiden ikke overstige: a) 2 timer i døgnet på dager med undervisning og 12 timer i uken i uker med undervisning, b) 7 timer i døgnet på undervisningsfrie dager og 35 timer i undervisningsfrie uker, c) 8 timer i døgnet og 40 timer i uken for samlet arbeids- og skoletid der arbeidet er ledd i en ordning med vekslende teoretisk og praktisk utdanning. (3) For ungdom mellom 15 og 18 år som ikke er skolepliktig, skal arbeidstiden ikke overstige 8 timer i døgnet og 40 timer i uken. (4) Ved ansettelse hos flere arbeidsgivere skal arbeidstiden beregnes samlet. Arbeidsgiver plikter å skaffe seg kjennskap til arbeidstiden hos eventuelle andre arbeidsgivere. (5) Departementet kan i forskrift fastsette unntak fra a) andre ledd bokstav a for kulturelt eller lignende arbeid, og b) andre ledd bokstav c og tredje ledd, dersom særlige grunner foreligger. Forskrift etter dette ledd kan inneholde vilkår. § 11-3. Forbud mot nattarbeid (1) Barn som er under 15 år eller er skolepliktig skal ikke arbeide mellom kl. 2000 og kl. 0600. (2) Ungdom mellom 15 og 18 år som ikke er skolepliktig skal ha en arbeidsfri periode på minst 8 timer som omfatter tiden mellom kl. 2300 og kl. 0600. Arbeid mellom kl. 2100 og kl. 2300 er nattarbeid og er ikke tillatt med mindre arbeidets art gjør det nødvendig eller det foreligger et særlig og tidsavgrenset behov for nattarbeid. (3) Andre ledd gjelder ikke for arbeid som på grunn av naturhendelser, ulykke eller andre uforutsette begivenheter må foretas for å avverge fare for eller skade på liv eller eiendom, og det er strengt nødvendig å nytte vedkommende ungdom i arbeidet. Ungdom som tar del i dette arbeidet skal ha en etterfølgende kompenserende hvileperiode. (4) Departementet kan i forskrift bestemme at den arbeidsfrie perioden kan være kortere for visse typer arbeid, og fastsette nærmere regler om dette, herunder vilkår. Endret ved lov 21 des 2005 nr. 121 (i kraft 1 jan 2006). § 11-4. Helsekontroll (1) Arbeidsgiver skal sørge for at ungdom som settes til nattarbeid i henhold til § 11-3 fjerde ledd skal gis tilbud om helsekontroll før tiltredelse og deretter med jevne mellomrom. (2) Departementet kan gi forskrift om gjennomføringen av helsekontrollen, og fastsette regler om helsekontroll i andre tilfeller hvor arbeidet stiller særlige krav til arbeidstakerens helse eller fysiske egenskaper. § 11-5. Pauser og fritid (1) Personer under 18 år skal ha hvilepause i minst en halv time, om mulig sammenhengende, dersom den daglige arbeidstiden overstiger fire og en halv time. (2) Innenfor hver periode på 24 timer skal det være en sammenhengende arbeidsfri periode på minst: a) 14 timer for barn som er under 15 år eller er skolepliktig, b) 12 timer for ungdom mellom 15 og 18 år som ikke er skolepliktig. (3) Personer under 18 år skal ha en sammenhengende arbeidsfri periode på minst 48 timer i løpet av sju dager. Den arbeidsfrie perioden skal så vidt mulig legges til søn- eller helgedag. (4) Personer under 18 år som går på skole skal ha minst fire ukers feriefritid i året, hvorav minst to uker i sommerferien. (5) Departementet kan i særlige tilfeller i forskrift fastsette unntak fra reglene i andre, tredje og fjerde ledd. Endret 15. juni 2008 av Blåbær Lenke til kommentar
Argusblikk Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Vel, utifra det i siste post: (3) For ungdom mellom 15 og 18 år som ikke er skolepliktig, skal arbeidstiden ikke overstige 8 timer i døgnet og 40 timer i uken. Ser ut til at man kan jobbe maks 8 timer dagen (regner med at man ikke er "skolepliktig" i sommerferien?). Lenke til kommentar
Skyax Skrevet 15. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2008 Ok Takk for hjelpen Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Helt lovlig. Kapittel 11. Arbeid av barn og ungdom(3) For ungdom mellom 15 og 18 år som ikke er skolepliktig, skal arbeidstiden ikke overstige 8 timer i døgnet og 40 timer i uken. Du sier "helt lovlig", og siterer en lov du tydeligvis ikke har giddet å lese gjennom. Den motsier deg jo. Lenke til kommentar
Argusblikk Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Litt enig i det Tok ikke lang tid å finne punktet som sa at man ikke kan jobbe mer enn 8 timer i døgnet, som jo trådstarter sa at den h*n kjente er nødt til. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Vel om han jobber og 8.30 timer om dagen tror jeg ikke noen kommer til å slå ned på det. Var det jeg mente med lovlig, har lest reglene. Arbeidstilsynet vil ikke gjøre noe med mindre det er vesentlige avvik iforhold til lov. Uansett så tror jeg han kommer til å kose seg med alle pengene han kommer til å tjene. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Vel om han jobber og 8.30 timer om dagen tror jeg ikke noen kommer til å slå ned på det. Var det jeg mente med lovlig, har lest reglene. Arbeidstilsynet vil ikke gjøre noe med mindre det er vesentlige avvik iforhold til lov. Uansett så tror jeg han kommer til å kose seg med alle pengene han kommer til å tjene. Nå er det lovregelen som sier hva som er lovlig eller ikke. En halvtime for mye er ikke lov, uansett om hverken arbeidstilsynet eller politiet gidder å gjøre noe med det. De bryr seg ikke om noen pisser på trappen din heller, uten at det er lov av den grunn. En halvtime per dag x5 blir plutselig 2,5t mer enn tillatte 40 timer. Så er det jo verdt å merke seg for h*n som har jobb/ts, at 8,5t -0,5t lunsj, bli akkurat 8timer. Lenke til kommentar
Skyax Skrevet 15. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2008 Med 51,- timen ja men takk for hjelpen, har fått den infoen jeg trenger =) Lenke til kommentar
Argusblikk Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 (endret) Oi, får han 51 kr timen?! Det var ikke mye... Venner av meg tjener mer på Tusenfryd! Og de er kjent for å gi lav lønn Men at han koster seg med pengene vil jeg også tro, skal i alle fall jeg gjøre denne sommeren! Mye man kan bruke penger på (moped, lettsykkel, pc etc.), eller spare til (bil, hus osv.) i den alderen der, ja! Oi... Ble visst litt offtopic :/ Endret 15. juni 2008 av mks1001 Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 (endret) Andre året på Tusenfry d her (Butikk), tjener 75,- kroner (tjente 62,- forrige år). For en økning! (ironi) Jobbet ræva av meg ifjor og tjente 25k uten skatt, er jo greit det? Endret 16. juni 2008 av evilleader360 Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Jeg tjener 190 i timen på lagerjobb i sommer... Men så er jeg vel litt eldre enn dere også... Lenke til kommentar
nwinger Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Jeg tjener 190 i timen på lagerjobb i sommer... Men så er jeg vel litt eldre enn dere også... Jeg tjener 200 kr timen som dørvakt.. Og har en jobb til hvor jeg jobber fast hver dag for 120 kr timen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå