Gå til innhold

WD Mybook mystisk plassmangel


Anbefalte innlegg

Hei og hopp!

 

Min WD Mybook 500Gb ekstern harddisk har begynnt å oppføre seg ganske så merkelig:

Brukt plass: 142Gb

Ledig plass: 323Gb

Totalt: 465Gb

 

Dette stemmer godt med det som ligger inne. Imidlertid kan jeg ikke legge flere filer over på harddisken, da jeg får melding om at disken er full. (Med påfølgende ønske om diskoppryddning ol.)

Har prøvd å restarte, sjekke disk for feil og fragmenter i XP. Har også "ryddet opp" så mye som mulig og tømt papirkurven. Det virker som om den har bestemt seg for at den er mett.

Noen som har en idè eller innspill til hvordan jeg kan øke matlysten?

(Formatering ønsker jeg å unngå, da jeg har en del filer jeg helst vil beholde.)

 

Noe annet merkelig disken har begynnt å gjøre i det siste er at når jeg dobbeltklikker på ikonet i min datamaskin, tror tydligvis windows at disken er et program, og spør meg om hvordan jeg skal kjøre det. Hvis jeg høyreklikker og åpner eller utforsker, åpnes disken som normalt. Ellers ingen problemer med hverken å lese eller skrive.

 

På forhånd takk!

 

PS. Jeg kjører XP på PCen

Fat32 på Mybooken

Endret av beerformyhorses
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

når d kommer til oppdeling kan du bruke et hvilket som helst pakkeprogram (winzip eller winrar f.eks.) til å dele opp filen i flere arkivdeler. Dette er mer foretrukket enn andre lugubre splitt-og-hersk programmer, da både rar og zip formatet har blitt ganske så allment.

 

Merk det kan lønne seg å _ikke_ komprimere filen du skal splitte. En allerede komprimert fil (f.eks. video) vil ha liten komprimeringsratio, og det vil bare ta tid og pakke opp/ned.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

"Denne stasjonen er endret og kan ikke konverteres. Du må fjærne endringsbiten på denne stasjonen ved å kjøre CHKDSK /F eller la AUTOCHK kjøre på¨stasjonen neste gang du starter på nytt. Konverteringen mislyktes. G: ble ikke konvertert til NTFS"

 

 

Hva kan dette skyldes?

og

Hvordan kjører jeg CHKDSK /F og/eller AUTOCHK på den portable harddisken (G:)?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Bruk denne komandoen i CMD:

 

Start -> Kjør/Run -> cmd -> [Enter/OK]

convert x: /FS:NTFS -X

 

der "x:" selfølgelig er den disken du vil omgjøre til noe som takler filer over 4GB

 

Jeg har en 1TB LaCie med samme problem. Kjøpt i dag. Og da jeg prøver den kommandoen der, så får jeg som svar: "Ugyldig parameter - -X"

 

Min cmd: convert I: /FS:NTFS -X

Lenke til kommentar
Bruk denne komandoen i CMD:

 

Start -> Kjør/Run -> cmd -> [Enter/OK]

convert x: /FS:NTFS -X

 

der "x:" selfølgelig er den disken du vil omgjøre til noe som takler filer over 4GB

 

Jeg har en 1TB LaCie med samme problem. Kjøpt i dag. Og da jeg prøver den kommandoen der, så får jeg som svar: "Ugyldig parameter - -X"

 

Min cmd: convert I: /FS:NTFS -X

 

Om den er helt ny og uten data så kan du ta en standard formatering fra min datamaskin også siden det ikke spiller noen rolle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...