simenfsf Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Heisann. Har Nikon D40 kamera hus og da kitobjektivet. Er amatør fotograf så bruker kameraet mest når jeg bare er ute å går, da det er såpass lite at det ikke er noe problemer. Men har lyst på ny linse Er det noen objektiver i prisklassen 1500-2000 som utmerker seg? Kravene er fokusmotor og noe rundt 18-70 pluss minus. Har sett på Nikkors 18-70, men har hørt jeg kan få noe billigere og bedre fra feks Tamron, men vet altså ikke hvilket! Planlegger å kjøpe via ebay, så da mest sansynelig litt brukt. Noen som kan komme med noen gode råd? Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 (endret) Litt vanskelig å gi gode anbefalinger, siden du ikke spesifiserer hva behovet ditt er... Men, som du nevner selv, er jo nikons 18-70 en knallkandidat. Jeg kjøpte den brukt for snaue tusenlappen for et par måneder siden, det er jo masse optikk for penga! Skarp, bra brennviddeomfang, noe vignettering, lite CA. Et eksempel: Hvis du vil ha mer tele, er jo også nikons 55-200mm VR et supert alternativ, liten og hendig og skarp & fin! Endret 15. juni 2008 av sverrelerre Lenke til kommentar
simenfsf Skrevet 15. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2008 Fine bilder Har vel egentlig ikke noe spesifikt bruksområde helt enda. Liker å ta bybilder og liker å få med farger i bildet. Og blir endel kveldsturer med kameraet, da det er da jeg har tid. Har ikke stativ og har heller ikke tenkt til å skaffe det. Det jeg er litt usikker på er hvor tungt fysisk er forskjellen på kit 18-55 og f.eks 18-70? Er opptatt av at dette skal være et kamera jeg ikke skal ha noen problemer med å ta med på evt gåtur og sånt. Vil jeg vinne mye på å skaffe objektiv med VR? Har aldri testet og fått sammenlignet med/uten, så er helt blank der. Skal sjekke ut litt priser på brukt 18-70. Finn.no eller gå for ebay.com? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 En som har litt kortere tele, Tamrons 17-50 mm f/2,8 har fått mye skryt. Men det koster litt mer enn du har forutsett. Ca 2800 kr fra USA inkludert moms og frakt. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Simen1 har rett i at 17-50 f/2.8 er knallbra. Vær imidlertid obs på at det kun er en av Tamron 17-50-ene som har fokusmotor og gir AF på D40. Denne har postfixen "II" på slutten av modellnavnet - den heter noe sånt som AF16N-II, er ikke helt sikker. Et annet alternativ er Sigma 18-50mm f/2.8 HSM Macro II. Denne er omtrent like bra som Tamronen, men har en mm mindre i den vide enden. Den har fokusmotor så den gir AF på D40 - dette gjelder alle Sigmaer som har HSM i navnet. Forsikre deg om at du får tak i "Macro II"-utgaven, da denne er litt bedre enn de andre lignende. Skal du dekke et større brennviddeområde er nok Nikons egen 18-70mm neste alternativ, men personlig ville jeg nok tatt Sigmaen (eller Tamronen hvis jeg fant en med fokusmotor til en lavere pris enn Sigmaen), dette på grunn av den mye bedre lysstyrken (f/2.8 vs F/3.5-5.6). Hva du trenger er det imidlertid bare du som vet - hvis du vil ha mer tele tar du 18-70, hvis du ofte plages av å måtte bruke høy ISO eller lang lukker er heller et av f/2.8-alternativene løsningen. 55-200mm ble også nevnt over. Denne er veldig fin for et lett og praktisk "kit" hvis du ikke har noe imot å bære på to objektiver. Selv synes jeg det er å foretrekke å ha med seg minst er par objektiver, men igjen er dette subjektivt. PS: hvis du virkelig har lyst på en morsom utfordring, kjøp et fastobjektiv, feks Sigma 30mm f/1.4 ller Nikon 50mm f/1.8 (mindre fleksibel men utrolig billig). Det er riktignok egentlig ikke det du ber om, men fastoptikk er moro uansett -GG Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Fine bilder Har vel egentlig ikke noe spesifikt bruksområde helt enda. Liker å ta bybilder og liker å få med farger i bildet. Og blir endel kveldsturer med kameraet, da det er da jeg har tid. Har ikke stativ og har heller ikke tenkt til å skaffe det. Det jeg er litt usikker på er hvor tungt fysisk er forskjellen på kit 18-55 og f.eks 18-70? Er opptatt av at dette skal være et kamera jeg ikke skal ha noen problemer med å ta med på evt gåtur og sånt. Vil jeg vinne mye på å skaffe objektiv med VR? Har aldri testet og fått sammenlignet med/uten, så er helt blank der. Skal sjekke ut litt priser på brukt 18-70. Finn.no eller gå for ebay.com? 18-70 er nok både litt større og litt tyngre enn 18-55, ingen tvil om det. Jeg har også D40, men synes ikke 18-70 blir "feil" på mitt kamera. Totalvekten er fortsatt lav, og det er fortsatt en kompakt løsning. Hvis du er redd for vekt, antar jeg at de f/2.8-objektivene som anbefales er litt tyngre igjen. Hvis du skal kjøpe brukt, ville jeg sjekket foto.no, har god erfaring med det. Ville kanskje vært skeptisk til å kjøpe tamron/sigma fra USA, litt kjelkete med reparasjoner og kalibrering dersom ikke alt skulle være 100% (og dessverre ser det ut til at både sigma 18-50 og tamron 17-50 har sin del av mandagsobjektiver...). Angående VR: sjekk de siste testene til dpreview. De har begynt å teste effektiviteten til VR. Men vær obs på at det har begrenset effekt ved korte brennvidder og ved fotografering av ting som beveger seg (som mennesker...) Lenke til kommentar
simenfsf Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 Da er Nikon 18-70mm kjøpt inn. Veldig handy med suprise bursdagsgaver! Gleder meg til å teste det ut Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå