Gå til innhold

Wiki: Mulig med automatisk linjeskift?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sitter og graver i kilden til MediaWiki, men kan nesten ingenting PHP så det blir ikke mye nyttig ut av det. Tror vi må rekruttere noen PHP-kyndige folk til wikien snart. :wee:

Men jeg tror det er Sanitizer.php som rydder opp i 'whitespace' ved å fjerne newlines og flere mellomrom etter hverandre.

Lenke til kommentar

Ja, får håpe dere får det til da :)

Må da være mulig å finne noen php-kyndige blant alle de medlemmene vi har på dette forumet ^^

Edit: ved å skrive <pre>innhold her </pre> blir det linjeskift. så er kansje ikke nødvendig likavel....

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Et problem med å fjerne kodens som rydder i newlines er at man risikerer å få en masse newlines hvor man normalt ikke ønsker dette, samt at mye av innholdet på wikien inneholder newlines selv om det ikke er ment at dette skal vises, slik som i argumenter til maler, o.l.

Den beste løsningen hadde nok vært å modifisere koden istedet, slik at den kun tar vare på newlines inni et par utvalgte HTML-tagger. Man må altså fortelle Mediawiki hvor i innholdet den kan og ikke kan rydde i newlines.

En mulig løsning er jo at to mellomrom etter hverandre blir konvertert til en newline.

Men i den nåværende versjon av parseren så vil kun tomme linjer produsere linjeskift, men da bryte teksten opp i ulike paragrafer (ulike <p>-tagger) som betyr at man får ekstra HTML med på kjøpet med bl.a marginer, padding, osv.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Jeg finner det ikke som et stort problem, i wikikoden tilsvarer 2 mellomrom 1 mellomrom i visningen, 3 mellomrom er 2 mellomrom etc. Ulempen her er at det virker som om den regner 1 linje som halvannen og en må derfor bruke

hvis man vil ha en linje i normalt mellomrom under.

er ikke noen god løsning, siden dette fører til at tekst kommer utenfor rammene til wiki-en hvis den ikke blir brutt opp manuelt. Det er kun i dine bbcode-sider det er en god løsning r2d290, siden man der for det meste kun har behov for å kopiere og da vil merke teksten fra topp til bunn.
Endret av TSP
Lenke til kommentar

Med fare at jeg misforstår deg, men grunnen til at det blir halvannen linjeskift når man har én tom linje er fordi at parseren vil bryte tekstblokker delt med tomme linjer som egne paragrafer, som da settes i <p>-tagger. Disse taggene har også stildeklarasjon i CSSen, slik som margin-bottom for å gi litt luft i teksten. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er teknisk mulig å legge til et ikon for <br/> sammen med de andre "formateringsikonene" sånn at du kan bruke musa for å legge det inn. Tror nok ikke at endringer i kildekoden til mediawiki er veien å gå, selv om det muligens går ann å lage en hook for jobben, du lager *mye* problemer ved å prøve å endre på hvordan den teksten formateres (hva f.eks. med LI/OL (som skrives med \n* og \n# i teksten) - vil du ha laaaaaaangt opphold mellom hver gang du lister opp endel punkter? Tror nok heller det er du som ikke er vant til å skrive på wiki-syntax ;)

Mvh

Lars Åge "Laaknor" Kamfjord

Administrator, Wikipedia Bokmål

Lenke til kommentar

Jeg tror du misforsto. Om du leser hele tråder er det nettopp formateringen som blir problemet. :)

En endring av parseren vil bety at alt innholdet på wikien må skrives om, og potensielt må omtrent alle maler som bruker argumenter endres. Men fordelen er at man da får samme WYSIWYG-stil som på forumet. Jeg vet en del wiki-brukere opplever forskjellene i syntaksen mellom forumet og wikien som en barriere for å delta på wikien, men dette gjelder også litt mer tekniske og strukturelle aspekter ved MediaWiki.

Å manuelt legge inn <br/> i wiki-tekst ansees som tabu av semantisk hensyn, og det samme ville da gjelde automatisk linjeskift. Dersom jeg forstår meta riktig er det dette som er grunnen til at det ikke eksisterer automatisk linjeskift i MediaWiki. :)

Lenke til kommentar

Vi snakker om akkurat det samme. Dersom det man er ute etter er en løsning som ligner helt på forumet, så er ikke MediaWiki riktig løsning. MediaWiki er laget for å ha helhetlige tekster, og stålkontroll på innholdet, mens et forum er laget for å skille forskjellige brukeres innhold. Det finnes mange wiki-løsninger som er beregnet på å ha enkel HTML-editor og som ville passe bedre dersom det man er ute etter er "at det skal ligne på forumet", men du vil ikke ha like god kontroll på innholdet i teksten, da det begrenser seg til hva noen få (administratorer, personer med tilgang til kildekoden) kan tenke seg å legge inn, ikke "hvem som helst".

MediaWiki er en utrolig bra løsning når man lærer seg å bruke den, men i mange tilfeller er det enklere å bruke enklere wikiløsninger, rett og slett for å få folk til å skrive.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...