Bergenby Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Hei! Litt generelt dette jeg spør om, men jeg håper noen på forumet kan svare I et firma jeg arbeider til tider har de en serverpark med tre servere ... 1. Filserver (Win 2003 SBS) 9-10 brukerkontoer internt 2. Terminalserver (Win 2003 Standard) 5-6 bruker eksternt, planer om 30-40 brukere (TSC) 3. Mailserver (Win 2000 Standard) MS Off Outlook brukes av klientene i bedriften Så til spørsmålene ... 1. Kan en "kutte ut" Mailserver og flytte mailprogrammet over på Filserver sånn uten videre? 2. Brukerkontoene for klienter eksternt som bruker Terminalserver ligger på Filserver. Skal ikke disse ligge på Terminalserver der en logger seg på? 3. Det kreves linsenser (CAL) for brukere som skal logge seg på Terminalserver. Hva inneholder en slik lisens, og hvor lenge varer den? Er det programvare som må installeres på Terminalserver for hver klient, og må noen installeres på brukerens PC eksternt? 4. Hvor mange brukere kan være innlogget og bruke applikasjon på Terminalserver samtidig? Takknemlig for svar Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 1. Ja, det kan gjøres, men er ikke anbefalt. 2. Jeg antar at filservern din også er en katalogtjener (da helst Active Directory). Brukere i domenet kan da logge seg på maskiner koblet opp i domenet. 3. CAL -> Client Access License. Les mer på wiki http://en.wikipedia.org/wiki/Client_Access_License 4. Les lisensbeskrivelsene til TS-CAL. Lenke til kommentar
Bergenby Skrevet 15. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2008 Takk for svar. Lenke til kommentar
Franken Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Støtter i utgangspunktet hva crzy_t sier om flytte av mail serveren. Hvor mange brukere har dere totalt? I og med dere har en Windows 2000 mail server, antar at denne serveren muligens kjører på gammel hardware? I så fall kan det være lurt å flytte mailserveren til small business serveren, om den har bedre hardware. Lisensmessig så har jo også small business serveren lisens for Exchange allerede, og mest sannsynlig vil det være en enkel prosess å flytte serveren. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 (endret) 1. Ja, men jeg ville valgt å skille mailserver og filserver. 2. Dem kan ligge hvorsomhelst. Regner med at dere skal bruke citrix? I prestentation server console kan man velge hvilken IP license-serveren skal ligge 3. En slik lisens er et lite tekstdokument som sier hva du har rettigheter på. I tillegg vil programvaren (f.eks. flexlm) fortelle hva som er i bruk og ikke. All programvare ligger på server, alt som trengs på brukerens pc er en ICA-client og programmer brukeren trenger når han/hun er offline 4. Maks er 30 brukere per server av gangen, men jeg ville ikke anbefalt over 10 per server om det skal være god flyt. Dette kommer også ann på serverens ytelse Endret 16. juni 2008 av PepsiCo Lenke til kommentar
ngns Skrevet 30. juni 2008 Del Skrevet 30. juni 2008 (endret) 1. Ja! Hvis jeg har forstått deg riktig, så har du en Windows 2003 Small Business Server som primær domene-kontroller. Det smarteste er å kjøre mail (altså exchange) på denne serveren, da den er ferdigkonfigurert for dette. Det er også nyere versjon av exchange på denne serveren. Du vil liksom ikke få utnyttet SBS serveren fullt ut uten å kjøre mail på den. Det er også forholdsvis enkelt å gjøre. Kjør Connect to Internet wizarden og velg bruk dns for å hente mail. Så henter du mail fra den gamle serveren enten ved hjelp av exmerge eller at brukerne tar backup av e-posten sin selv. 2. Brukerkontoer skal ligge i Active Directory - altså vanligvis på domenekontrolleren (filserver hvis jeg har skjønt riktig). 3. Hvis du skal bruke Windows Server 2003 som terminal server, så trenger du 1 CAL pr. maskin eller bruker. Denne lisensen er "evigvarende". 4. Det er vel i grunnen ikke noe i veien med å kjøre en 30 til 40 brukere på en server. Det må man nesten se på ut i fra hvor god server du har. Smallbizserver.no er en fin side for de som holder på med windows i små bedrifter. Endret 30. juni 2008 av ngns Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå