Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig eksamen matte 3MX

Anbefalte innlegg

Kom opp i matte, det verst tenkelige for min egen del, og fikk om funskjoner.

Har fått avgrenset det og disposisjonen ser foreløpig sånn ut:

En introduksjon om hva vi bruker funksjoner til i 3mx, funksjonstyper. Litt om kalkulator bruk.

Så skal jeg ha et eksempel med en vektorfunksjon og et eksempel med periodisk funksjon.

-noen tips til hva jeg bør si om de forskjellige funksjonene, hva jeg bør se nærmere på?

Og noen gode eksempler som kan brukes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg kom også opp i matte 3MX, men vi fikk ingen oppgave på forhånd, så jeg må pugge hele pensum og vel så det:(

Når du skal forklare hva vi bruker funksjoner til i 3MX er vel kanskje det viktigste å forklare hvordan man bruker derivasjon og integrasjon til å finne stigningstall, toppunkter, bunnpunkter, nullpunkter, areal under grafen osv. Du burde kunne forklare dette både ved regning og vise hvordan man kan gjøre det på kalkulatoren. Her kan det også være lurt å kunne bevise noen av formlene for derivasjon og integrasjon.

Når det gjelder vektorfunksjonen burde du vise hva en vektorfunksjon egentlig beskriver, hva det kan brukes til og vise sammenheng mellom vektorfunksjon og parameterfremstilling.

Når det gjelder periodisk funksjon burde du kunne vise og forklare hvordan man kan finne amplitude, periode og faseforskyvning osv ved hjelp av en kurve og vise ved utregning hvorfor det er slik. Du burde også vise hvordan en typisk sinuskurve og cosinuskurve ser ut.

Dette er bare noen forslag. Jeg vet ikke hvor flink du er i matte eller hva slags mål du har med tanke på karakter til eksamen, men jeg tror det skal gå ganske bra hvis du kan alt jeg har foreslått her godt. Lykke til!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...