EricB Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Jeg er temmelig fersk i fotografi-gamet, men tenker nå på å kjøpe meg et digitalt speilreflekskamera. Er ikke helt sikker på hva jeg skal kjøpe, men ser at D40 selges for 2400 kr nå, så jeg heller litt mot dette kameraet. Jeg har et gammelt Tamron-objektiv liggende (Tamron AF aspherical LD 28-200mm, 1:3,8-5,6), som tidligere har sittet på et analogt kamera. Vil dette passe til D40? Dette er sikkert et litt newbie-spørsmål, men jeg er som sagt ganske fersk i dette, så ha tålmodighet med meg.. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Jeg har et gammelt Tamron-objektiv liggende (Tamron AF aspherical LD 28-200mm, 1:3,8-5,6), som tidligere har sittet på et analogt kamera. Vil dette passe til D40?Det vil passe, men du får ikke autofokus da D40 ikke har autofokusmotor innebygget i kamerahuset, slik eldre kamerahus har. Du vil få lysmåling og alle andre funksjoner vil være intakt, men du mister som sagt AF. Lenke til kommentar
EricB Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 Jeg har et gammelt Tamron-objektiv liggende (Tamron AF aspherical LD 28-200mm, 1:3,8-5,6), som tidligere har sittet på et analogt kamera. Vil dette passe til D40?Det vil passe, men du får ikke autofokus da D40 ikke har autofokusmotor innebygget i kamerahuset, slik eldre kamerahus har. Du vil få lysmåling og alle andre funksjoner vil være intakt, men du mister som sagt AF. Tusen takk for det k-ryeng! Var innom Obs i dag, men alle D40-kameraene var utsolgt. Jeg er vel egentlig ikke overrasket.. Lenke til kommentar
Mfredag Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 hei.æ har også ett gammelt Tamron objektiv. men mitt passe ikke på min Nikon d40. finnes d en adapter så æ kan bruk objektivet? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 10. juli 2008 Del Skrevet 10. juli 2008 Det kommer ann på hvilken fatning det har, dvs hvilket kamera det opprinnelig er laget for. Men det har null poeng å gjøre noe slik hvis det er en ordinær zoom. Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Du vil få lysmåling og alle andre funksjoner vil være intakt, men du mister som sagt AF. Det er vel kun dersom objektivet har CPU-kontakter, lysmåling får man kun ifra D200 og oppover med eldre linser som ikke er "digitale". Lenke til kommentar
Hufse-tufsa Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 expert har Nikon d40 til 2999 hvis det var til noen hjelp Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Det er vel kun dersom objektivet har CPU-kontakter, lysmåling får man kun ifra D200 og oppover med eldre linser som ikke er "digitale".Det er et AF-objektiv til Nikon F-fatning, ergo har det CPU-kontakt. Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 Det er vel kun dersom objektivet har CPU-kontakter, lysmåling får man kun ifra D200 og oppover med eldre linser som ikke er "digitale".Det er et AF-objektiv til Nikon F-fatning, ergo har det CPU-kontakt. Det var jeg ikke klar over, trodde det kun var AF-D som hadde CPU-kontakter. Da vet jeg det også Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 11. juli 2008 Del Skrevet 11. juli 2008 (endret) Det var jeg ikke klar over, trodde det kun var AF-D som hadde CPU-kontakter. Da vet jeg det også AF-D overfører i tillegg avstandsinformasjon (jeg antar det betyr fokusavstand) til hjelp ved TTL-lysmåling. Så eldre Nikkor AF-objektiver mister litt funksjonalitet på blitsfronten. Men vanlig lysmåling får du. EDIT: det går vel forresten også ut over 3D-matrix lysmåling, så man må ta til takke med litt mer gammeldags lysmåling. Nå skal det sies at antageligvis så er Tamronen ekvivalent med et AF-D-objektiv. Men uten å vite eksakt modellnummer skal jeg ikke si det helt sikkert. Jeg har ikke så god oversikt over Tamrons objektiv-historie. Endret 11. juli 2008 av Sutekh Lenke til kommentar
sttrons Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Lurer også litt på dette her. fan noen Objektiver fra tidli 70 tallet. som hører til et like gammelt pentax kamera. har 3 forskjellige, en vidvinkel på en eller annen brennvide. md f 1.4 en 50mm med f 1.4 og en tele f 2.8. objektivet skrus fast til kamera huset. men er det muli å få tak i adapter til slikt eller?? Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 13. juli 2008 Del Skrevet 13. juli 2008 Om det er slik at det er skruefatning (kalles M42) på objektivene, skal det ikke være umulig. Ebay er en fin kilde for slikt. Spesielt originale Pentax-objektiver av skrutypen er ganske ettertraktede, og går fort for en del hundrelapper. Litt nysgjerrig på hva du har, så bilder av objektivene er finfint. (Selv har jeg tenkt tanken å starte med skruefatning og adapter, siden Pentax har gjort bruk av eldre optikk enkelt og greit. Kanskje du kan gi et spark i baken for noen som ønsker å starte en samling? ) Lenke til kommentar
Anew Skrevet 14. juli 2008 Del Skrevet 14. juli 2008 Kjøper man M42-adapter (eller noen som helst annen) til Nikon, så er det viktig å være litt kritisk. Nikon har den lengste registeravstanden (avstand fatning<->sensor) på markedet, og det gjør adaptere vanskelig, siden man må ha optikk i adapteren for å kunne få fokus til uendelig. Riktignok er M42 en av de fatningene som er best egnet for tilpasning til F-fatning. Husker jeg rett, så er registeravstanden på M42 faktisk en halv millimeter lengre enn på F. Det betyr at om adapteret bare er en halv millimeter tykt, så trenger du ikke optikk. Slike mener jeg å vite at finnes på ebay. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå