TheNarsissist Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Skal begyne med gitar, men er det noe forskjell på vanlig og el gitar? Er det noe vanskligere med El gitar? Lenke til kommentar
Nüü Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 El gitar er mer vanskelig enn vanlig gitar, men det er lurest å begynne med en kassegitar. Lenke til kommentar
Slettmeg01 Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Skal begyne med gitar, men er det noe forskjell på vanlig og el gitar? Er det noe vanskligere med El gitar? Det var et underlig spørsmål, må jeg kan si:P Forskjell på vanlig gitar og elgitar? Tja....en vanlig gitar, eller akustisk gitar som vi helst sier, gir lyd ved at lyden i strengene skaper resonans i en trekasse. En elgitar gir lyd ved at noen slags mikrofoner plukker opp lyden fra strengene, og denne lyden sender man igjennom en forsterker. Var det klart nok? Når det gjelder om du skal begynne med akustisk eller elektrisk, vil jeg foreslå at du starter med akustisk, da du må ut med mye mindre penger for å få en kurant akustisk gitar, og akustisk gitar passer bedre for å lære seg det grunnleggende. Når du har lært deg en del på den akustiske gitaren, kan du vurdere om du vil gå over til elektrisk gitar, eller bare bli mester på akustisk.....eller begge deler;) Lykke til:) Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Gjør også mindre vondt i starten å spille på en akustistisk gitar (så lenge den har nylonstrenger). Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 anbefaler deg å begynne med vanlig nylon kassegitar, etter et års tid kan du avansere deg med en el-gitar Lenke til kommentar
Slettmeg01 Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Gjør også mindre vondt i starten å spille på en akustistisk gitar (så lenge den har nylonstrenger). Smerte er ikke akkurat noe å bry seg om, for det blir kurert på meget kort tid av den tykke huden som utvikler seg på fingrene. Nylonstrenger er dog mye lettere å spille på i begynnelsen, men man blir fort sulten på lyden av en stålstrenger, så jeg anbefaler å gå rett på stål for å spare noen kroner. Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Gikk for el-gitar jeg, men nå er jeg sulten på nylon ( Ikke det at jeg ikke liker el enda ^_^ ) Lenke til kommentar
Slettmeg01 Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 (endret) Gikk for el-gitar jeg, men nå er jeg sulten på nylon ( Ikke det at jeg ikke liker el enda ^_^ ) Dakar, har du sår på fingran?=P Endret 15. juni 2008 av Jnz Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Jeg anbefaler deg å starte med det du selv synes høres mest spennende ut. Hvis du synes det er morsomt å spille vil du sansynligvis spille mer og bli god. Hvis du velger å kjøpe en akustisk gitar vil jeg anbefale deg å kjøpe en stålstrenger. Det gjør vondt i starten, men etter et par uker, når du får bygd opp hard hud, vil du ikke angre et sekund. Lenke til kommentar
FKL982 Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Jeg anbefaler deg å starte med det du selv synes høres mest spennende ut. Hvis du synes det er morsomt å spille vil du sansynligvis spille mer og bli god. Hvis du velger å kjøpe en akustisk gitar vil jeg anbefale deg å kjøpe en stålstrenger. Det gjør vondt i starten, men etter et par uker, når du får bygd opp hard hud, vil du ikke angre et sekund. OG aller viktigst er, uansett gitar, spill ting du liker. Viss du spiller "Flickan i Havanna" o.l. i flere måneder er det fort å bli lei. Etter du har lært deg basicsa, begynn me f. eks. Punk, viss du liker det, det er ikke avansert i det hele tatt, og jo mer man får til, jo artigere blir det Lykke til med gitarspillingen! Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 15. juni 2008 Del Skrevet 15. juni 2008 Tror faktisk jeg skal starte opp gitar igjen. Spilte for 3 år siden, men er ikke særlig god. Har både akustisk og el-gitar . Lenke til kommentar
veluci Skrevet 18. juni 2008 Del Skrevet 18. juni 2008 hei.. da eg begynte å spille gitar, så begynte eg med el gitar. det som skjedde var att eg gikk lei å sluttet... da eg tok opp gitaren igjenn, så ble det da aukustisk. og eg vill da si att det er best å starte med aukustisk. da gikk eg ikke lei, og det er en smule lettere å spille på. (ambefaler å gå for stål strenger) nå har eg spillt aukustisk i litt over ett halvt år, og bestilte meg nettopp ny forsterker til el gitaren min, så skal begynne med el gitar igjenn:) Lenke til kommentar
Martinez92 Skrevet 24. juni 2008 Del Skrevet 24. juni 2008 vet ikke med andre her, men synes selv det er lettere å spille på el-gitar (og spiller både el og akustisk ofte) dette har nok noe med strengtykkelse å gjøre kassegitarer (stålstrenger da) har tykkere strenger som gir "bedre" (det der er objektivt.... eller subjektivt? roter alltid de to sammen, det jeg mener er at det er smak og behag .....) og fyldigere lyd, det samme gjør det for så vidt på el-gitarer(men ja, nylon er lettest, til du skal begynne å spille fort, da det blir for stort mellomrom mellom strengene og båndene ) Martin Lenke til kommentar
SideburnsKongen Skrevet 27. juni 2008 Del Skrevet 27. juni 2008 Jeg gikk rett på El-Gitar, angrer ikke et sekund.. Litt kjedelig i starten, men så fort du mestrer musikk man liker blir det mye morsomere! Da kommer man til å spille til man blir god, blir bare bedre og bedre å spille gitar! Lenke til kommentar
Bone Skrevet 28. juni 2008 Del Skrevet 28. juni 2008 Jeg skal si det samme nå som jeg alltid gjør når slike spørsmål kommer opp; Kjøp den gitaren du har lyst til å spille på! Elsker du Metallica og vil bli den neste Kirk Hammett, så kjøp deg en el-gitar. Har du lyst til å bli en "leirbålsgitarist" og satse på slørete blikk fra damer mens du klonker i vei på sanger av Postgirobygget, så kjøp deg en akustisk.. (om du velger nylon eller stål, skal jeg ikke ta stilling til.. bare på følelsen av at har du "lite" med penger, så gå for nylon). Personlig veldig i mot de argumentene som bastant sier at du skal kjøpe akustisk fordi det hjelper deg med det "grunnleggende", noe som jeg mener har piss å si hvis du ikke liker det! Gitar handler først og fremst om å ha det gøy! Og hvis din fantasi om å kjøpe gitar har et utspring i å dundre avgårde på Master og Puppets, så er det den følelsen du skal gå etter.. Gitar vil du uansett lære (stål, nylon, el) om du har interesse for det.. Min mening, og jeg skal forsvare det til det uendelige (om jeg gidder).. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 28. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2008 Jeg skal si det samme nå som jeg alltid gjør når slike spørsmål kommer opp; Kjøp den gitaren du har lyst til å spille på! Elsker du Metallica og vil bli den neste Kirk Hammett, så kjøp deg en el-gitar. Har du lyst til å bli en "leirbålsgitarist" og satse på slørete blikk fra damer mens du klonker i vei på sanger av Postgirobygget, så kjøp deg en akustisk.. (om du velger nylon eller stål, skal jeg ikke ta stilling til.. bare på følelsen av at har du "lite" med penger, så gå for nylon). Personlig veldig i mot de argumentene som bastant sier at du skal kjøpe akustisk fordi det hjelper deg med det "grunnleggende", noe som jeg mener har piss å si hvis du ikke liker det! Gitar handler først og fremst om å ha det gøy! Og hvis din fantasi om å kjøpe gitar har et utspring i å dundre avgårde på Master og Puppets, så er det den følelsen du skal gå etter.. Gitar vil du uansett lære (stål, nylon, el) om du har interesse for det.. Min mening, og jeg skal forsvare det til det uendelige (om jeg gidder).. Ok takk for hjelpen, satser på akustikk så kansje jeg får litt drag på damene:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå