Devil123 Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Hei=D Det har seg sånn at driver og øvelses kjører litt sammen med mamma og pappa...har snart 25 mil bak rattet...men det jeg lurer på er altså... Har jeg lov og kjøre på motorvei? Har jeg lov og kjøre i utland? og er det andre regler jeg bør vite om som ikke så mange vet om? sånn som at det er påbudt md ekstra sladdrespeil... Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 DU trenger L merke + ekstra speil. Og du kan kjøre overalt. Utland er ikke ett land, med flere. Derfor må du spesifisere. Forskjellige land har forskjellige regelverk. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Som sagt så må du ha en godt synlig L bak på bilen, samt ekstra innvendig speil for ldsager. Også må ledsager være over 25 år og hatt lappen sammenhengende de siste 5 årene. Du har kun lov til å øvelseskjøre i Norge. Med deg må du ha med et bevis på gjennomført trafikalt grunnkurs. Du kan lese mer i Vegvesenets brosjyre for øvelseskjøring. Lenke til kommentar
rublings Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 (endret) Som sagt så må du ha en godt synlig L bak på bilen, samt ekstra innvendig speil for ldsager. Også må ledsager være over 25 år og hatt lappen sammenhengende de siste 5 årene. Du har kun lov til å øvelseskjøre i Norge. Med deg må du ha med et bevis på gjennomført trafikalt grunnkurs. Du kan lese mer i Vegvesenets brosjyre for øvelseskjøring. Kan legge til noe her, men blir kanskje litt OT: Det er ledsageren din som er sjåfør av bilen, så hvis du gjør noe feil bak rattet er det den ved siden av deg det går ut over. Ikke alle vet dette så tenkte jeg kunne slenge det inn Endret 16. juni 2008 av rublings Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Nå mann ha ekstra speil innvendig? Det visste jeg ikke. Lenke til kommentar
sigurd90 Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Nå mann ha ekstra speil innvendig? Det visste jeg ikke. Ja det er påbudt, sånn at ledsager kan ha kontroll over det som skjer bak bilen. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Bilen må også ha håndbrekk som er tilgjengelig for ledsager. Det vil si at veldig mange Mercedes-modeller ikke kan brukes til øvelseskjøring siden de har brekket på pedal. Lenke til kommentar
Painapple Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Bilen må også ha håndbrekk som er tilgjengelig for ledsager. Det vil si at veldig mange Mercedes-modeller ikke kan brukes til øvelseskjøring siden de har brekket på pedal. Å bremse med håndbrekket er kanskje ikkje det lureste å gjere . Moren til ein eg kjenner gjorde det på motorveien . Men til trådstarter: du har lov å kjøre på alle veier i Noreg, også motorvei Lenke til kommentar
Danielbv Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Bilen må også ha håndbrekk som er tilgjengelig for ledsager. Det vil si at veldig mange Mercedes-modeller ikke kan brukes til øvelseskjøring siden de har brekket på pedal. Dette har di gått vekk i fra for mange år siden.... Fullt lovlig å øvelseskjøre bil med "pedal brekk" Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 Hvis du sier det så, my bad. Har ikke hørt noe annet enda, det har liksom vært opplest og vedtatt i mine kretser. Ok, men da er det ikke lenger noen unnskyldning at man har MB. Kjekt å vite. Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 17. juni 2008 Del Skrevet 17. juni 2008 (endret) Bilen må også ha håndbrekk som er tilgjengelig for ledsager. Det stilles ikke lenger krav til at håndbrekket skal være plassert mellom forsetene. http://www.trafikkskolene.no/faq.html Ops, altfor sent ute, gitt. Endret 17. juni 2008 av Mikachu Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 19. juni 2008 Del Skrevet 19. juni 2008 Om å øvelseskjøre i utlandet: Det nærmeste "utland" for de fleste nordmenn er Sverige, så kan nevne hvordan det er der. I Sverige er det et krav om at ledsagere til øvelseskjørere skal ha gjennomgått et bestemt kurs (i Norge er det selve øvelseskjørerne som må ha gjennomgått trafikalt grunnkurs). Dermed er det lite sannsynlig at du får lov til å øvelseskjøre i Sverige, med mindre du finner en svensk ledsager som har gjennomgått dette kurset. Lenke til kommentar
Vu-caN Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Med deg må du ha med et bevis på gjennomført trafikalt grunnkurs. Hva er et trafikalt grunnkurs? Hvem gjelder dette? Må man ha et trafikalt grunnkurs for å kunne øvelseskjøre? Eller er dette det samme som førerkort på norsk? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Med deg må du ha med et bevis på gjennomført trafikalt grunnkurs. Hva er et trafikalt grunnkurs? Hvem gjelder dette? Må man ha et trafikalt grunnkurs for å kunne øvelseskjøre? Eller er dette det samme som førerkort på norsk? Et trafikalt grunnkurs er et kort kurs som man må ha før man kan begynne å øvelseskjøre. Tar man kurset i vintermånedene må man også ha mørkekjøring. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 Nei, det er et eget kurs du må ha gjennomført hos kjøreskolen din før du kan begynne å øvelseskjøre. Etter gjennomført kurs vil man etter 1-2 uker få ett brev fra statens vegvesen der bevis for gjennomført grunnkurs skal foreligge. Dette brevet må du ha med i bilen hver gang du skal øvelseskjøre. Lenke til kommentar
Devil123 Skrevet 3. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2008 Nei, det er et eget kurs du må ha gjennomført hos kjøreskolen din før du kan begynne å øvelseskjøre. Etter gjennomført kurs vil man etter 1-2 uker få ett brev fra statens vegvesen der bevis for gjennomført grunnkurs skal foreligge. Dette brevet må du ha med i bilen hver gang du skal øvelseskjøre. Med mindre man har tatt mopedlappen i 06/07...tror det var da jeg tok det, og da hadde jeg trafikalt grunnkurs..da slepper man det på bil hvis jeg ikke tar helt feil Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Har du lenker som beviser det motsatte? Såvidt jeg vet så _må_ man ha med seg beviset i bilen om man skal øvelseskjøre. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Har du lenker som beviser det motsatte?Såvidt jeg vet så _må_ man ha med seg beviset i bilen om man skal øvelseskjøre. Jeg tror han mente å si at man ikke trenger å ta trafikalt grunnkurs til bil hvis man har tatt det til mopedlappen. Men beviset må man ta med uansett. Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Man må ikke ta med beviset hvis man har med lappen. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 3. juli 2008 Del Skrevet 3. juli 2008 Med deg må du ha med et bevis på gjennomført trafikalt grunnkurs. Hva er et trafikalt grunnkurs? Hvem gjelder dette? Må man ha et trafikalt grunnkurs for å kunne øvelseskjøre? Eller er dette det samme som førerkort på norsk? Et trafikalt grunnkurs er et kort kurs som man må ha før man kan begynne å øvelseskjøre. Tar man kurset i vintermånedene må man også ha mørkekjøring. Mørkekjøring må man ha uansett når på året man tar trafikalt grunnkurs. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå