Gå til innhold

Hvorfor hender det at lyspæren "går i lufta" når jeg skrur på lyset?

BorN

Anbefalte innlegg

Har tre lyspærer på en plate oppe i taket. Platen er skrudd fast. Pærene har såvidt jeg vet èn vanlig strømledning.

Sånn cirka èn gang hver måned ryker en av pærene akkurat i det jeg skrur på lyset. Jeg trykker på lysbryteren, og så sier det "KRÆKK!". Unntatt sist gang, da sa det bare "poff".

Dermed har den ene av de tre lyspærene gått.

Lyspæren er hel etter braket, det skjer ikke annet enn det nevnt over, pluss et lite lysglimt.

Det har en tendens til å skje når det er en stund siden lyset/lyspærene sist var på.

Rundt morgenstider, eller om ettermiddagen etter skole/jobb er to klassikere.

Det første jeg tenker er at det er noe feil med strømmen her nede i sokkelleiligheten. Det er sikkert noe så enkelt som at lyspæren(e) får for mye strøm gjennom seg, men det skal jo ikke skje.

Redigert: Endret litt på strukturen og endte gjemselsleken jeg hadde med Leif.

Endret av BorN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det reflektorpærer du bruker? Jeg opplever at reflektorpærer har en tendens til å "gjøre litt ut av seg" når de først går, tror det har med høye temperaturer i pæren å gjøre. Vanlige lyspærer lager også gjerne litt lyd og et lysglimt når de går, ikke unormalt det heller.

Ellers er det helt normalt at lyspærer går etter en stund, at en av tre lyspærer går en gang i måneden høres ikke så fryktelig galt ut med tanke på vanlig levetid for lyspærer, hvis du har dem mye på.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Tipper det som skjer er at tråden "faller av" i ene enden, og kommer i kontakt med pinnen som skal holde den, men på en slik måte at tråden blir mye kortere. I effekt en kortsluttning, som varer inntil tråden brenner av eller sikringen går.

I skikkelige "heldige" tilfeller kan du få at de to metalpinnene krysser hverandre, med resultat at om du bytter sikring, så går den nye sikringen øyeblikkelig - og uten noen opplagt årsak...

Lenke til kommentar
[snip]

Ellers er det helt normalt at lyspærer går etter en stund, at en av tre lyspærer går en gang i måneden høres ikke så fryktelig galt ut med tanke på vanlig levetid for lyspærer, hvis du har dem mye på.

Ja, det blir jo 3 måneders levetid på hver lyspære. Er vel i grunn ikke så verst. Men fordi jeg har tre lyspærer føles det som lyspærene går oftere enn lyspærer i andre deler av huset.

[snip]

I skikkelige "heldige" tilfeller kan du få at de to metalpinnene krysser hverandre, med resultat at om du bytter sikring, så går den nye sikringen øyeblikkelig - og uten noen opplagt årsak...

Altså at dette skjer i lyspæresokkelen i selve lampen? Hvordan unngår man i så tilfelle dette?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Nei, det skjer vel faktisk inne i lyspæra.

Oss skjedde det ca. samtidig med at noen borra hull i en vegg :)

Har borringa i veggen noe sammenheng med at lyset gikk? I så fall var det vel vibrasjoner.

Om du har mulighet til det bør du heller kjøpe halogenpærer med vanlige Edisjon-skruer. De vil vare lengre, og gi samme lys.

Aha, kanskje en ikke så dum idè.

Er strømforbruket i halogenpærer annerledes enn ved vanligere pærer?

Edisjon-skruer = vanlig størrelse for de aller fleste sokler?

Endret av BorN
Lenke til kommentar

Jeg sliter med det samme. Den leiligheten her eter lyspærer.. Det poffer ofte når jeg skrur på lyset.

Noen ganger går hovedsikringa som er inne hos huseiern når jeg skrur på lyset. Jeg har også eget sikringskap i leiligheten og der ryker det ingenting..

Snodige greier...

Lenke til kommentar
Nei, det skjer vel faktisk inne i lyspæra.

Oss skjedde det ca. samtidig med at noen borra hull i en vegg :)

Har borringa i veggen noe sammenheng med at lyset gikk? I så fall var det vel vibrasjoner.

Om du har mulighet til det bør du heller kjøpe halogenpærer med vanlige Edisjon-skruer. De vil vare lengre, og gi samme lys.

Aha, kanskje en ikke så dum idè.

Er strømforbruket i halogenpærer annerledes enn ved vanligere pærer?

Edisjon-skruer = vanlig størrelse for de aller fleste sokler?

Jeg er ikke 100% sikker på strømsparingen, men jeg vil tippe du sparer litt strøm. Jeg er heller ikke sikker på det med Edison-skruer, men jeg tror det er de vanlige skrufestene vi har til vanlige glødepærer ("Edison-pærer").

Jeg sliter med det samme. Den leiligheten her eter lyspærer.. Det poffer ofte når jeg skrur på lyset.

Noen ganger går hovedsikringa som er inne hos huseiern når jeg skrur på lyset. Jeg har også eget sikringskap i leiligheten og der ryker det ingenting..

Snodige greier...

Jeg tror elektrikerne deres ikke har satt opp selektivitet skikkelig. Sikringene nærmest deg skal være raskere enn hovedsikringene i huset.

Lenke til kommentar
Har tre lyspærer på en plate oppe i taket. Platen er skrudd fast. Pærene har såvidt jeg vet èn vanlig strømledning.

Sånn cirka èn gang hver måned ryker en av pærene akkurat i det jeg skrur på lyset. Jeg trykker på lysbryteren, og så sier det "KRÆKK!". Unntatt sist gang, da sa det bare "poff".

Dermed har den ene av de tre lyspærene gått.

Lyspæren er hel etter braket, det skjer ikke annet enn det nevnt over, pluss et lite lysglimt.

Det har en tendens til å skje når det er en stund siden lyset/lyspærene sist var på.

Rundt morgenstider, eller om ettermiddagen etter skole/jobb er to klassikere.

Det første jeg tenker er at det er noe feil med strømmen her nede i sokkelleiligheten. Det er sikkert noe så enkelt som at lyspæren(e) får for mye strøm gjennom seg, men det skal jo ikke skje.

Redigert: Endret litt på strukturen og endte gjemselsleken jeg hadde med Leif.

Hvorfor ryker en lyspære så ofte ?

Den mest vanlige årsaken er nok at pæren blir utsatt for støt eller rystelser, feks. tramping i gulvet i etagen over, eller slamring med dører, ryker pæren i yttergangen ofte er det gjerne slamring med ytterdøren som er årsaken. Hvis ikke alle pærene i huset har tendens til å ryke ofte er det gjerne dette som er årsaken.

Hva skjer ?

Glødetråden i pæren slites av eller slår "krøll" på seg, med andre ord blir den innkortet noe, motstanden i tråden blir mindre og effekten øker til over det den tåler og dermed brenner den av, dette vises tydelig ved at det blir sterkere lys en stund for deretter å bli helt svart.

Lenke til kommentar

Når det gjelder strømforbruk på pæren er forbruket påstemplet effekt. Sparepærer opererer somregel i 11-14 watts område, som gir samme lys som 40-60 watt vanlig pære.

På kalde rom vil pærer ryke raskere fordi det gir større belastning på glødetråden. Smellet kommer av at glødetråden ryker og legger seg slik at det oppstår kortsluttning, somregel skjer det når man slukker lyset, dermed sier det poff neste gang man slår på lyset.

Lenke til kommentar

Snodige greier...

Lampa på badet her eter også glødepærer. Her tror jeg det skyldes overopphetning - problemet er mye mindre når en av pærene har gått, og det har også blitt mye mindre av å redusere til 15 eller 25 W's pærer. Sånn 70-tallslampe med en brun dings i midten, og så stikker det to smale/småsokla pærer ut i hver sin retning, med et glass skrudd inn i den brune dingsen utenpå pæra.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke 100% sikker på strømsparingen, men jeg vil tippe du sparer litt strøm. Jeg er heller ikke sikker på det med Edison-skruer, men jeg tror det er de vanlige skrufestene vi har til vanlige glødepærer ("Edison-pærer").

Okay. Har vel holdt meg unna Halogenpærer fordi folk har sagt det gir et annet lys enn de "vanlige" lyspærene. Kan du avkrefte dette? :)

Den mest vanlige årsaken er nok at pæren blir utsatt for støt eller rystelser, feks. tramping i gulvet i etagen over, eller slamring med dører, ryker pæren i yttergangen ofte er det gjerne slamring med ytterdøren som er årsaken. Hvis ikke alle pærene i huset har tendens til å ryke ofte er det gjerne dette som er årsaken.

Hva skjer ?

Glødetråden i pæren slites av eller slår "krøll" på seg, med andre ord blir den innkortet noe, motstanden i tråden blir mindre og effekten øker til over det den tåler og dermed brenner den av, dette vises tydelig ved at det blir sterkere lys en stund for deretter å bli helt svart.

Høres ut som en fornuftig forklaring. Kan bekrefte at det av og til oppstår vibrasjoner i taket her når folk ovenpå tramper lett med foten.

Når det gjelder strømforbruk på pæren er forbruket påstemplet effekt. Sparepærer opererer somregel i 11-14 watts område, som gir samme lys som 40-60 watt vanlig pære.

På kalde rom vil pærer ryke raskere fordi det gir større belastning på glødetråden. Smellet kommer av at glødetråden ryker og legger seg slik at det oppstår kortsluttning, somregel skjer det når man slukker lyset, dermed sier det poff neste gang man slår på lyset.

Snodige greier...

Lampa på badet her eter også glødepærer. Her tror jeg det skyldes overopphetning - problemet er mye mindre når en av pærene har gått, og det har også blitt mye mindre av å redusere til 15 eller 25 W's pærer. Sånn 70-tallslampe med en brun dings i midten, og så stikker det to smale/småsokla pærer ut i hver sin retning, med et glass skrudd inn i den brune dingsen utenpå pæra.

Ja, her er det vekselsvis kaldt og varmt (spesielt om vinteren). Temperaturen avhenger om folk gidder å fyre opp med ved eller sette på en elektrisk varmeovn. :)

Lenke til kommentar

Okay. Har vel holdt meg unna Halogenpærer fordi folk har sagt det gir et annet lys enn de "vanlige" lyspærene. Kan du avkrefte dette? :)

"vanlige" pærer har vakum(lufttomt) inni seg, andre pærer har en gass. Trur at halogenpærer har halon(?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...