Gjest medlem-98070 Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Skal på opptakstest i Hærens Befalskole snart. Jeg lurer på 1. Er løpetest og styrketester samme dag? 2. Får du mye pauser mellom styrkeøvelsene, og kan du bestemme rekkefølgen? 3. Hva slags karakterer (1-6) bør du greie for å ha god sjanse? Jeg greier bestått på alt, skal med maks innsats prøve ca 3 i snitt... må det generelt til et høyt snitt på disse testene for å komme videre og bli elev? Vet noen om de stort sett bryr seg om å bestå testene og vurderer minst like mye ut ifra de andre testene (psykiske tester osv) Kan noen som har vært igjennom opptak til hærens befalskole fortelle om de tre ukene på opptak? Hvordan blir du testet, hva er lurt å forberede seg på? Jeg har trent styrke annenhver dag og jogget hver dag i ca 1 år nå, og har øvd på å sette opp telt...(hørte det var lurt?) Takk til alle som kan fortelle meg om opptak og hvordan jeg kan være forberedt!!! Lenke til kommentar
40mm Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 1.Ja 2. Nok til å ta deg inn igjen, er mange som skal testes, det blir kø. 4. Styrke er ikke det viktigste, den kan trenes. Det som betyr mest er lederegenskaper. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Jeg antar du kjenner til opptakskravene, men disse er kun krav for opptak. Senere blir det krav om at du skal løpe 3000m på 13:30, om de andre kravene innskjerpes også vet jeg ikke enda. Men som det sies så er det lederegenskaper som verdsettes høyest. Kravene er dog absolutte. Stryker du med små marginer på første test kan det hende du kommer videre i opptaket likevel, men da må du klare kravene ved retesting mot slutten av opptaket (du retestes da ihvertfall i de øvelsene du ikke klarte karakter 2 i, mulig du kan velge å retestes i flere også for å forbedre snittkarakteren din). Slik ble det ihvertfall gjennomført på UB-opptak i vinter (luft). Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Nummer 3 er umulig å svare på. Det varierer etter hvor mange andre kanditater som er med og er bedre enn deg. Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070 Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Shit, løpe 3 km og på samme dag orke å presse seg max i styrkeøvelser? :/ Så det er flere prøver etter du har blitt tatt opp? Og du må slutte hvis du ikke greier det? :S Hvordan testes lederegenskaper? Blir vel slik at alle skal prøve å lede en gruppe og vise at man kan ta ansvar og gi ordrer? Hva slags oppgaver o.l er det man skal lede gruppene gjennom, hva gjør man? Hørte bare at man skal sette opp et telt,,hva mer? VVet dette er typisk "det finner du ut av"-spørsmål, men lurer veldig så svar hvis du har vært gjennom det:P Hvordan er psykiske tester? Vet bare at vi skal utsettes for mye stress, f.eks bli vekt midt på natta og blablabla Lenke til kommentar
3raz3r Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Kan være greit å gjøre det godt. Er ekstra mange søkere i år. Over 1000 fler i år enn i fjor. http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/fos/start/article.jhtml?articleID=161581. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Skal på opptakstest i Hærens Befalskole snart. Jeg lurer på 1. Er løpetest og styrketester samme dag? 2. Får du mye pauser mellom styrkeøvelsene, og kan du bestemme rekkefølgen? 3. Hva slags karakterer (1-6) bør du greie for å ha god sjanse? Jeg greier bestått på alt, skal med maks innsats prøve ca 3 i snitt... må det generelt til et høyt snitt på disse testene for å komme videre og bli elev? Vet noen om de stort sett bryr seg om å bestå testene og vurderer minst like mye ut ifra de andre testene (psykiske tester osv) Kan noen som har vært igjennom opptak til hærens befalskole fortelle om de tre ukene på opptak? Hvordan blir du testet, hva er lurt å forberede seg på? Jeg har trent styrke annenhver dag og jogget hver dag i ca 1 år nå, og har øvd på å sette opp telt...(hørte det var lurt?) Takk til alle som kan fortelle meg om opptak og hvordan jeg kan være forberedt!!! 1) Ja. Det er et krav at de skal gjennomføres samme dag, iht Tjenestereglement for Forsvaret (TfF) klasse 43, såvidt meg bekjent. 2) Det kommer an på hvor stor puljer man er inndelt i og hvor mange som er tilstede for å kontrollere utførelsen av øvelsene. Det er imidlertid uansett rett og rimelig at man skal kunne få igjen pusten etter hver av øvelsene, så noen minutters pause mellom hver øvelse må man nesten kunne kreve. Rekkefølgen er som regel hangups, situps, pushups, men man finner sikkert variasjoner. 3) Det kan man aldri vite, for du vet jo aldri hvordan resten presterer. Du må som et minimum, for i det hele tatt unngå å bli kastet ut, score karakter 2 på 3000-meter og som et gjennomsnitt av de tre styrkeøvelsene. Jeg vet ikke hva slags treningsgrunnlag du har, men du bør satse på å ikke ha mindre enn 3 i gjennomsnitt på de fysiske testene dersom du skal ha en fair sjanse til å gå videre - jeg sier ikke at det er umulig dersom du har dårligere enn 3, men da må du eventuelt overbevise på en annen front for å komme helt til mål. Just my two cents worth... Lenke til kommentar
srbz Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Rekkefølgen er som regel hangups, situps, pushups, men man finner sikkert variasjoner. Vi hadde hangups, pushups, situps i vinter. Jeg vet ikke hvor nøye de er på det. Trådstarter: hva slags telt er det du setter opp forresten? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå