Gå til innhold

hvordag opprette partisjon til Linux uten å formatere hardisken?

Anbefalte innlegg

hvordan lager eg partisjon uten å måtte formatere? vil gjerne beholde windows.

isåfall, hvor stor partisjon bør det være til linux? får eg tilgang til windows partisjon via linux? for å gå inn på mine dokumenter og slikt.

den eksterne hardisken min har NTFS filsystem, finner Linux den når jeg kobler den til?

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Søk etter GParted. Det er fullt mulig å krympe en eksisterende partisjon for å få plass til nye uten å slette noe data. Det skal også finnes slike programmer som kan gjøre det i Windows.

Jeg pleier å ha en felles lagringspartisjon linux og windows seg i mellom. Linux har full støtte for NTFS-filsystemet som Windows bruker (i Ubuntu hadde det ikke skrive-, bare lesestøtte, som ble fikset med installasjon av et enkelt program). Har ikke hatt noen problemer med det enda i hvertfall. Linux benytter seg av 2 partisjoner. Root, der systemet ligger, og swap, som er virtuelt minne. Jeg pleier å ha 2GB swap og 5-10GB system.

Endret av TheMaister
Lenke til kommentar

Det er ikke like kritisk nå som folk har mere ram. Dette gjelder egentlig mest for de som har lite RAM. Når du har 2Gb kan du fint kjøre 1:1 når det gjelder SWAP. Altså ha 2Gb SWAP. Hadde du feks hatt 265 burde du hatt større SWAP.

Selv har jeg 1:1 med swap. Altså jeg har på denne maskinen jeg sitter og skriver på nå 2Gb RAM og har 2Gb SWAP. Har enda ikke hatt noe som helst problem.

EDIT: Egen erfaringen baserer jeg på den perioden hvor jeg har hatt Arch installert og dermed hatt 2Gb SWAP partisjon.

Endret av Ördög
Lenke til kommentar

har nå bootet ubuntu live cd og har kommet inn på skrivebordet. derfra gikk jeg inn på system->administration->partition editor og resize c sånn at eg fikk 10.74 GiB ledig til ubuntu. men når jeg skal lage ny partisjon hva må jeg velge? primary partitition? filsystem ext3? og hva er round as cylinder som er haket av nede? hva er free space preceding? så at windows hadde 1MiB der.

EDIT: hvilke innstillinger skal jeg bruke på swap partisjonen?

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Systempartisjon:

partition: logical (samme egentlig, men logical er kjekt hvis du noen gang skal ha mer enn 4 partisjoener på en disk)

mountpoint: /

filsystem: ext3 (her kan du egentlig velge fritt, men ext3 er standard)

free space preceding: 0 MiB

For swap oppretter du en "linux-swap" partisjon uten mountpoint på en passende størrelse. logical partition er fint her også

Lenke til kommentar

hmm... kan bare velge primary partition og extended partition, prøvde å boote gparted sin live cd, men det va så mange valg i starten av CDen at jeg ga opp for å ikke gjøre feil

kan eg bruke extended partition på swap partisjonen? siden det ikke gikk å velge logical partition?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...