Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hva er forskjellen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forskjellen på en HUB og en Switch er at informasjonen som skal til en enkelt pc må gjennom alle de andre først før den kommer til den riktige, dette bruker litt lenger tid en en switch. <--- jeg tror det er sånn, rett på meg viss jeg har feil....

Viss du skal ha et stort nettverk 10 eller mer ville jeg satset på en switch...

men mellom 2-3 pcer holder det lege med en hub....

Mest skjermkort for pengene?

Jeg er ikke helt sikker, jeg har et sapphire radeon 9700 som kostet 2k, veldig fornøyd.

du bør vente til gforce fx og den nye brikken til ati kommer ut, da vil sannsynligvis prisene synke....

mvh alex...

Lenke til kommentar

Forskjellen er mellom HUB og Switch:

HUB: Når en PC sender informasjon på nettverket gjennom en HUB blir informasjonen sendt til ALLE PCene (sendt til ALLE portene på HUBen) koblet til HUBen. Kun den med rett IP-adresse mottar informasjonen. Konklusjon: Nettverket vil bli tregt dersom flere PCer som sender en god del data. En HUB vil fint takle 2-4 PCer.

Switch: Intelligent HUB som scanner alle portene og finner "eierene". Når en PC skal sende data til en annen går dataene kun til den porten som mottaker PCen står på. Konklusjon: Større nettverk går kjapt, selv om mange bedriver båndbredde-krevende saker.

Skjermkort: Ville gått for Radeon 9700 (evt pro).

Lenke til kommentar
Forskjellen er mellom HUB og Switch:

HUB: Når en PC sender informasjon på nettverket gjennom en HUB blir informasjonen sendt til ALLE PCene (sendt til ALLE portene på HUBen) koblet til HUBen. Kun den med rett IP-adresse mottar informasjonen. Konklusjon: Nettverket vil bli tregt dersom flere PCer som sender en god del data. En HUB vil fint takle 2-4 PCer.

Switch: Intelligent HUB som scanner alle portene og finner "eierene". Når en PC skal sende data til en annen går dataene kun til den porten som mottaker PCen står på. Konklusjon: Større nettverk går kjapt, selv om mange bedriver båndbredde-krevende saker.

Bare to små rettelser.

En hub opererer på lag1 i OSI modellen, noe som betyr at den ikke kan forstå ipaddresser. Derfor er det det interface'et med som er koblet til kortet med riktig mac addresse som mottar pakkene.

En switch scanner ikke portene heller, men vil oppføre seg som en hub første gangen det går trafikk til en ukjent mac adresse (altså sende pakkene ut på alle interface'a). Men når den først har funnet ut hvilket interface kortet med mac addressen står på, vil den huske det, og kan sende rett til dette interface'et neste gang det skal en pakke dit.

Lenke til kommentar

Hei. og takk for hjelpen.. Går for en Switch jeg.

Holder denne?? er den rask?

CNet Switch 12 Port 10/100MBPS Nway

Og lurer litt på dette kortet også.. trenger ikke no tv-ut og slik, bare et raskt og pålitelig spill kort.

Gainward GeForce3 Ti/500TV 128MB 4ns DDR

- AGP, Titanium200 GPU" Golden S" Retail.

på forhånd takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...