minien_ Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 (endret) Hei! Jeg skal kjøpe nytt kamera, og har sett på veldig mange, men finner alltid noe feil med dem jeg ser på. Jeg vil ha et kamera som tar gode bilder, uansett hvilket lysforhold og som er god til å ta makrobilder med. Nærgrensen for å ta makrobilder må være lav (1cm-3cm). Er det noen som kan hjelpe meg med å velge riktig kamera? Si i fra her. (Prisen må helst ikke være over 3500!) Endret 15. juni 2008 av minien_ Lenke til kommentar
Fin fyr Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 (endret) Canon G9 skal være godt. Dette er jo nogenlunde kompakt-størrelse. Har en ganske stor god linse som bør samle endel lys. Har ikke dette selv, men har lest endel om det. Har selv et S5IS, med det er noe større. S5IS testet jeg ned til ca 1 cm makro, men dette er jo ikke direkte kompakt-size. Er ellers et veldig godt kamera, med enkel betjening og en grei vribar skjerm. Har også et fint allround kamera:olympus mju 770sw. Det tåler alt av vær og vind, og er vanntett og støtsikkert. Tar greie bilder utendørs og innendørs, uten at det utmerker seg, men tar greie "hverdagsbilder". Er veldig behagelig å vite at jeg kan ha det med over allt. Det tar makro på ca 5 cm, og det har i tillegg en egen makrolampe. Det er kommet i ny modell som heter mju 1030sw. Allt tre ligger rundt 3000-4000,- Endret 15. juni 2008 av SKUREKREM Lenke til kommentar
minien_ Skrevet 15. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2008 Canon G9 skal være godt. Dette er jo nogenlunde kompakt-størrelse. Har en ganske stor god linse som bør samle endel lys.Har ikke dette selv, men har lest endel om det. Har selv et S5IS, med det er noe større. S5IS testet jeg ned til ca 1 cm makro, men dette er jo ikke direkte kompakt-size. Er ellers et veldig godt kamera, med enkel betjening og en grei vribar skjerm. Har også et fint allround kamera:olympus mju 770sw. Det tåler alt av vær og vind, og er vanntett og støtsikkert. Tar greie bilder utendørs og innendørs, uten at det utmerker seg, men tar greie "hverdagsbilder". Er veldig behagelig å vite at jeg kan ha det med over allt. Det tar makro på ca 5 cm, og det har i tillegg en egen makrolampe. Det er kommet i ny modell som heter mju 1030sw. Allt tre ligger rundt 3000-4000,- Hei! takk for svar. Har sett på S5 IS og tenkt litt på det. Ble makrobildene fine? Størrelsen er ingen problem, bare den passer i jakkelommen min som er ganske stor. Ellers har jeg også sett på Sony-cybershot DSC-H9, noen som har noen erfaringer? ALLE: MEN KOM GJERNE MED ANDRE TIPS OG RÅD OM ANDRE KAMERAER OGSÅ! Lenke til kommentar
Fin fyr Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 (endret) Ang canon S5 IS: Hei. Se de to bildene vedlagt her. Den av musematta var bare et halvhjertet forsøk jeg gjorde.Det er på ca 1 cm. Brukte blitz her, derfor ble det litt rart i toppen. Den av humla vet jeg ikke avstanden på, men du får et intrykk av hva kameraet klarer. Jeg måtte beskjære bildene noe i kantene for å få lastet de opp(maks 2mb pr opplasting. Det med eddekoppen er vel tatt med blits såvidt jeg husker, også med makro.. dvs "supermakro" Kjedet meg litt, så slengte med div bilder, så ser du litt hvordan resultatene blir. Merk at de på fjellet er tatt i svært godt lys. De ved sjøen tror jeg var i overskyet, litt ettermiddagslys. Endret 15. juni 2008 av SKUREKREM Lenke til kommentar
minien_ Skrevet 16. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2008 Ang canon S5 IS:Hei. Se de to bildene vedlagt her. Den av musematta var bare et halvhjertet forsøk jeg gjorde.Det er på ca 1 cm. Brukte blitz her, derfor ble det litt rart i toppen. Den av humla vet jeg ikke avstanden på, men du får et intrykk av hva kameraet klarer. Jeg måtte beskjære bildene noe i kantene for å få lastet de opp(maks 2mb pr opplasting. Det med eddekoppen er vel tatt med blits såvidt jeg husker, også med makro.. dvs "supermakro" Kjedet meg litt, så slengte med div bilder, så ser du litt hvordan resultatene blir. Merk at de på fjellet er tatt i svært godt lys. De ved sjøen tror jeg var i overskyet, litt ettermiddagslys. Likte bildet av humla. Humlen var veldig klar og fin, men det ble veldig uskarpt i kantene. Bildene virket veldig bra, noen var litt for skarpe, men fine uansett. har du noen flere bilder tatt av kameraet? Tusen takk for svar! Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 BRUK AV STORE BOKSTAVER I EMNEFELT OG INNLEGG OPPFATTES OG TOLKES SOM SKRIKING AV DE FLESTE. DA DE FLESTE AV OSS HAR GOD HØRSEL, ER DET SLETT IKKE NØDVENDIG Å SKRIKE. SITERER RETNINGSLINJENE: #3: Unødvendig quoting samt dårlig bruk av emnefeltet blir sett på som upassende, og kan bli sensurert eller endret av moderatorer. Overdrevet bruk av såkalt SMS-språk, utropstegn/spørsmålstegn osv. og forkortelser skal unngås. Et hvert forsøk på å omgå tre-ords-regelen på forumet vil også bli slått kraftig ned på. Unødvendig bruk av Caps Lock (Store bokstaver i hele ord) faller under denne regelen og blir effektivt redigert. SNORRE OUT! Lenke til kommentar
Fin fyr Skrevet 16. juni 2008 Del Skrevet 16. juni 2008 Ang canon S5 IS:Hei. Se de to bildene vedlagt her. Den av musematta var bare et halvhjertet forsøk jeg gjorde.Det er på ca 1 cm. Brukte blitz her, derfor ble det litt rart i toppen. Den av humla vet jeg ikke avstanden på, men du får et intrykk av hva kameraet klarer. Jeg måtte beskjære bildene noe i kantene for å få lastet de opp(maks 2mb pr opplasting. Det med eddekoppen er vel tatt med blits såvidt jeg husker, også med makro.. dvs "supermakro" Kjedet meg litt, så slengte med div bilder, så ser du litt hvordan resultatene blir. Merk at de på fjellet er tatt i svært godt lys. De ved sjøen tror jeg var i overskyet, litt ettermiddagslys. Likte bildet av humla. Humlen var veldig klar og fin, men det ble veldig uskarpt i kantene. Bildene virket veldig bra, noen var litt for skarpe, men fine uansett. har du noen flere bilder tatt av kameraet? Tusen takk for svar! Hei. Ja. Jeg kan nok finne noen flere. Skal se om jeg får tid i kveld en gang. Hva slags bilder er du ute etter da? Bildet av humla er uskarpt i kantene fordi jeg regner med kameraet kun fokuserer på objektet(humla), og det forran og bak blir uskarpt. Dette er tatt på bakken, fra siden av humla. Lenke til kommentar
minien_ Skrevet 17. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2008 Ang canon S5 IS:Hei. Se de to bildene vedlagt her. Den av musematta var bare et halvhjertet forsøk jeg gjorde.Det er på ca 1 cm. Brukte blitz her, derfor ble det litt rart i toppen. Den av humla vet jeg ikke avstanden på, men du får et intrykk av hva kameraet klarer. Jeg måtte beskjære bildene noe i kantene for å få lastet de opp(maks 2mb pr opplasting. Det med eddekoppen er vel tatt med blits såvidt jeg husker, også med makro.. dvs "supermakro" Kjedet meg litt, så slengte med div bilder, så ser du litt hvordan resultatene blir. Merk at de på fjellet er tatt i svært godt lys. De ved sjøen tror jeg var i overskyet, litt ettermiddagslys. Likte bildet av humla. Humlen var veldig klar og fin, men det ble veldig uskarpt i kantene. Bildene virket veldig bra, noen var litt for skarpe, men fine uansett. har du noen flere bilder tatt av kameraet? Tusen takk for svar! Hei. Ja. Jeg kan nok finne noen flere. Skal se om jeg får tid i kveld en gang. Hva slags bilder er du ute etter da? Bildet av humla er uskarpt i kantene fordi jeg regner med kameraet kun fokuserer på objektet(humla), og det forran og bak blir uskarpt. Dette er tatt på bakken, fra siden av humla. Ja, jeg vet hvorfor det er uskarpt i kantene. det passer kanskje best når du tar bildet av en blomst, der allt bak blir uskarpt. Jeg vil gjerne se flere macro-bilder om du har noen ? Er kamera godt i alt lys? Lenke til kommentar
Fin fyr Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 (endret) Hei. Har ikke prøvd det i alle lysforhold, men hva du mener ar godt er også en smaks-sak. Det duger bra etter hva jeg mener kan forventes. La med et par makrobilder her som du ønsket. Ble litt opptatt, men bedre sent enn aldri. Begge bildene er tatt på ca 2 cm avstand, med "super-makro", i lyset av en skrivebordslampe. Endret 24. juni 2008 av SKUREKREM Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå