Gå til innhold

hjelp med LAMP server

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ingen erfaringer med mysql eller servere generellt.

Men ser ut som du må opprette en en bruker og en tabell i mysql-databasen.Er nok noen få kommandoer du må skrive inn i en mysql-kommandolinje. Sikkert noen her som vet hvordan, eller så kan du vel prøve å google litt rundt.

Lenke til kommentar

Jeg har googla en god del nå funnet ut en del... jeg har lastet ned phpmyadmin, og greid å lage meg en bruker, men denne brukeren har ikke nok rettigheter til å lage en database. så hvordan kan jeg lage meg en bruker med fulle rettigheter?

Lenke til kommentar
Jeg har googla en god del nå funnet ut en del... jeg har lastet ned phpmyadmin, og greid å lage meg en bruker, men denne brukeren har ikke nok rettigheter til å lage en database. så hvordan kan jeg lage meg en bruker med fulle rettigheter?

dette får du nok bedre svar på i linux-forumet.

med phpmyadmin, logg inn som root. rootpassordet til mysql satte du da du installerte den. hvis ikke, er det mulig det er blankt. ellers kan du reinstallere mysql (apt-get remove --purge mysql-server && apt-get install mysql-server).

Lenke til kommentar

Du må redigere 'user permissions' for brukeren. Regner med at det ligger i phpmyadmin et sted, evnt kan du bruke "grant"

GRANT ALL ON *.* TO 'someuser'@'somehost';

for fulle rettigheter. Om brukeren heter drupal vil det vli

brukernavn@server:~$ mysql -u root -p

Enter password:

mysql> GRANT ALL ON *.* TO drupal@localhost;

Om jeg ikke tar alt for feil

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar

jeg kom på etter en stund at jeg hadde lagd root bruker når jeg instalerte mysql, men det kunne jeg ikke huske hva passordet eller brukernavnet var. Så jeg prøvde å installere mysql på nytt (avinstalerte mysql først), men da fikk jeg ikke opp det vinduet der man lager en root bruker.

Men siden jeg hadde testet ut god del på den serveren og lagt så mye unødvendige ting, tok jeg like så godt og reformaterte hele serveren. så jeg driver på å instanlere alle programmene jeg trenger på nytt.

Endret av ALS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...